گروه بازار پول - آخرین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد خوراکی نشان می‌دهد گرچه 6 گروه کالایی کاهش قیمت داشته و سه گروه نیز تغییری ثبت نکرده‌اند، اما نوسان قیمت در 2 گروهی که دارای افزایش قیمت بوده در سطح قابل‌توجهی رخ داده است.
براساس اطلاعات جدید بانک مرکزی در خصوص مواد خوراکی که مربوط به هفته منتهی به ۲۰ دی‌ماه است، دامنه افزایش قیمت گروه کالایی در حدود ۱/۳ درصد و دامنه کاهش هفتگی در حدود ۸/۰ درصد بوده است.
بانک مرکزی در گزارش‌های خرده‌فروشی، تغییرات قیمتی ۱۱ گروه کالایی خوراکی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی می‌کند.
افزایش دامنه مواد خوراکی
جدیدترین گزارش بانک مرکزی در مقیاس هفتگی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۰ دی‌ماه سال‌جاری، قیمت در ۶ گروه کاهش یافته است.
این در حالی است که قیمت‌ها در
۲ گروه افزایش یافته است. نکته قابل‌توجه در این گزارش، دامنه تغییرات هفتگی در این گروه‌ها است، به نحوی که مقدار افزایش بیشتر از مقدار کاهش گروه‌ها است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد دامنه کاهش گروه‌های مواد خوراکی در حدود هشت دهم درصد بوده، اما در نقطه مقابل دامنه افزایشی این گروه‌ها ۱/۳ درصد گزارش شده است.
جزئیات این گزارش گویای این مطلب است که طی یک هفته قیمت در ۶ گروه تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ با کاهش روبه‌رو بوده است. در این بین گرو‌های میوه تازه و حبوب با
۸/۰ درصد بیشترین کاهش را در بین مواد غذایی به نام خود ثبت کرده است. همچنین در این هفته گروه کالاهای گوشت مرغ و گوشت قرمز با افت ۵/۰ درصدی روبه‌رو بوده است. در هفته سوم دی‌ماه قیمت در
۲ گروه «سبزی‌های تازه» و «قند وشکر» افزایش قابل‌توجهی داشته است. بر این اساس طی هفت روز، گروه سبزی‌های تازه در حدود ۱/۳ درصد افزایش یافته است، همچنین قیمت در گروه قند و شکر ۲/۱ درصد رشد کرده است. این در حالی است که رشد ماهانه در ۲ گروه «سبزی‌های تازه» و «قند و شکر» در حدود ۷ و ۵/۱ درصد بوده است. در نتیجه می‌توان مشاهده کرد که سهم بزرگی از میزان افزایش ماهانه در این گروه‌ها مربوط به هفته سوم دی‌ماه بوده است. علاوه‌بر این، موضوع قیمت در ۳ گروه «لبنیات»، «چای» و «روغن نباتی» نسبت به هفته قبل بدون تغییر بوده است.
در بین کالاهای خوراکی در طی یک هفته در گروه سبزی‌های تازه افزایش قابل‌توجهی در برخی اقلام خوراکی رخ داده است بر این گزارش طی یک هفته قیمت بادنجان و لوبیا سبز در حدود ۱۸ و ۲۳ درصد رشد یافته است و این موضوع باعث شد که رشد هفتگی قیمت گروه سبزی را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در هفته سوم دی‌ماه قیمت دو کالای قند و شکر در حدود ۹/۰ و ۵/۱ درصد رشد یافته است و این در حالی بود که رشد قیمتی این ۲ کالا در طی یک ماه به ترتیب ۵/۱ و ۶/۱ درصد بوده است. در این هفته قیمت پرتقال درجه دوم با ۶ درصد کاهش بیشترین افت قیمت هفتگی را در بین کالاها پشت سر گذاشت.
رشد قیمتی ماهانه در ۶ گروه
آمار منتشر شده از مواد خوراکی در مقیاس ماهانه نشان می‌دهد که طی این مدت شش گروه با افزایش قیمت روبه‌رو بوده و در پنج گروه قیمت مواد خوراکی کاهش یافته است. این گزارش حاکی از آن است که قیمت در گروه‌های لبنیات، تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، قند وشکر و روغن نباتی افزایش یافته است و در گروه‌های برنج، حبوب، گوشت قرمز، گوشت مرغ وچای افت کرده است. بر این اساس دامنه افزایش بهای گروه‌ها در حدود ۷ درصد و دامنه کاهش آن در حدود ۳/۴ درصد بوده است. تورم طی یک ماه در گروه سبزی‌های تازه با ۷ درصد بیشترین رشد قیمتی را به نام خود ثبت کرده است. در گروه روغن نباتی اگرچه در طی یک هفته قیمت تغییر نیافته بود، اما طی یک ماه در حدود ۱/۴ درصد، رشد قیمتی داشته است. بر این اساس قیمت یک حلب پنج کیلویی در حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است، و هر لیتر روغن نباتی مایع در حدود ۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که قیمت‌ این ماده خوراکی در مدت مشابه ماه قبل در حدود ۴ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده بود. نکته قابل‌توجه در این گزارش افت ۳/ ۴درصدی در گروه گوشت مرغ است که بیشترین کاهش قیمتی را طی یک ماه پشت سر گذاشته است.
آمار می‌گوید که در هفته سوم دی‌ماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۶ هزار و ۵۵۰ تومان رسیده است، این در حالی است که در ماه قبل هر کیلو مرغ ۶ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده بود. در مقیاس ماهانه قیمت درگوشت قرمز گوسفندی نیز کاهش ۵/۰ درصدی را پشت سر گذاشت و هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در حدود ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. همچنین در این هفته قیمت گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان در هر کیلو به ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که نسبت به ماه قبل در حدود ۷/۰ درصد کاهش یافته است.
آمار منتشر شده از بانک مرکزی حاکی از آن است، که بیشترین رشد قیمتی در هفته منتهی به ۲۰ دی‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، در گروه سبزی‌های تازه رخ داده است.
این رشد قیمتی سالانه در حدود ۸۷ درصد گزارش شده است. در این گروه بهای کالاهای سیب زمینی و کدو سبز به ترتیب با ۱۹۰ و ۱۶۸ درصد بیشترین رشد قیمتی را طی یک‌سال به نام خود ثبت کرده است. همچنین طی یکسال گروه لبنیات با ۲۳ درصد افزایش قیمت، کمترین تغییر را نسبت به مدت مشابه سال قبل خود داشته است. گروه تخم‌مرغ نیز با رشد ۲۸ درصدی، نسبت به گروه‌های دیگر از نوسان سالانه کمتری برخوردار بوده است. بر این اساس هر کیلو تخم‌مرغ دو کیلویی در حدود ۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسیده است.

افزایش دامنه نوسان در بازار مواد خوراکی

افزایش دامنه نوسان در بازار مواد خوراکی