گروه بازار پول: چهارشنبه سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا از سویی و مواضع تازه پوتین از سوی دیگر، قیمت طلا را کاهش داد تا پنج‌شنبه و جمعه فلز زرد روی مرز ۱۲۹۰ دلار نوسان داشته باشد. این مرز پایین‌ترین سطح در دو هفته گذشته است. چهارشنبه سخنان جنت یلن در کمیته مشترک اقتصادی کنگره آمریکا دو نکته مهم داشت که مورد توجه کارشناسان و معامله‌گران طلا واقع شد. نخست اینکه از فحوای جملات رئیس فدرال رزرو بر می‌آمد که اقتصاد آمریکا به «احیا» ادامه می‌دهد و همچنان در مسیر بهبود است. این بهبود به کاهش قیمت طلا می‌انجامد، چون سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها را امن نشان می‌دهد. نکته دوم سخنان یلن، اما این بود که نرخ سود به‌زودی افزایش نخواهد داشت، مساله‌ای که قاعدتا باید به افزایش بهای طلا منجر شود، اما وضعیت بهتر از پیش‌بینی‌های اقتصاد ایالات‌متحده، بر این واقعیت سایه انداخته و باعث شده برآیند «عوامل اقتصادی» در جهت کاهش قیمت طلا عمل کند. در کنار مسائل «اقتصادی» و در حوزه مهم‌ترین عوامل «سیاسی»، پوتین چهارشنبه از دور شدن ارتش روسیه از مرزهای اوکراین و همچنین لزوم توقف موقت همه‌پرسی استقلال در شرق اوکراین گفت تا طلا از مرز ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس پایین‌تر بیاید.

اما پنج‌شنبه طلا تقریبا ثابت ماند و فضای بازارها بسیار آرام‌تر از روز قبل از آن بود. پنج‌شنبه در آغاز کار بازارها، طلا با افزایش مواجه شد؛ اما بعد به خاطر تقویت «شاخص دلار آمریکا» به مرز ۱۲۹۰ دلار بازگشت. در این روز شاخص دلار ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد در چند ماه گذشته رسید، اما بعد بازگشتی قوی داشت تا با بازگشت دلار، بازار طلا هم سطح فشار فروش را بالا ببرد. با این حال، دلار در نمودارهای روزانه همچنان با کاهش روبه‌رو است. کاهش دلار هنوز در کنترل عوامل فنی است که می‌تواند عامل افزایش کالاهایی مانند فلزات گرانبها شود.

روز پنج‌شنبه همچنین بانک مرکزی اروپا در نشست ماهانه خود چنان که انتظار می‌رفت، تغییری در سیاست‌های پولی خود نداد. با این وجود، فشار فزاینده‌ای روی بانک مرکزی اروپا وجود دارد تا اقدامات محرک بیشتری را اجرایی کند؛ چراکه تورم منفی در اتحادیه اروپا باعث نگرانی‌های زیادی شده است. ارز واحد اروپایی در بالاترین قیمت خود در چند هفته گذشته در برابر دلار قرار دارد و قدرت این ارز هم موجب نگرانی مقامات اروپایی شده است. رئیس بانک مرکزی اروپا پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اعلام کرد که این نهاد در نشست ماه ژوئن ممکن است نرخ سود را کاهش دهد یا محرک‌های مالی را در نظر بگیرد تا از تقویت یورو در برابر سایر ارزها جلوگیری کند. پنج‌شنبه جنت یلن هم بار دیگر سخنرانی داشت و مواضع چهارشنبه‌اش را تکرار کرد؛ اما این بار در کمیته اقتصادی سنا. این سخنان و مسائل اوکراین از روز چهارشنبه طلا را در مسیر افت قرار داده‌اند.

بحران میان روسیه و اوکراین هنوز وجود دارد و از بین نرفته است، اما تغییر وضعیت این بحران از چهارشنبه بر تحلیل‌های فنی کوتاه‌مدت اثر متفاوتی گذاشته است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران طلا چهارشنبه از صحبت‌های آشتی‌جویانه ولادیمیر پوتین تاثیر گرفتند و بهای طلا را کاهش دادند. با این حال مساله اوکراین به این راحتی از معادلات حذف نخواهد شد. احتمال بازگشت تنش‌ها کاملا وجود دارد و در صورت بازگشت تنش‌ها، اوکراین دوباره در بازار عامل افزایشی خواهد شد.

به این ترتیب طلا که روز چهارشنبه به ۱۲۸۹ دلار برای هر اونس رسیده بود، پنج‌شنبه هم با تمام نوسان‌های اندک روی همین قیمت ماند و روز جمعه هم تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۲۹۱ دلار رسید که رشد بسیار اندکی است. پس می‌توان گفت که طلا پس از سقوط چهارشنبه، ثابت مانده است.

ولی این تثبیت هر لحظه ممکن است تحت‌تاثیر اخبار قرار بگیرد. با اخبار روز جمعه ممکن است حالا که خبر را می‌خوانید ارقام متفاوتی ثبت شده باشند. جمعه خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه جدایی‌طلبان خواهان پیوستن به روسیه در اوکراین، مواضع رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده و روی برگزاری همه‌پرسی تاکید کرده‌اند. از سوی دیگر، پوتین هم روز جمعه وارد کریمه شد.