«سرمایه‌گذاری  غدیر» در مسیر تحقق تعهدات
گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با بیش از 18 هزار میلیارد ریال سرمایه، یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی است که طی سال‌های اخیر در میان سهامداران و فعالان بازار سرمایه به نام «امین دارایی‌های سهامداران» شهرت یافته است.
این شرکت که بیش از هفت هلدینگ تخصصی را راهبری و هدایت می‌کند خود نیز در اقتصاد کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. «غدیر» تاکنون بیش از ۱۰ نوع شرکت بورسی و غیربورسی را به سامان رسانده و با حضور مستقیم و غیرمستقیم در هیات مدیره‌های آن‌ها، شرکت‌ها را در مسیر رو به رشد و تعالی رهنمون ساخته است.
امروزه یکی از پیشرفته ترین روش‌های مدیریت سرمایه «مدیریت هلدینگی» می‌باشد.
مدیریت هلدینگ مدار، باید نگرشی وسیع به چالش‌ها و چند و چون اقتصاد ملی،منطقه ای و جهانی داشته و بر فضای کسب‌ و‌کار، محدودیت‌ها و مشکلات و البته مزیت‌های شرکت‌های تابعه آگاهی، آشنایی و احاطه کامل داشته باشد تا بتواند شرکت‌های تحت اداره خود را در مسیر ارزش‌آفرینی ‌و هم‌افزایی به‌طور کارآمد هدایت و راهبری کند.
این شرکت دارای بیش از ۸۰ هزار سهامدار حقیقی است که باور مدیران آن بر این است که حافظ منافع سهامداران در وهله نخست باشد. گفتنی است سرمایه‌گذاری غدیر در هر بار افزایش سرمایه با تکیه بر دارایی‌های خود و سود انباشته درون شرکت در مسیر رشد و تعالی گام نهاده و کمتر از آورده نقدی و سرمایه سهامداران در این امر بهره برده است.
این شرکت در ارائه اطلاعات و شفاف سازی در زمینه فعالیت‌های خود جزء شرکت‌هایی با رتبه شفافیت بالاست. روند با ثبات اطلاع رسانی غدیر از نظر سرمایه‌گذاران نیز قابل چشم‌پوشی نیست. در این باره می‌توان به پیش‌بینی سود یک‌هزار و ۲۲۰ ریالی از سوی این شرکت برای سال مالی ۹۳ اشاره کرد.
از طرف دیگر کاهش در پیش‌بینی هزینه‌های مالی سال آتی نسبت به سال جاری نیز امری است که گویای مسولیت پذیری و مدیریت هماهنگ میان ستاد‌های شرکت غدیر را نشان می‌دهد.
اینک با توجه به شرایط فعلی این سهم در بازار و همچنین نزدیک شدن به برگزاری مجمع عمومی‌عادی سالانه این شرکت در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال جاری، به گفت‌و‌گویی مفصل با دکتر غلامرضا سلیمانی مدیرعامل این شرکت پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید:
در همین راستا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از پذیرش مسوولیت‌های اجتماعی بیشتردر این شرکت خبر می‌دهد.
دکتر غلامرضا سلیمانی ضمن تاکید بر اعتماد اجتماعی، توجه به اقشار مختلف و رویکردهای مبتنی بر حفظ محیط زیست به عنوان مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی در دنیای امروز اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در پی کسب اعتماد و اعتبار ملی و بین المللی است لاجرم باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را در نظر داشته و مورد توجه قرار دهد.از سوی دیگر به دلیل آنکه این شرکت گستره وسیعی از اقشار مختلف ذی نفعان و سهامداران خود در جامعه ایران را پوشش می‌دهد، این مسوولیت‌پذیری از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
وی یادآور شد: سهامداران واقعی شرکت سرمایه گذاری غدیر، کارکنان بازنشسته نیروهای مسلح و بانک‌ها (صندوق بازنشستگی بانک‌ها)، همچنین کشاورزان، روستائیان و عشایر (صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر) و بیش از۸۰ هزار سهامدار حقیقی بازار سرمایه هستند و پرواضح است که هرگونه اقدامی‌در حوزه مسوولیت‌پذیری اجتماعی موجب افزایش اعتماد در بخش وسیعی از جامعه، اقتصاد ملی وبازار‌های سرمایه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به اینکه غدیر می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی اثرگذار باشد تصریح کرد: این شرکت در شرایطی که اقتصاد ملی از منظر محیط بین‌الملل و سیاست‌های کلان اقتصادی در نقطه عطف تاریخی خودبه سر می‌برد و در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری که به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه را به عنوان راهبردهای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده اند، بر تعهدات اجتماعی خود بیش از پیش آگاهی و تاکید دارد.
