گروه بنگاه‌ها، فاطمه بهادری: مدیر‌عامل بانک مهر اقتصاد گفت: به‌تدریج قیمت تمام شده پول در موسسات اعتباری کاهش می‌یابد. غلامحسن تقی‌نتاج درخصوص بازنگری در زمینه نرخ سود بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی در حال رصد بازار است و هر زمانی که تشخیص دهد، نرخ سود تسهیلات را تغییر خواهد داد. وی افزود: آثار نرخ تورم بر نرخ سود تسهیلات به مراتب بیش از آثار نرخ سود تسهیلات بر تورم است.

نتاج ادامه داد: نرخ سود سپرده‌های بانکی یکی از آیتم‌های قیمت تمام شده کالا و خدمات است و نه همه آن.

وی با تاکید براینکه فعلا قرار نیست نرخ سود سپرده‌ها تغییر کند، گفت: موسسات پولی و مالی شدیدا وابسته به وام و تسهیلات بانکی هستند، به همین دلیل بحث نرخ سود تسهیلات بانکی چه در عقود مشارکتی و چه مبادله‌ای اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی گفت: در سال‌جاری برای این حوزه ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌ قیمت پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر از نظر تئوری توضیحات خوبی در مورد اقتصاد مقاومتی مطرح شده که هم‌اکنون زمان عملیاتی کردن آن است. وی افزود: این منابع در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش‌های مختلف اقتصادی و جامعه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ادامه داد: در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک را برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی اختصاص دادیم و امسال این رقم به ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که این میزان معادل ۲ درصد از منابع این بانک است.

وی با بیان اینکه دستیابی به بانکداری اسلامی نیازمند الزامات ویژه است، تصریح کرد: اقداماتی که در قانون عملیات بانکداری بدون ربا در نظر گرفته شده، یکی از عالی‌ترین تصمیمات در حوزه عملیات بانکداری بدون ربا است. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ادامه داد: گام اول در اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا حذف آن و سپس نزدیک شدن به بانکداری اسلامی است.

وی درخصوص راه‌اندازی شرکت بیمه توسط این بانک گفت: هماهنگی بین بانک و بیمه نیاز به اقدامات زیادی دارد؛ ضمن آنکه در حال حاضر خدمات بیمه‌ا‌ی را از طریق شرکت‌های بیمه‌ای دریافت می‌کنیم. نتاج گفت: تقریبا ۴ درصد سهم ریالی کشور در اختیار بانک مهر اقتصاد ایران قرار دارد که جمعیت ۱۲ میلیونی مشتریان این بانک را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی گفت: هرچند هم‌اکنون عضو شبکه شتاب نیستیم، اما با دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، شبکه شتاب این بانک نیز راه‌اندازی خواهد شد. مدیرعامل بانک مهر در پاسخ به سوالی مبنی‌بر چگونگی تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: این نرخ با همراهی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ساماندهی شد؛ ضمن آنکه اصلی‌ترین عامل فعالیت موسسات پولی و مالی همان نرخ سپرده‌ها برای جذب آن است.