معاون نظارتی بیمه مرکزی از فعال شدن چند دفتر ارتباطی خارجی در بازار بیمه ایران خبر داد و گفت: در هفته‌های اخیر شرکت «اواسون» سوئیس نیز دفتر ارتباطی با چشم‌انداز مطالعه و بررسی بازار ایران تاسیس کرده است. حبیب میرزایی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره مقررات حضور شرکت‌های بیمه در بازار بیمه‌ای ایران افزود: براساس قانون برنامه پنجم امکان حضور شرکت‌های بیمه از طریق ایجاد نمایندگی، شعبه یا مشارکت با دیگر نمایندگی‌ها فراهم شده و برهمین اساس شرکت‌ها با این سه روش می‌توانند در بازار بیمه کشور حضور داشته باشند.

وی گفت: شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران باید ودیعه‌ای را نزد بیمه مرکزی قرار دهند که طبق قانون همه ساله به این مبلغ اضافه می‌شود؛ ضمن آنکه نماینده یا مسوولی که معرفی می‌شود باید ویژگی‌ها و صلاحیت‌های فنی‌ای داشته باشد که بیمه مرکزی آن را تعیین می‌کند.

البته میرزایی این را هم گفت که هنوز درخواستی از سوی شرکت‌های خارجی برای انجام فعالیت‌های بیمه‌ای در ایران دریافت نشده است.

بیمه‌گذارانی که الحاقیه نخرند باید

مابه التفاوت بپردازند

وی با بیان آنکه افرادی که پس از افزایش نرخ دیه، الحاقیه خریداری نکرده‌اند، در صورت بروز حادثه با مشکل مواجه خواهند شد، اظهار کرد: این بیمه‌گذاران از پوشش کافی برخوردار نیستند.

معاون نظارتی بیمه مرکزی استقبال از الحاقیه را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هرچند استقبال بیمه‌گذاران از خرید الحاقیه مناسب بوده، اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد؛ زیرا برخی افراد در گذشته با پوشش بالا بیمه‌نامه خریداری کرده بودند. وی گفت: بیمه‌گذارانی که اقدام به خرید الحاقیه نکنند، جریمه نمی‌شوند و این امر موضوعیت ندارد؛ اما شرکت‌های بیمه تا سقف خسارت مندرج در بیمه‌نامه، زیان را پرداخت می‌کنند و اگر بیمه‌گذاری دارای پوشش کافی نباشد باید خسارت باقی مانده را از جیب خود پرداخت کند.

شکایت از شرکت‌های بیمه در سایت بیمه مرکزی امکان‌پذیر شد

معاون نظارتی بیمه مرکزی از آغاز اجرای طرح سامانده شبکه فروش توسط بیمه مرکزی خبر داد و اظهار کرد: با آغاز به‌کار این طرح، تمام شبکه فروش اعم از کارگزاران، ارزیابان خسارات و نمایندگان در سیستم سنهاب ثبت می‌شود تا عملکرد شبکه فروش، شفاف‌تر و مدیریت قوی و دقیق‌تر شود و میزان نظارت بر شبکه فروش افزایش یابد. میرزایی ادامه داد: هم‌اکنون سامانه رسیدگی به شکایت بیمه‌گذاران به‌صورت یکپارچه در بیمه مرکزی راه‌اندازی شده، بر همین اساس امکان رسیدگی به شکایت مردم در پرتال بیمه مرکزی تسهیل شده است.

این مقام مسوول در بیمه مرکزی تصریح کرد: افرادی که از شرکت‌های بیمه شکایت دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت بیمه مرکزی و ثبت شکایت مشکل خود را پیگیری کنند. وی اظهار کرد: این سامانه علاوه‌بر آنکه مبنایی برای احصای شکایات از شرکت‌های بیمه و اطلاع‌رسانی به آنها است، زمینه رسیدگی دقیق‌تر را به آنها فراهم می‌کند.