سرمایه بانک شهر چهار برابر می‌شود

گروه بنگاه‌ها، لیلا اکبرپور: حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهرگفت: سرمایه این بانک تا پایان سال ۹۳ از مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به یک هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. پورزرندی افزود: تا ۸۰۰ میلیارد تومان این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران تامین می‌شود و از ۸۰۰ میلیارد تومان تا یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی و فروش مازاد دارایی‌ها صورت می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه بانک شهر به بانک مرکزی قول داده است تا نسبت دارایی‌ها به سرمایه بانک تا پایان سال به ۴۰ درصد برسد، تصریح کرد: این نسبت بالای دارایی‌ها به سرمایه که مورد نقد بانک مرکزی است با افزایش چهار برابری سرمایه و با فروش دارایی‌ها در قالب تسهیلات و واگذاری پروژه‌ها، تعدیل خواهد شد.

مدیرعامل بانک شهر در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «دیدگاه شما در این خصوص که نرخ سود سپرده‌ها باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود. چیست؟» گفت: چنانچه نرخ سود سپرده بانکی کمتر از نرخ تورم باشد، امکان اینکه منابع از بانک‌ها خارج شود وجود دارد؛ زیرا منابع به‌صورت عاقلانه مسیر خود را انتخاب می‌کنند. پورزرندی با یادآوری اینکه سال گذشته نظام بانکی درگیر نابسامانی نرخ سود‌ها شده بود و بانک‌ها یکدیگر را خنثی می‌کردند، افزود: اما این سوال پیش می‌آید که نرخ سود سپرده‌ها تا چه میزان می‌تواند افزایش یابد؟

وی ادامه داد: سپرده‌ها در نهایت باید تبدیل به تسهیلات شوند و در اقتصاد تورمی به چه کسانی می‌توان تسهیلات با نرخ ۳۰ درصد یا بالاتر از آن پرداخت کرد؟

پورزرندی در پاسخ به پرسش دیگر «دنیای اقتصاد» درخصوص ثبات مدیریتی در بانک شهر با توجه به اینکه طی ۵سال گذشته پنج مدیرعامل دراین بانک تغییرکرده است، توضیح داد: بانک شهر طی سال‌های گذشته مدیران خوبی داشت، اما سهامداران به‌دنبال مدیری بودند که دو ویژگی تسلط به مباحث مالی و شناخت از بدنه شهرداری‌ها را داشته باشد که بتواند مدیریت جامعی بر بانک شهر داشته باشد که گمان می‌کنم این موضوع با آمدن من حل شده باشد و پس از این به ثبات مدیریتی برسیم.

پورزرندی همچنین از راه‌اندازی هلدینگ‌های ساختمانی، انرژی و نفت و گاز و IT از سوی بانک شهر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به این نکته که بانک شهر صندوق مالی شهرداری‌ها نیست که هر وقت خواستند از آن پول برداشت کنند، اظهار کرد: هم‌اکنون کمتر از یک درصد منابع بانکی به پروژه‌های شهری اختصاص دارد، این در حالی است که ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند و پروژه‌های شهری به‌صورت مستقیم با زندگی اکثریت مردم عجین است و به ثمر نشستن این پروژه‌ها باعث ایجاد رضایت در شهروندان می‌شود، ضمن اینکه پروژه‌های شهری سودآوری بالایی هم دارند.

مدیرعامل بانک شهر وظیفه اصلی این بانک را تامین مالی این پروژه‌ها خواند و گفت: از وقتی که بانک شهر پا به عرصه گذاشته است، بانک‌های دیگر هم کم و بیش در این زمینه فعال شده‌اند.

وی از راه‌اندازی سامانه نظارت همگانی در بانک شهر با شماره تلفن چهار رقمی ۸۶۵۵ خبر داد و اظهار کرد: با استفاده از این سامانه مشتریان می‌توانند مستقیما شکایت‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود را با مدیریت ارشد بانک در میان بگذارند.

مدیرعامل بانک شهر اضافه کرد: برای ساخت پنج سامانه زیرساخت شهر هوشمند نیز قرارداد منعقد کرده‌ایم که مردم تمامی خدمات بانکی و شهری را از طریق این سامانه‌ها دریافت خواهند کرد.