گروه بازار پول: چهارشنبه همزمان با ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره روند آینده طلا، بازار ارز نیز روز جالبی داشت. مهم‌ترین اتفاق چهارشنبه در بازار ارز، افت قابل‌ملاحظه پوند در برابر یورو بود. مهم‌ترین دلیل این افت کاهش میل بازار به این ارز پس از تعدیل انتظارها درباره «افزایش نرخ سود انگلستان» در سال‌جاری میلادی توسط رئیس بانک‌مرکزی این کشور بود.

اما یورو برنده معاملات چهارشنبه بود، چراکه بیشترین رشد را در برابر پوند داشت و در برابر دلار هم پایدار ماند. یورو همچنین در برابر دلارهای استرالیا و نیوزیلند با رشد مواجه شد. سه‌شنبه معامله‌گران پوند در انتظار مواضع تازه مارک کارنی، رئیس بانک‌مرکزی انگلستان بودند، تا این ارز جهانی در آن روز تغییر نرخ‌های برابری را تجربه کند و چهارشنبه نیز در همان مسیر گام بردارد. سخنان کارنی در روز سه‌شنبه درباره نرخ سود و تورم بریتانیا، باعث شد پوند به کمترین ارزش در برابر دلار در یک هفته پیش از آن برسد و چهارشنبه نیز با افت مواجه شود. این در حالی است که پوند چهارشنبه گذشته به بالاترین نرخ برابری مقابل دلار در پنج سال و نیم گذشته رسیده بود. کارنی اعلام کرده که اقتصاد بریتانیا همچنان تا احیای کامل فاصله دارد و بازارها به این عدم قطعیت واکنش نشان دادند. اما چهارشنبه گزارش تولید ناخالص ملی آمریکا نیز منتشر شد که معامله‌گران دلار در انتظار آن بودند.

این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا بر اساس گزارش نهایی تولید ناخالص ملی اداره تجارت آمریکا، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۴ ۹/۲ درصد افت داشته که افت قابل‌توجهی است. اقتصاددانان کوچک شدن ۸/۱ درصدی اقتصاد آمریکا را در نخستین فصل سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده بودند. این آمار بر ارزش دلار و اونس طلا اثرگذار خواهد بود. از آنجا که این تاثیرات تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نبود، آنها را در گزارش‌های بعدی «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار خواهیم داد. چهارشنبه بازار جهانی ارز در انتظار این خبر، شاهد افت دلار در برابر ین بود، اما هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است نرخ‌های برابری ارزهای بیشتری دستخوش تغییر شده باشد. اما در بازار طلا، فلز زرد گرچه سه‌شنبه در ساعات پایانی فعالیت بازار از اوج قیمتی خود در ساعات آغازین روز پایین آمد، اما سه‌شنبه و چهارشنبه همچنان بالای مرز ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس ماند. سه‌شنبه طلا با شروع به کار بازارهای غربی و در ادامه روند افزایشی روزهای قبل، به رشد ادامه داد و حتی به قیمت ۱۳۲۶ دلار برای هر اونس نیز رسید که بالاترین قیمت طلا در ده هفته گذشته بود، اما بازار در نهایت روی قیمت ۱۳۱۹ دلار متوقف ماند تا نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز دوشنبه یک دلار افزایش را تجربه کرده باشد. این روند افزایشی که در ادامه افزایش ۳۹ دلاری هفته کاری گذشته است، عمدتا از «نمودارهای فنی مثبت» (تحلیل‌های تکنیکال) و «تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن» منشا می‌گیرد. چهارشنبه طلا تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت ۱۳۱۳ دلار رسید و این در حالی بود که بازار در انتظار گزارش‌های میزان سفارش‌های کالاهای بادوام و آمار تولید ناخالص ملی ایالات متحده بود.

سه‌شنبه روز مهمی برای اخبار اقتصادی بود، با این حال این آمار تکان شدیدی به بازار جهانی اونس طلا نداد. در این روز شاخص بهای مسکن S&P/Case-Shiller، شاخص بهای ماهانه مسکن، آمار فروش مسکن‌های جدید، گزارش تجارت ریچموند و شاخص اعتماد مصرف‌کننده منتشر شد، اما مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار فعلا بحران جنگ داخلی عراق است.

