گروه بازار پول: روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی ارز خود را از ۲۶۰۰ تومان عبور داد. بازار آزاد هم در ادامه نوسان‌های محدود خود در روزهای اخیر، روز گذشته را با ثبت قیمت ۳۱۳۵ تومانی به پایان برد. رشد تقریبا ۴۰ تومانی نرخ رسمی در تیرماه

روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و یک‌ریال اعلام کرد و به این ترتیب، نرخ رسمی دلار برای نخستین بار وارد فاز ۲۶۰۰ تومان شد. نرخ اعلام شده از سوی بانک‌مرکزی نسبت به روز پیش از آن (سه‌شنبه) ۶۵ ریال افزایش داشته است. با تغییرات اخیر در نرخ رسمی دلار میزان واگرایی در بازار ارز کاهش پیدا کرده و سیستم دو نرخی فعلی به سمت همگرایی در حال حرکت است. نرخ رسمی ارز در روزهای نخست سال با شیب بیشتری در حال افزایش بود، اما با نوسانی شدن بازار غیررسمی، به‌نظر رسید که بانک‌مرکزی تعدیل نرخ رسمی را در جهت سیاست یکسان‌سازی تا حدودی به تعویق انداخت تا بهانه را از بازار غیررسمی برای نوسان بیشتر بگیرد.

به این ترتیب، از اواسط فروردین تا اوایل تیر، نرخ رسمی تغییر چندانی نداشت و مجموعا از نرخ تقریبا ۲۵۵۰ تومانی در ۱۵ فروردین ماه، به نرخ تقریبا ۲۵۶۱ تومانی در روز ۲ تیرماه رسید؛ یعنی در حدود ۸۰ روز، نرخ رسمی حدود ۱۱ تومان افزایش یافت. در تیرماه اما تعدیل نرخ رسمی شدت بیشتری پیدا کرد، به‌طوری‌که در فاصله ۲۳ روزه (بین ۲ تیر تا دیروز، ۲۵ تیر)، نرخ رسمی از سطح حدودا ۲۵۶۱ تومانی به سطح حدودا ۲۶۰۰ تومانی ارتقا یافته که افزایشی بالغ‌بر ۳۹ تومان را نشان می‌دهد. افزایش نرخ رسمی قیمت دلار طی ۳ ماه گذشته می‌تواند نشان‌دهنده هدف‌گذاری بانک‌مرکزی برای یکسان کردن نرخ رسمی دلار با نرخ ۲۶۵۰ تومانی ارز بودجه باشد. به نظر می‌رسد اگر نرخ رسمی دلار با همین شیب افزایش پیدا کند، میزان آن تا انتهای مردادماه به۲۶۵۰ تومان (نرخ رسمی ارز در ارز بودجه) برسد. کارشناسان معتقدند میانگین نرخ رسمی باید به‌گونه‌ای به ۲۶۵۰ تومان برسد که هم بتواند نیازهای مالی بودجه را برطرف کند و هم بازار غیر‌رسمی را چندان تحت‌تاثیر قرار ندهد.

تعدیل رفتار خرید دلا‌ل‌ها

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ ۳۱۲۵ تومان شروع شد که مشابه قیمت روز پیشین بود، اما در ادامه بازار قیمت دلار افزایش یافت و به ۳۱۳۵ تومان رسید که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به سه‌شنبه را نشان می‌داد. در بین فعالان بازار در رابطه با این افزایش قیمت سه دیدگاه عمده وجود دارد؛ در‌حالی ‌که عده‌ای از فعالان بازار کماکان نوسانات به‌وجود‌آمده در بازار ارز را حالت طبیعی بازار می‌دانند، عده دیگری هم این کاهش و افزایش قیمت دلار را همچنان در نتیجه فضای انتظاری روانی که در بازار وجود دارد، می‌دانند. به اعتقاد آنها با توجه به اخبار روز قیمت دلار در یک حالت سقف و کف مشخص نوسان می‌کند، اما تعداد دیگری از فعالان بازار آزاد دو عامل جدید را برای افزایش قیمت در روز گذشته عنوان می‌کنند. به گفته برخی از این فعالان، تعطیلی روزهای آینده موجب شده است که تقاضای بیشتری برای خرید بین مردم و بعضی از فعالان به‌وجود آید. علت این افزایش تقاضا در بین مردم، احتمال افزایش سفرهای خارجی در انتهای هفته عنوان می‌شود و درخصوص افزایش تقاضای فعالان هم، انتظار آنها برای افزایش قیمت دلار در روزهای آینده گفته شده است، اما نکته قابل‌تامل این است که نرخ دلار از ۸ تیرماه به بعد، تقریبا در بازه ۳۱۰۰ تومان تا ۳۱۵۰ تومان در نوسان بوده است.

فضای بازار

بر اساس مشاهدات میدانی به نظر می‌رسید که روز گذشته بازار گرم‌تر از تمام روزهای هفته جاری بود. فعالان غیر‌رسمی بازار (دلالان) که روز سه‌شنبه دلار را به نرخی که صرافی‌ها به فروش می‌رساندند، خریداری می‌کردند و انتظار داشتند که قیمت‌ها در روز بعد (چهارشنبه) افزایش پیدا کند و بتوانند دلار خریداری شده خود را با حداقل ۱۰ یا ۱۵ تومان افزایش به فروش برسانند، روز گذشته نرخ خرید خود را تنها ۵ تومان بالاتر از «نرخ خرید» صرافی‌ها قرار دادند که می‌توانست نشانه‌ای از این باشد که این دسته از فعالان انتظار نداشتند قیمت دلار حداقل در روز بعدی دچار تغییرات چندانی شود. به نظر می‌رسید اختلاف قیمت نرخ خرید صرافی‌ها با فعالان غیر‌رسمی موجب می‌شوند که افراد تمایل بیشتری برای فروش دلار به فعالان غیر‌رسمی داشته باشند تا فعالان رسمی بازار.

دلار رسمی از 2600 تومان گذشت