بررسی آخرین نوسانات خوراکی‌ها گروه بازار پول- بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، قیمت در اکثر گروه‌های کالایی افزایش یافته، اما این رشد قیمتی در دامنه محدود، رخ داده است. بر این اساس از 11 گروه موادخوراکی قیمت در 6 گروه افزایش داشته است. در این هفته، قیمت میوه‌های تازه و تخم‌مرغ بالا رفت، اما از بهای گوشت مرغ و سبزی‌های تازه تا حدودی کاسته شد.
بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به نهم اسفند ماه سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی را ارائه و به تغییرات قیمتی آنها در مقیاس زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه می‌پردازد.
روند افزایشی در میوه‌های تازه
گزارش‌های بانک مرکزی از قیمت مواد فروشی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۹ اسفند ماه، قیمت‌ها در ۶ گروه لبنیات، تخم‌مرغ، حبوب، میوه‌های تازه، گوشت قرمز و چای افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت در سه گروه گوشت مرغ، برنج و سبزی‌های تازه، طی یک هفته کاهش یافته است. در این هفته قیمت در گروه‌های قند‌‌‌‌‌‌ ‌وشکر و روغن نباتی نیز تغییری نکرده است، اما به‌رغم افزایش در اکثر گروه‌های مواد خوراکی در این هفته، دامنه افزایش آن از ۶/۱ درصد تجاوز نکرده است. بر این اساس، گروه میوه‌های تازه با تورم هفتگی ۶/۱ درصد، بیشترین افزایش را در بین گروه‌های خوراکی به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر با توجه به افزایش تقاضا در انتهای سال؛ روند افزایشی مواد خوراکی، قابل توجیه خواهد بود و به نظر می‌رسد با گذشت زمان نوسانات افزایشی در مواد خوراکی، تغییر جهت خواهد داد. بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، در پنج هفته گذشته، قیمت در گروه میوه‌های تازه روند افزایشی به خود گرفته است. با توجه به این روند طی یک ماهه گذشته سطح قیمتی این گروه به‌طور متوسط ۲۴ درصد رشد یافته است که بیشترین نوسان ماهانه را در بین مواد خوراکی به نام خود ثبت کرده است. جزئیات بیشتر نشان می‌دهد که قیمت در برخی کالاهای این گروه به شدت رشد داشته است، به عنوان مثال قیمت هندوانه طی یک ماه حدود ۱۷۴ درصد افزایش یافته است. قیمت این میوه در ماه گذشته، هزار تومان در هر کیلو گزارش شده بود، حال آنکه یک کیلو هندوانه در این هفته حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید و هزار و ۸۰۰ تومان رشد کرد، البته این نوسان قیمتی در کالاهای دیگر این گروه مانند، سیب، پرتقال و نارنگی کمتر بوده است. طبق آمار منتشر شده تورم ماهانه در سیب قرمز ۴/۲ درصد، پرتقال درجه یک، ۳/۸ درصد و نارنگی ۵/۶ درصد بوده است و همچنین قیمت انار طی یک ماه ۵/۱۶ درصد رشد یافته است. از برآیند این آمار می‌توان نتیجه گرفت که روند افزایشی ماهانه گروه میوه‌های تازه بیشتر تحت‌تاثیر قیمت هندوانه بوده است.
در این هفته علاوه‌بر میوه‌های تازه، قیمت در گروه تخم‌مرغ نیز افزایش یافت. بر اساس گزارش بانک مرکزی، این دومین هفته متوالی است که قیمت در تخم‌مرغ رشد یافته است. نکته قابل توجه در این گزارش این موضوع است که تورم ماهانه در این گروه از تورم هفتگی کمتر بوده است، در یک ماه گذشته بهای تخم‌مرغ حدود ۴/۱ درصد رشد یافته است. همچنین در بازه سالانه، قیمت تخم‌مرغ ۲۳ درصد افزایش یافته است، در این هفته هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ حدود ۹ هزار و ۵۰۰تومان به فروش رسید.
قیمت مرغ و سبزی‌های تازه کاهش یافت
در این هفته نوسانات قیمت مرغ کاهشی گزارش شده است، طبق این آمار قیمت گروه مرغ حدود ۳/۲ درصد کاهش یافته است، حال آنکه قیمت این ماده پرمصرف در سبد خانوار در هفته قبل حدود ۴/۲ درصد افزایش یافته است. همچنین در بازه زمانی بزرگ‌تر و در مقیاس ماهانه ۷/۳ درصد به بهای گوشت مرغ افزوده شده است. اما نسبت به سال گذشته، افزایش گوشت مرغ تنها ۳/۲ درصد، گزارش شده است که در بین گروه‌های خوراکی کمترین تورم سالانه را دارد. هر کیلو گوشت مرغ در هفته جاری ۶ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت. به نظر می‌رسد عرضه مناسب این ماده خوراکی در انتهای سال باعث شده که روند افزایشی در آن به خوبی کنترل شود. در این هفته قیمت گوشت گاو و گوساله برخلاف گوشت مرغ افزایشی ۲/۰ را پشت سر گذاشت، این در حالی است که قیمت گوشت گوسفند در این هفته تغییری نکرده است. بر اساس آمار منتشر شده هر کیلو گوشت گوسفندی در این هفته حدود ۳۲ هزار تومان عرضه شد و قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله به‌طور متوسط به ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.
علاوه‌بر گوشت مرغ، قیمت در گروه سبزی‌های تازه نیز روند کاهشی را پشت سر گذاشت. تورم هفتگی در این گروه منفی ۳/۱ درصد گزارش شده است، اما در هفته ماقبل، قیمت متوسط در این گروه ۷/۱ درصد افزایش یافته بود. در این هفته قیمت خیار با ۷/۷ درصد کاهش بیشترین افت را در بین کل مواد خوراکی داشته است. این کاهش قیمت در این ماده خوراکی باعث شده که تا حدودی جهت حرکت قیمتی این گروه را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، بر اساس آمار منتشر شده، قیمت هر کیلو خیار در هفته جاری به سه هزار تومان رسید، اما قیمت این ماده خوراکی در هفته قبل ۳ هزار و ۳۵۰ تومان در هر کیلو گزارش شده بود. در بازه سالانه نیز قیمت هر کیلو خیار حدود ۷۳ درصد رشد یافته است. گفتنی است در مدت مشابه سال قبل هر کیلو خیار حدود هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید. همچنین قیمت گوجه فرنگی در این هفته حدود چهار درصد کاهش بها داشت و هر کیلو از آن حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شد. در بازه ماهانه از قیمت گوجه فرنگی حدود ۷۰۰ تومان کاسته شده است، بر اساس این آمار قیمت این ماده خوراکی در ماه قبل حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده بود.
قیمت روغن نباتی، قند و شکر و چای
در این هفته قیمت گروه روغن نباتی نیز تغییر قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، قیمت یک حلب پنج کیلویی روغن نباتی جامد، ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و هر لیتر روغن نباتی مایع حدود ۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. قیمت در گروه چای نیز در این هفته افزایش اندکی داشته است، بر این اساس قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی، ۱۵هزارتومان گزارش شده است. این آمار نشان می‌دهد که در بازه زمانی سالانه قیمت در گروه چای ۶/۰ درصد کاهش یافته است.در گزارش بانک مرکزی قیمت در گروه قند و شکر، طی یک هفته تغییری نداشته است، قیمت هر کیلو قند ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت هر کیلو شکر ۲ هزار و ۳۰۰ تومان عنوان شده که در بازه زمانی سالانه حدود ۳۰ درصد به سطح قیمت‌های این گروه افزوده شده است.