سه‌شنبه، گزارش احساس مصرف‌کننده Ifo آلمان نیز منتشر شد که ضعیف‌تر از انتظارها بود. گزارش موسسه Ifo رقم ۷/۱۰۹ واحد را برای این شاخص در ماه ژوئن نشان می‌دهد که برای ماه مه ۴/۱۱۰ گزارش شده بود، اما رقم مورد انتظار بازار ۲/۱۱۰ بود. نگرانی‌ها درباره بحران عراق و مهم‌تر از آن بحران اوکراین بر احساس مصرف‌کننده آلمان تاثیر منفی گذاشته است که می‌تواند بر میزان تقاضا از ناحیه مخارج خصوصی در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، اثر منفی بگذارد. آلمان روابط اقتصادی پررنگی هم با روسیه و هم با اوکراین دارد. این گزارش Ifo به دیگر تحلیل‌هایی اضافه می‌شود که از نابسامان ماندن اقتصاد اتحادیه اروپا می‌گویند. اینها همه به افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کمک می‌کند. با این همه، روند طولانی مدت طلا همچنان با ابهام روبه‌رو است. گرچه بازار طلا بخش قابل‌توجهی از سودی را که هفته گذشته به دست آورده بود، حفظ کرده، هنوز نتوانسته سرمایه‌گذاران سازمانی را به خود جلب کند. در حالی که بانک «سوسیت جنرال» فرانسه در آخرین گزارش خود هشدار داده که بهبود رشد اقتصادی جهان و تقویت ارزش دلار به همراه افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، موجب افت قیمت طلا و زیان سرمایه گذاران این بازار خواهد شد، «سیتی گروپ»، در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت جهانی طلا در ۶ ماه دوم امسال بیش از ۱۳۰۰ دلار خواهد بود.

تداوم روند نزولی نرخ دلار

قیمت دلار آزاد روز گذشته با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه، به ۳ هزار و ۱۷۰ تومان رسید تا روند نزولی آن که در روزهای گذشته بروز پیدا کرده ‌بود، تداوم داشته باشد. روند کاهشی اخیر قیمت دلار از روز یکشنبه کلید خورده و تا روز گذشته ادامه داشته است. در روز یکشنبه قیمت دلار با کاهش ۲۰ تومانی، به سطح ۳ هزار و ۱۹۰ تومان رسید. این روند نزولی در روز دوشنبه ادامه یافت و از قیمت دلار ۵ تومان دیگر کاسته شد تا تابلوهای بازار سطح ۳ هزار و ۱۸۵ تومانی را ثبت کنند؛ اما این پایان ماجرا نبود. نرخ دلار در روز بعد (سه‌شنبه) نیز با ۵ تومان کاهش بیشتر، به حدود ۳ هزار و ۱۸۰ تومان رسید تا در نهایت و در ادامه این مسیز نزولی و تدریجی، قیمت در روز چهارشنبه نیز معادل ۳ هزار و ۱۷۰ تومان شود که ۱۰ تومان کاهش بیشتر را نشان می‌دهد.

با ملاحظه این روند، می‌توان عنوان کرد که از روز شنبه تا چهارشنبه، حدود ۲/۱ درصد از ارزش دلار کاسته شده است. تحلیلگران و فعالان بازار یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت را «تقویت ورودی بازار ارز» عنوان می‌کنند. به عقیده این کارشناسان، در روزهای گذشته این شایعه در بازار به گوش‌ می‌رسید که اخیرا، تزریق ارز از طریق کانال دبی افزایش یافته است. شاهد این مدعا نیز کاهش قیمت درهم و ایفای نقش لنگر کاهش سایر ارزها توسط درهم بوده است. همچنین در روزهای گذشته اخباری مبنی‌بر توافق برای دریافت سه قسط آخر از کشور هندوستان منتشر شده که احتمال دریافت مبلغ باقیمانده در روزهای آینده را تقویت کرده است. این موضوع می‌تواند، ورودی بازار ارز را در آینده تحت‌تاثیر خود قرار دهد. از سوی دیگر برخی فعالان بازار معتقدند که در روزهای اخیر تقاضا برای تهیه دلار در بازار نیز کاهش یافته است؛ بنابراین افزایش مقدار عرضه و کاهش مقدار تقاضا در روزهای آتی می‌تواند روند باثبات و کاهشی نرخ ارز را تمدید کند. هرچند مسیر نرخ ارز تا پایان ماه، می‌تواند وابستگی بسیار زیادی به مذاکرات آتی هسته‌ای کشور با طرف‌های غربی داشته باشد که قرار است از ۱۱ تیرماه آغاز شود. در روز گذشته قیمت سکه نیز با ۵ هزار تومان کاهش به ۹۶۵ هزار تومان رسید. قیمت اونس جهانی در روز گذشته روند تقریبا باثباتی داشته است و به‌نظر می‌رسد کاهش در قیمت سکه به‌دلیل افت قیمت ارز بوده است.