گروه بازار پول- بهای طلا همچنان با توجه به تنش‌های گوناگون در سیاست و اقتصاد جهان در نوسان است، اما دو نکته از شدت این نوسان کاسته است.
طلا گرچه با روزهای اوجش در بحران مالی جهانی فاصله دارد اما مانند همیشه خریدارانی دارد که از سقوط بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کنند. هفته گذشته میلادی نماد این افت‌وخیزها بود و هفته پیش‌رو با توجه به تحولات پرشمار، هفته ادامه این نوسان‌ها خواهد بود.
این روزها با بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا که در سیاست‌های تازه فدرال رزرو هم بازتاب یافته، طلا در محدوده کمتر از ۱۳۲۰ دلار برای هر اونس در نوسان مانده است؛ اما این هفته که نخستین روز کاری‌اش از امروز -دوشنبه- آغاز می‌شود، برای معامله‌گران طلا مهم است.
فعالان بازار این روزها در انتظار داده‌های اقتصادی دولتی هستند که ممکن است نشانه‌های دقیق‌تری از زمان و نحوه تغییر نرخ سود را همراه داشته باشند.
معامله‌گران به‌طور خاص چشم‌انتظار اطلاعات در مورد فعالیت‌های اقتصادی خواهند بود تا اثر سرمای وحشتناک زمستانی را بهتر ارزیابی کنند
رابین بهار، تحلیلگر بازار فلزات در سوسیت جنرال می‌گوید: «در این هفته منتظر بیشتر مشخص شدن سیاست‌های مالی و مشخص شدن روند تسهیل سیاست‌های تحریکی هستیم.»
آمار خرده‌فروشی ایالات‌متحده دوشنبه و شاخص اعتماد مصرف‌کننده سه‌شنبه اعلام خواهد شد و چهارشنبه گزارشی در مورد بخش مسکن و در نهایت پنج‌شنبه هم آماری در مورد بیکاری اعلام خواهد شد.
اینها همه بر وضعیت بازارهای مالی و به‌ویژه بازار سهام اثرگذار خواهد بود و سرمایه‌های بازار سهام ممکن است به بازار طلا بروند یا در همان بازار بمانند.
تحولات ژئوپلیتیک پیرامون اوکراین و برنامه‌ریزی بسیاری از دولت‌ها برای فعالیت در بازار طلا و ارز هفته پیش‌رو را داغ‌تر هم می‌کند.
برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که نرخ سود کوتاه‌مدت در آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی یک درصد افزایش خواهد یافت.
جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا هم گفته که تغییر نرخ‌های سود، حدود ۶ ماه پس از پایان برنامه‌های خرید اوراق قرضه که به سیاست‌های تسهیل مقداری معروف است، رخ خواهد داد. با این حال برخی از کارشناسان براین باورند که در مورد سرعت احیای اقتصاد آمریکا اغراق شده و سیاست‌های محرک ممکن است با سرعت اعلام‌شده، حذف نشوند.
بهای طلا و سیاست‌های انقباضی وابستگی معکوس دارند. بهار در این مورد می‌گوید: «بازار احتمالا اکنون کمی گیج شده است و خیلی دارای شفافیت نیست. هم‌اکنون نمی‌توان در مورد سیاست‌های فدرال رزرو با قطعیت نظر داد و از این رو قیمت طلا همچنان ممکن است بین ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ دلار در نوسان بماند.»
اما در کنار تمام مسائل پیش گفته این هفته معامله‌گران طلا چشمی هم به داده‌های اقتصادی چین خواهند داشت. چین از سال گذشته بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان است و اطلاعاتی که این هفته در مورد ذخایر پولی، تولید ناخالص ملی، تولید صنعتی و خرده‌فروشی چین منتشر خواهد شد، برای طلا و عاشقان این فلز زرد مهم است.
طلا در پنج روز گذشته بین ۱۳۲۳ و ۱۳۱۶ دلار نوسان داشته، ماه گذشته بین ۱۳۹۲ و ۱۲۷۷ دلار، در سه ماه گذشته بین ۱۳۹۲ و ۱۲۳۳ دلار و در ۶ ماه گذشته بین ۱۳۹۲ و ۱۱۸۷ دلار.
حالا هم به‌ویژه با در نظر گرفتن وضعیت بی‌ثبات بازارهای سهام، نوسان‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، گرچه با دامنه کمتری نسبت به ماه‌های گذشته.
هفته گذشته با «جمعه خوب» به پایان رسید که در آن بسیاری از بازارها تعطیل بودند و این تعطیلی در برخی بازارها حتی تا دوشنبه هم ادامه خواهد یافت؛ اما افشین نبوی، رئیس بازرگانی ام‌کا‌اس سوئیس با اشاره به این موضوع می‌گوید که حتی با وجود این تعطیلی طولانی باید این هفته به تحولات بازار دقت کنیم.