حرکت اونس بر مدار نا اطمینانی
گروه بازار پول- دلار آمریکا در بازار داخل، دیروز کار خود را بدون تغییر قابل‌توجه قیمت شروع و در ادامه مبادلات نوسانات محدودی را تجربه کرد. قیمت سکه نیز تحت‌تاثیر کاهش نرخ ارز در اولین ساعات مبادلات، قدری کاهش یافت. این در حالی بود که اونس جهانی به روند صعودی خود ادامه داد. کارشناسان اقتصادی علت تقویت طلا را تشدید ناآرامی‌های سیاسی اوکراین، نگرانی نسبت به رشد اقتصادی جهان و کاهش شاخص سهام در اروپا عنوان می‌کنند.
اما در طول هفته‌ای که گذشت، بیشتر از بازدهی انواع ارز، سکه و طلای ۱۸ عیار، تغییر در دامنه نوسانات نرخ این کالاها توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد. قیمت‌ها در پایان هفته، به نسبت نوساناتی که در طول هر روز تجربه می‌کردند، تغییر قابل‌توجهی را ثبت نکردند. با این وجود کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز و طلا در بازار داخل در طول هفته‌‌ای که گذشت، فعالان بازار را متقاعد کرد که بازار در حال آرام شدن است. اما سطح تقاضا هنوز به حالت عادی بازنگشته و احتمالا این امر تا پایان نیمه اول فروردین به‌طور کامل محقق نخواهد شد. چراکه با وجود اینکه تقاضای مسافران نوروزی دیگر در بازار این روزها مطرح نیست، به واسطه تعطیلی پیش رو، سطح تقاضا قدری بالاتر است و افرادی که برای دوره تعطیلی به ارز نیاز دارند، پیش از تعطیلی به تهیه آن اقدام می‌کنند.
بازار ارز
دیروز نحوه شروع به‌کار بازار ارز تهران در هفته‌های اخیر کم‌سابقه بود. در چند هفته اخیر معمولا نرخ دلار در شروع کار نسبت به روز پیش تغییراتی قابل‌توجه را ثبت می‌کرد و در ادامه روز قیمت ارز تحت‌تاثیر تقاضا جابه‌جا می‌شد. دیروز، دلار در اولین ساعات مبادلات نسبت به روز سه‌شنبه تغییری ثبت نکرده بود و تا چند ساعت‌ نیز قیمت آن تقریبا ثابت بود.
بررسی روند تغییرات نرخ ارز از اولین روز هفته تا دیروز، نمی‌تواند تغییرات به وجود آمده در روند بازار را به صورت مناسب نشان دهد. دلار آمریکا هفته را با قیمت ۳ هزار و ۲۰ تومانی شروع کرده بود و در ادامه، هر روز نوساناتی را متحمل شد، اما در هفته‌های پر نوسان اخیر تغییراتی که قیمت ارز در طول مبادلات یک روز تجربه می‌کرد، به نسبت تغییر قیمت‌ها از روزی به روز دیگر اهمیت بیشتری داشتند. در بعضی از روزها قیمت ارز در طول روز در دامنه‌ای وسیع جابه‌جا می‌شد، اما در پایان نسبت به روز قبل تغییر قابل‌توجهی را ثبت نمی‌کرد. در نتیجه بررسی روند تغییر دامنه نوسانات نرخ ارز بهتر می‌تواند مسیری که بازار در هفته اخیر پیموده را به تصویر بکشد. از آخرین هفته بهمن‌ماه تقاضای مسافران نوروزی باعث به وجود آمدن نوسانات نسبتا شدیدی در بازار ارز شد. قیمت دلار تحت‌تاثیر افزایش تقاضا، تمایل به صعود داشت و در این مسیر کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت، اجازه صعود بدون توقف قیمت‌ها را نمی‌داد. از ابتدای هفته جاری همان‌طور که صرافان بازار پیش‌بینی کرده بودند، نشانه‌هایی از بازگشت ثبات به بازار دیده شد. دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش و هماهنگی صرافان در قیمت‌گذاری افزایش یافته بود. البته فاصله بین نرخ خرید و فروش تحت‌تاثیر دوره نوسانات همچنان بالا مانده بود، با این وجود عدم تغییر قیمت در شروع به‌کار بازار دیروز، فعالان بازار را در این خصوص که نوساناتی که تقاضای مسافران نوروزی موجب شده بود، نفس‌های آخر خود را می‌کشد، متقاعد کرد. با این وجود در این روزها نوع دیگری از تقاضا در بازار دیده می‌شود. به اعتقاد فعالان بازار پیش از تعطیلات تقاضای ارز زیاد می‌شود؛ چراکه عده‌ای که در تعطیلی به ارز نیاز دارند، پیش از تعطیلی اسکناس‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. این افزایش تقاضا قبل از هر تعطیلی چند روزه‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد و ارتباط خاصی با شروع سال جدید ندارد. در نتیجه سطح تقاضا تا ورود به نیمه دوم فروردین ماه که بازار به‌طور جدی کار خود را شروع کند، کاملا به حالت عادی بازنخواهد گشت. با این وجود بازار به نسبت چند هفته پیش آرام‌تر و حرکت به سمت ثبات شروع شده است.