وی به حوزه‌های فعالیت این شرکت در راستای راهبردهای سرمایه گذاری خود اشاره کرد و گفت: این شرکت قصد دارد زمینه ساز ارتقای سطح زندگی بیمه شدگان صندوق‌های بیمه اجتماعی، حداکثرسازی منافع سهامداران و اعتمادسازی در بازار سرمایه برای حضور حداکثری سرمایه آحاد مختلف جامعه در این بازار شود. وی معتقد است که بدون تردید نقش بازار سرمایه در جهت انتقال پس‌اندازهای اقتصاد ملی به سمت بخش مولد بر کسی پوشیده نیست و تجربیات تاریخی به ما نشان داده که مشکلات بازار سهام موجب سمت‌گیری‌ها به سوی بخش‌های غیر مولد شده واین موجب زیان همه گروه‌های جامعه خواهد شد.
سلیمانی درباره مواجهه «غدیر» با رخدادهای اخیر بازار سهام که از مساله تعیین قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در بودجه سال ۱۳۹۳ نشات می‌گرفت خاطرنشان کرد: به رغم اینکه غدیر در این رخدادها نقشی نداشته، اما این شرکت بنا بر اصل پذیرش مسوولیت اجتماعی تلاش کرده تا با حمایت از سهامداران حقیقی در حفظ وارتقای اعتماد در بازار سهام نقش موثری ایفا کند. (رجوع به جدول ۱)
وی افزود: بنابر آمار موجود «غدیر» در خرید‌های صورت داده از تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۲ که آغاز افت شاخص بوده است از ۲۳۴۴ میلیارد ریال حدود ۳۳ درصد از خرید‌ها مستقیما در حمایت از سهام زیر مجموعه به انجام رسیده است. حدود ۲۱ درصد به خرید سهام توسعه آهن و فولاد گل گهر و سنگ آهن گهرزمین و ۴۶ درصد باقیمانده از کل مبلغ ۲,۳۴۴میلیارد ریال، به حمایت از سایر سهام بازار اختصاص داشته است.
وی تاکید کرد:‌ این در حالی است که علاوه بر شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سایرشرکت‌های گروه نیز، در این بازه به حمایت از سهام زیر مجموعه پرداخته اند، به‌طوری‌که، تنها در یک مورد، در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۹۲ بیش از ۱۴ میلیون سهام شرکت نفت و گاز پارسیان توسط شرکت‌های زیر مجموعه غدیر خریداری شده است.
عمل به تعهد در مدت زمانی کوتاه
دکتر سلیمانی یادآور شد:‌ سهم شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از کل حجم خرید حقوقی‌ها از ابتدای دی ماه سال‌جاری تا تاریخ ۷/۱۲/۱۳۹۲ نشان دهنده عمل به تعهد خود نسبت به حمایت از سهامدارن حقیقی و نیز گویای مسوولیت‌پذیری این شرکت در بازار سهام است. دکتر سلیمانی خاطرنشان کرد: عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در جمع معاملات انجام شده از سوی اشخاص حقوقی فعال در بازار در همین مدت کوتاه بیانگر آن است که حضورغدیر در بخش خرید و حمایت در میان اشخاص حقوقی معادل ۳/۹ برابر در بخش فروش میان آنها است.
در خاتمه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر گفت: این شرکت بر تلاش خود در جهت اعتمادسازی در بازار سهام وحمایت از سرمایه‌های خرد تاکید داشته و به خوبی بر نقش موثر خود در ارتقای اقتصاد ملی آگاه است.

«سرمایه‌گذاری غدیر» در مسیر تحقق تعهدات

«سرمایه‌گذاری غدیر» در مسیر تحقق تعهدات