گروه بازار پول: بازار آزاد ارز روز گذشته با یک صعود قیمت معاملات را آغاز کرد؛ اما در میانه راه قیمت‌ها پایین آمد. قیمت دلار در بازار فردوسی به 3380 تومان هم رسید؛ اما زمان زیادی طول نکشید تا دوباره به مدار 3300 تومان بازگردد. قیمت‌ها در این سطح هم دوام نیاورد و در پایان معاملات به زیر 3300 تومان هم رسید. این نوسان‌ها در بازار از نظر کارشناسان و فعالان بازار ناشی از نوعی مقاومت قیمتی است که توسط دلالان ایجاد شده است. البته دلالان نتوانستند مقاومت کنند و رسیدن دلار به زیر 3300 تومان نشان داد بازار تمایلی ندارد همراه با جوسازی‌ها روند صعودی در پیش بگیرد.
یکی از صرافان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اتفاقات و نوسان‌های اخیر در بازار ارز ناشی از عوامل روانی است و «عده‌ای می‌خواهند با بازار گرمی نرخ‌ها را بالا ببرند»؛ او می‌افزاید: «این عده به هدف خود نمی‌رسند، چون بازار ارز دیگر توان ایجاد نوعی بورس بازی را ندارد و هر چه هست مصرف کننده واقعی است. عده‌ای می‌خواهند به بازار شوک وارد کنند، اما موفق نخواهند شد و دلار در مرز ۳۲۵۰ تا
۳۳۰۰ تومان به ثبات می‌رسد.»
عوامل مهم کاهشی
از طرف دیگر احمد مهدوی مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ورود ماهانه
۲/۱ میلیارد دلار ارز صادرات پتروشیمی به بازار از اردیبهشت خبرداده و پیش‌بینی کرده با ورود این ارز به بازار در آینده‌ای نزدیک قیمت دلار کاهش خواهد یافت. کارشناسان و خود فعالان بازار هم با نظر مهدوی موافقند. بورس هم در چند روز اخیر روند مثبت و رو به رشدی داشته و تقریبا دیگر نگرانی از سرازیر شدن سرمایه‌های کوچک بورس به سمت بازار ارز وجود ندارد. از طرف دیگر، با تخصیص ارز مبادله‌ای به خودروسازان بخشی از تقاضا از بازار آزاد کم شده است. این عوامل بیانگر این است که بازار آزاد ارز باید به ثبات برسد. روند روز گذشته هم نشان داد بازار تمایل دارد در یک نقطه تعادلی آرام بگیرد، اما مشاهدات نشان می‌دهد نوعی «مقاومت قیمتی» توسط دلالان در بازار شکل گرفته است. تعدادی از آنها به «دنیای اقتصاد» می‌گویند: «در روزهای گذشته دلار را با قیمت بالا خریده‌اند»؛ این گفته نشان می‌دهد دلالان بازار که به امید کسب سود بیشتر از طریق نوسان‌های ارزی، خرید کرده‌اند، می‌خواهند با ایجاد نوعی مقاومت قیمتی از به‌ثبات رسیدن بازار جلوگیری کنند. یکی از صرافان می‌گوید اینکه در یک ساعات قیمت هر دلار در بازار ۸۰ تومان نوسان داشته باشد دلیلی جز فعال شدن بیش از پیش دلالان ندارد. آنها می‌خواهند هر طور شده بازار را در نوسان نگه دارند. او تاکید می‌کند با ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار آزاد، مقاومت دلالان شکسته خواهد شد و بازار به ثبات می‌رسد. همزمان با این تحولات بانک مرکزی هم نرخ رسمی دلار را ۴ ریال افزایش داد و در مقابل نرخ رسمی پوند و یورو را کاهش داد.
رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هم روز گذشته به «ایسنا» گفت: نباید نرخ ارز را به شکلی رسمی و قطعی حساب کرد، بانک مرکزی باید نرخ ارز را با توجه به شرایط بازار تعیین کرده و تنها از نوسانات غیرمنطقی جلوگیری کند. طهماسب مظاهری گفت: برای مثال اگر ما نرخ ۳ هزار تومان را نرخ رسمی ارز به حساب آوریم بالا یا پایین آمدن ۵۰ تومانی در قیمت آن طبیعی است؛ اما بیش از آن در برهه زمانی کوتاه این نوسان غیرطبیعی به حساب می‌آید که دولت و در راس آن بانک مرکزی باید از این مساله جلوگیری کند. وی درباره برخی شایعات که نشان می‌دهد دولت برای تامین بودجه خود به سمت دستکاری نرخ ارز رفته نیز گفت: این مساله قانونی نیست و دولت نیز قطعا به دنبال چنین هدفی نخواهد رفت؛ زیرا این مساله حتی اگر در کوتاه‌مدت نیز جوابگو باشد، در بلند‌مدت به ضرر کشور تمام خواهد شد.
کاهش جزئی سکه و طلا
همزمان با تحولات بازار ارز بازار سکه و طلا هم دچار نوسان شده است. دو روز قبل قیمت سکه از مرز یک میلیون تومان گذشت. هر چند روز گذشته هم سکه بالای یک میلیون تومان ایستاد، اما بین یک تا ۲ هزار تومان قیمت آن کاهش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر از روز یکشنبه معامله شد.
احمد وفادار نماینده هیات امنای صنف طلا و جواهر هم در مورد نوسان‌های بازار طلا و سکه گفت: افزایش نرخ دلار و موج تقاضا در بازار در روزهای گذشته سبب شد تا قیمت انواع سکه و طلا نیز با افزایش مواجه شود. البته این رشد قیمت در حالی است که نرخ طلا در بازارهای جهانی نیز تقریبا ثابت بوده و تغییرات چندانی نداشته است.