گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد: این بانک عاملیت انتقال بخشی از 2/4 میلیارد دلار توافق ژنو را عهده دار شده است.
به گزارش «ایرنا» محمد طالبی در نشست مطبوعاتی به مناسبت دهه مبارک فجر در پاسخ به سوال خبرنگاران افزود: در این زمینه کارگزاری کشورهای اروپایی را نیز بانک کشاورزی عهده دار شده است. قرار است هر یک از بانک‌های مسکن، کارآفرین، پاسارگاد، پارسیان، سامان و برخی دیگر از بانک‌های دولتی بخشی از این مبلغ را به کشور منتقل کنند. طالبی میزان مطالبات بانک کشاورزی از دولت را حدود پنج هزار میلیارد تومان دانست و افزود: با پرداخت این بدهی و افزایش سرمایه اوضاع مالی بانک کشاورزی بهبود خواهد یافت.
مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اجرای طرح بانکداری سبز از طریق همکاری دو تا سه ساله با UNDP گفت: با اجرای این طرح عملیات بانک کشاورزی با استانداردهای محیط زیست بین‌المللی منطبق می‌شود.
وی در خصوص معوقات بانکی نیز گفت: حدود ۵۲ درصد مطالبات معوق بانک کشاورزی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و ۹۴ درصد پرداخت‌های بانک کشاورزی نیز کمتر از ۲۰ میلیون تومان است که از مجموع مطالبات معوق سامانه نظام بانکی ۵ تا ۶ درصد معوقات به بانک کشاورزی اختصاص دارد.
طالبی انعقاد قرارداد با سازمان یونیدو برای برندسازی در بازارهای جهانی را از دیگر اقدامات خود برشمرد و اظهار کرد: با همکاری این نهاد بین‌المللی، مطالعاتی را به‌منظور بهبود زنجیره ارزش زعفران انجام خواهیم داد. وی در خصوص بودجه بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: سال گذشته بودجه بیمه کشاورزی ۲۴۰ میلیارد تومان بوده و پرداخت خسارت این بانک به کشاورزان به یک هزار و ۱۵۰ میلیون تومان رسید. وی ادامه داد: امسال نیز ۱۵۰ میلیارد تومان برای بیمه کشاورزان اختصاص یافت که با کمک وزارت جهاد کشاورزی این میزان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار کرد: صنعت بیمه بر اساس مصوبات مجمع بیمه و طبق برنامه پنجم توسعه باید بیش از ۵۰ درصد محصولات را زیر پوشش قرار دهد.
طالبی گفت: این در حالی است که میانگین پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی حدود ۴۲ درصد است که پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲۰ میلیون واحد دامی و ۷۵۰ میلیون قطعه طیور را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
وی تقویت منابع مالی بانک را از مهم‌ترین اولویت‌های بانک کشاورزی برشمرد و گفت: اصلاح و تغییر ساختار با هدف دسترسی بهتر به منابع پولی مردم در اولویت برنامه‌های این بانک قرار دارد. طالبی از ایجاد شرکت تامین سرمایه مشترک خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با همکاری و تعامل بانک‌های کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن قرار است، شرکت تامین سرمایه مشترک ایجاد شود.
وی با اشاره به تاکید وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای طرح‌های بزرگ افزود: این طرح‌ها در اراضی خوزستان و شمال همچون مکانیزاسیون، توسعه گلخانه‌ها، بهبود سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار و بهبود کیفیت دامداری‌ها و مرغداری‌ها و حاکمیت مدیریت زنجیره‌ای تولید است که از دیگر اولویت‌های بانک کشاورزی به شمار می‌رود. طالبی اظهار کرد: بانک کشاورزی در نظر دارد به عنوان یک بانک تخصصی تسهیلات را به شرکت‌هایی که به صورت زنجیره‌ای فعالیت دارند، ارائه دهد.