معاون بیمه‌های اتکایی و بین‌الملل بیمه مرکزی از تقاضای سه شرکت بیمه‌ای خارجی برای حضور در بازار ایران خبر داد و گفت: این تقاضاها از شرکت‌های فعال در آسیا و اروپا دریافت شده است. مینا صدیق نوحی در گفت‌وگو با «ایرنا»، با بیان اینکه این شرکت‌ها علاقه‌مندی خود را برای حضور در بازارهای ایران اعلام کرده اند، افزود: برهمین اساس قدم‌های اولیه برای آغاز دوباره همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی برداشته شده است. او تاکید کرد: قرار است این شرکت‌ها با شرکت‌های بیمه‌ایرانی در حوزه اتکایی همکاری‌هایی داشته باشند. معاون بیمه‌های اتکایی و بین‌الملل بیمه مرکزی تصریح کرد: البته برخی از شرکت‌هایی خارجی نیز در ایران دفاتر ارتباطی تاسیس کرده‌اند.

صدیق نوحی گفت: شرکت‌های بیمه اتکایی برای همکاری نیازی به تاسیس شرکت در ایران ندارند و می‌توانند در قالب قرارداد همکاری‌های خود را آغاز کنند. وی اظهار کرد: البته پس از توافق ژنو از نظر قراردادهای اتکایی اتفاق خاصی هنوز در صنعت بیمه رخ نداده است و کماکان از نظر قراردادهای اتکایی بیشتر به بازار داخلی اتکا داریم.

معاون بیمه مرکزی در پایان تصریح کرد: با این وجود پس از توافق ژنو شرکت‌های خارجی علاقه‌مندی بیشتری برای حضور در بازار‌های ایران نشان می‌دهند. توافق هسته‌ای ژنو که اجرای آن در ۳۰ دی ماه سال ۹۲ میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ آغاز شد دربردارنده موضوعات گوناگونی است.

در توافق مزبور ایران پذیرفته که اقدامات مهمی در راستای اعتماد‌سازی و کاهش درصد غنی‌سازی درخصوص برنامه هسته‌ای خود انجام دهد و کشورهای گروه ۵+۱ نیز در مقابل تعهدات گوناگونی را درخصوص عدم وضع تحریم‌های جدید و لغو بخشی از تحریم‌ها و اقدامات محدود‌کننده موجود بر عهده گرفته‌اند. به دنبال خبر لغو تحریم‌های بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه‌ای در جهان که عمدتا از اعضای بزرگ‌ترین بیمه‌گر نفتکش‌های جهان، گروه حمایت و جبران خسارت پی.اند.آی هستند، تلاش کردند تا از طریق وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا شفاف‌سازی لازم را در این مورد انجام دهند.