گروه بنگاه‌ها: مدیرنمایندگی بیمه ایران درامارات‌متحده عربی گفت: ۲۷ شرکت بیمه‌ای خارجی در امارات‌متحده عربی فعال هستند و با ۳۶ شرکت محلی برای جذب بازار و ارائه خدمات بیمه‌ای رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند. به گزارش روابط عمومی بیمه ایران، عبدالقادر فقیهی با بیان اینکه این تعداد شرکت بیمه‌ای برای یک کشور کوچک عربی بازار رقابتی استثنایی ایجاد کرده‌اند، افزود: ‌رقابت در کشورهای عربی به‌خصوص امارات که امنیت بالایی دارد برای بیمه‌گذاران خارجی جذاب است ازاین رو به سودآوری مقطعی آن‌چنان توجهی ندارند.

وی افزود: ‌اکثر این شرکت‌های بیمه‌ای درسال گذشته میلادی به نسبت سرمایه‌ای که به این کشورآورده‌اند، سود قابل توجهی تحصیل نکردند؛ اما همان‌طور که عنوان شد فقط به‌دلیل اهمیت این بازار درآن حضور فعال دارند. وی درپاسخ به این سوال که به چه دلیل شرکت‌های بیمه‌ای داخلی امارات وخارجی تمایل به حفظ نام خود در بازار بیمه‌ای امارات دارند نیز اظهار کرد: رقابت اصلی در صنعت بیمه امارات بین شرکت‌های محلی که عمدتا متعلق به تجار و بازرگانان اماراتی با سرمایه‌های بالا است با نمایندگی‌های بیمه‌های فرانسه، سوئیس، ایران وسایر کشورهاست. مدیرنمایندگی بیمه ایران در امارات‌متحده عربی اضافه کرد: دارندگان شرکت‌های بومی بیمه‌ای در امارات همانند خارجی‌ها نگاه بلندمدت به این بازار دارند آنان درعین حال به‌دنبال فرصت هستند تا ضررهای چندین ساله خود را جبران کنند.

به گفته وی، شرکت‌های اروپایی نیز بازاربیمه‌ای امارات را به‌دلیل امنیت بالا و سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خارجی که رو به افزایش است در این کشور مطلوب ارزیابی می‌کنند و با نگاه بلندمدت به‌دنبال جبران وضعیت فعلی هستند. فقیهی درباره بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در امارات نیز گفت: ‌بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در امارات اجباری است و برطبق قانون برای دارنده کارت مالکیت خودرو صادر می‌شود.

به گفته وی، در امارات کارت‌های مالکیت سالی یک بار صادر می‌شود و برای جلوگیری از نداشتن احتمالی این بیمه‌نامه ۱۳ ماهه صادر می‌شود تا دارنده زمان کافی برای تمدید بیمه‌نامه خودرو خود دراختیار داشته باشد. مدیرنمایندگی بیمه ایران درامارات‌متحده عربی درباره شیوه پرداخت خسارت شخص ثالث دراین کشور عربی نیز تصریح کرد: دراین کشور اگرتصادفی اتفاق بیفتد پلیس درصحنه حاضر و کروکی تنظیم و به ذی‌نفع می‌دهد؛ درادامه زیان دیده با کروکی مقامات انتظامی به نزدیک‌ترین شعب بیمه‌ای مراجعه و خسارت خود را دریافت می‌کند. فقیهی در پاسخ به این سوال که ممکن است پلیس برای خسارت‌هایی که ارزش آن کم باشد کروکی صادر نکند نیز گفت: ‌اصلا چنین چیزی ممکن نیست، پلیس برای تمامی خسارت‌های بیمه‌ای کروکی صادر می‌کند و به میزان خسارت وارده توجهی ندارد، وظیفه پلیس کشیدن کروکی درصحنه تصادفات رانندگی است. وی درباره اینکه آیا امکان دارد خودرو یا دارنده خودرو بیمه‌نامه نداشته باشند نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد این موارد بسیار کم است، می‌توان مدعی شد هیچ خودرویی در سایر کشورها بدون بیمه‌نامه نیست و اگر هم باشد دلیل اصلی آن فراموشی بیمه‌گذار است. وی با اشاره به اینکه امروزه دردنیا به جز ایران کسی به‌دلیل پرداخت دیه درزندان به‌سر نمی‌برد، اضافه کرد: مردم موظف به داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث هستند و کسی را بدون اینکه بیمه‌نامه نداشته باشد، دردنیا پیدا نمی‌کنید. به گفته وی، دراین کشورها صنعت بیمه به خوبی جا افتاده است و مردم به اهمیت آن واقف هستند. از این رو در تهیه بیمه‌نامه تعلل نمی‌کنند. این در حالی است که دستگاه‌های ذی‌ربط نیز این موضوع را رصد می‌کنند و به‌دقت زیر نظر دارند و در صورت برخورد با متخلف جرایم سنگینی برای دارنده خودرو در نظر می‌گیرند. وی در این ارتباط به‌عنوان مثال به بیمه‌نامه شخص ثالث در انگلستان اشاره کرد و گفت: ‌دراین کشور تمامی خودروها بیمه‌نامه دارند و اگر فردی به‌دلیل اینکه تنها در ماه‌های خاصی از خودرو استفاده می‌کند با شرکت بیمه‌ای برای مدت معین به توافق برسد جریمه خواهد شد. فقیهی ادامه داد: بیمه‌نامه شخص ثالث در تمامی دنیا به‌صورت سالانه صادر می‌شود و مالک موظف به تهیه آن است و هیچ عذری همانند اینکه از این خودرو در فصل و ایام خاصی استفاده می‌شود پس باید بیمه‌نامه مناسب با آن صادر شود، پذیرفته نیست و دستگاه‌های نظارتی و پلیس به شدت دراین باره از شرکت‌های بیمه حمایت و با متخلفان برخورد می‌کنند.