بازار طلای داخل
قیمت سکه در اولین ساعات مبادلات دیروز تغییر خاصی ثبت نکرده بود. برخی از فعالان بازار بر این باورند که این امر به‌طور عمده تحت‌تاثیر روند بازار ارز رخ داده بود. قیمت دلار آمریکا در شروع به‌کار بازار دیروز تغییر نکرده و حتی چند ساعت بعد قدری کاهش یافت. در نتیجه بازار سکه نیز تحت‌تاثیر کاهش نرخ ارز افت جزئی قیمت را در اولین ساعات مبادلات متحمل شد. بازار ارز و سکه آرام‌تر شده است و در حال پشت‌سر گذاشتن دوره پرنوسانی است که پیش از این، تقاضاهای نوروزی موجب شده بود. در نتیجه بازار آرام سکه دیروز به تقویت نرخ اونس واکنش خاصی نشان نداد و تحت‌تاثیر کاهش قیمت ارز افت قیمت محدودی را در اولین ساعات مبادلات دیروز متحمل شد.
علاوه‌بر این تغییرات قیمت سکه در طول هفته نمی‌تواند تصویر مناسبی از تغییر روند این بازار به دست دهد. قیمت سکه دیروز نسبت به شنبه حدود یک درصد افزایش یافته بود، این در حالی است که دامنه نوسانات در این بازار کاهش یافته و بازار بسیار آرام‌تر شده است.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، دیروز نیز افزایش یافت. کارشناسان مختلف علل متفاوتی را برای تقویت اخیر طلا عنوان می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به رشد اقتصادی جهان و چین و تشدید ناآرامی‌های سیاسی اوکراین اشاره کرد. علاوه‌بر این در گزارش‌های «کیتکو نیوز» رویدادهایی مطرح شده که می‌توانست در روند صعودی طلا موثر بوده باشد و قیمت فلز زرد رنگ در روزهای آتی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. به گزارش کیتکو تقاضای طلا تحت‌تاثیر تشدید ناآرامی‌های سیاسی اوکراین باز هم افزایش و شاخص سهام در اروپا دوباره کاهش پیدا کرده است. این رویدادها نیز رفتار طلا را تحت‌تاثیر قرار دادند. علاوه‌بر این اعتراضات تجار طلای هند احتمالا به تسریع فرآیند تسهیل سیاست‌های واردات طلا در این کشور خواهد انجامید و سطح تقاضای فیزیکی فلز گرانبها در نتیجه این امر قدری جابه‌جا خواهد شد. کارشناسان کیتکو علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌کنند که ادامه انتشار آمارهای ناامیدکننده از اقتصاد چین تاثیراتی متفاوت بر بازار فلزات گرانبها و فلزات صنعتی بگذارد. این آمارها با وجود اینکه استقبال از فلزات گرانبها مانند طلا را افزایش داده و تقویت آنها را موجب می‌شود، بر فلزات صنعتی تاثیری منفی گذاشته و افت قیمت آنها را به همراه خواهد داشت. با وجود رویدادها و اخباری که عمدتا از تقویت طلا در هفته‌های آتی حکایت داشتند، اتحادیه طلای چین در جدیدترین پیش‌بینی خود اظهار کرد که میزان تقاضای طلا از سوی این کشور در ربع اول سال‌جاری، احتمالا با افت ۱۷ درصدی همراه خواهد بود؛ ولی وضعیت تقاضای سالانه همچنان در سطوح قبلی باقی خواهد ماند. به هر روی به‌رغم اظهارنظرها و پیش‌بینی‌های نسبتا مساعد در خصوص روند آتی فلز زرد رنگ، برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال با افت چشمگیری مواجه خواهد شد و برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ تا کنون به زیر ۱۰۰۰ دلار نزول خواهد کرد. طلا در موقعیت پیچیده‌ای قرار گرفته و تعدد عوامل تاثیرگذار بر روند آن، اظهارنظر قطعی در خصوص آینده را دشوار کرده است، با این وجود روند آتی فلز گرانبها احتمالا تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی اقتصادهای بزرگ جهان، ناآرامی‌های سیاسی و رشد اقتصادی جهان تعیین خواهد شد و باید منتظر بود و دید واکنش طلا به رویدادهای اقتصادی چگونه خواهد بود.

حرکت اونس بر مدار نا اطمینانی