گروه بنگاه‌ها - فاطمه بهادری: در حالی که مسوولان بانکی در تلاش هستند که سقف تسهیلات مسکن کارکنان بانک‌ها را افزایش دهند، دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران نیز از ارائه برنامه‌های جدید برای رونق بخش مسکن خبر داد و گفت: نامه‌نگاری با رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی برای دریافت مجوز لیزینگ مسکن انجام شده و این پرونده در شورای پول و اعتبار مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

حمید شیروانی اظهار کرد: با توجه به رکود در بازار مسکن، زمزمه‌هایی برای ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن در بانک‌ها شنیده می‌شود که احتمالا این طرح به تصویب رسیده است.
رئیس هیات‌مدیره کانون شرکت‌های لیزینگ ایران نیز درخصوص جزئیات طرح لیزینگ مسکن تصریح کرد: در این طرح نوع عقد، اجاره به شرط تملیک با بازپرداخت حداقل هفت سال خواهد بود.
این تسهیلات حداکثر بین 50 تا 70 درصد قیمت کارشناسی ملک را پوشش خواهد داد و خانه‌ها نباید بیش از 20 سال قدمت داشته باشند.
حمیدرضا ابدالی تعداد شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز از بانک مرکزی عضو کانون را 28 شرکت و اعضای انجمن را 8 شرکت لیزینگ نام برد و افزود: در جلسه روز شنبه در بانک مرکزی قرار شد که جامعه لیزینگ ایران تشکیل شود.
ابدالی نرخ سود مصوب بانک مرکزی برای فعالیت لیزینگ‌ها را 15 درصد اعلام کرد و افزود: لیزینگ‌ها با چنین نرخ سودی نمی‌توانند فعالیت کنند، هیچ بانکی با نرخ 15 درصد وام نمی‌دهد و تامین مالی ممکن نیست؛ این در حالی است که بانک‌ها در حال حاضر با نرخ سود 26 درصد فعالیت می‌کنند، همچنین لیزینگ‌ها سپرده نمی‌توانند بگیرند و فقط در دو بخش قرارداد اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی فعالیت می‌کنند، در حالی‌که در سایر کشورها تنوع کالاها و خدمات لیزینگ‌ها بسیار بالا است.
وی با اشاره به گفته‌های رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک‌ها باید بانکداری کنند، افزود: بانک‌ها به شرکت‌های خود نمی‌توانند وام بپردازند، از سوی دیگر قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها 21 تا 23 درصد است؛ بنابراین باید تسهیلات با نرخ سود 26، 27درصد بپردازند، لیزینگ‌ها نیز چنین هستند. در عین حال نرخ 3، 4 درصد نیز حاشیه سود باید در نظر گرفته شود و عدم‌بازگشت پول و ریسک هم باید محاسبه شود. در ادامه مدیرعامل شرکت لیزینگ پارسیان گفت: ضریب نفوذ لیزینگ در دنیا پنج درصد و در ایران 4/0 درصد است که در دو سال گذشته کمتر شده است.