گروه بازار پول: این هفته روزهای کاری بازارهای طلا به دو بخش متفاوت تقسیم شد: در حالی که بازار در دو روز نخست هفته اوضاع به نسبت آرامی را سپری کرد، از روز چهارشنبه و با تشدید ابهام‌های سیاسی، قیمت فلز زرد روند افزایشی گرفت. از بعدازظهر چهارشنبه (صبح به وقت نیویورک) و با تشدید تنش‌های میان مسکو و کشورهای غربی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شدت گرفت و ادامه پوشش کوتاه‌مدت نیز به بالا رفتن سطح قیمتی کمک کرد. به این ترتیب اونس طلا روز چهارشنبه بار دیگر موفق شد از مرز ۱۳۰۰ دلار عبور کند و روی قیمت ۱۳۰۵ دلار بایستد. افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها، دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. این رفتار را «پوشش کوتاه‌مدت» می‌خوانند. پوشش کوتاه‌مدت که از روز چهارشنبه تشدید شده در واقع محصول ثبات نسبی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بوده است که از سه‌شنبه به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. این روند افزایشی در روزپنج‌شنبه نیز ادامه یافت. پنج‌شنبه بازارهای طلا فعالیت خود را با فشار فروش اندکی آغاز کردند، اما تا پایان روز خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین ادامه پوشش کوتاه‌مدت، ۸ دلار دیگر به قیمت طلا افزود تا بهای هر اونس این فلز گرانبها به ۱۳۱۳ دلار برسد. از میانه‌های روز پنج‌شنبه تمایل به ریسک سرمایه‌گذاران در بازارهای دیگر نیز کاهش پیدا کرد که به بالا ماندن قیمت طلا کمک کرد. مهم‌ترین خبر سیاسی پنج‌شنبه اعلام پوتین مبنی‌بر تلافی تحریم‌های اعمال شده علیه کرملین بود. دولت روسیه به دستور پوتین اعلام کرده که صادرات اقلام غذایی غرب را ممنوع خواهد کرد. این هفته در واقع هفته‌ای بود که در آن تجدید عدم قطعیت سیاسی ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک قدیمی‌تر رقم خورد. پنج‌شنبه ظهر (به وقت نیویورک) همچنین اخباری مبنی‌بر احتمال دخالت نظامی آمریکا در عراق منتشر شد.

پنج‌شنبه چند خبر اقتصادی هم داشت. نشست سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی اروپا در این روز برگزار شد که در پی آن ماریو دراگی، رئیس این نهاد در کنفرانسی خبری هم حضور پیدا کرد. نتیجه این نشست عدم تغییر جدی سیاست‌های قبلی بود. سخنان دراگی نیز هیچ نکته حائز اهمیتی نداشت. پنج‌شنبه آماری که از اقتصاد آمریکا منتشر شد شامل اعلام میزان مطالبات حقوق بیکاری بود که داده‌های خوبی برای اقتصاد ایالات‌متحده دربر داشت و باعث شد فشار بر طلا افزایش یافته و بخشی از اثر خریدهای سرمایه‌گذاری خنثی شود.

خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین پوشش کوتاه‌مدت در روز جمعه نیز تداوم داشت اما با انتشار آمار بهتر از انتظار از اقتصاد آمریکا بهای هر اونس طلا تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۳۱۰ دلار رسید. با این حال قیمت بسته شدن بازار در روز جمعه ممکن است با قیمتی که هم اکنون در این گزارش می‌خوانید متفاوت باشد. قیمت نهایی اونس طلا در روز گذشته را در گزارش مرور هفتگی بازارهای جهانی طلا در شماره فردا به بحث خواهیم گذاشت، اما قطعا تنش‌های خاورمیانه نیز در این روند افزایش قیمت‌ها در روزهای آخر هفته اثرگذار بوده‌اند. افزایش قیمت طلا برای چهارمین روز متوالی در شرایطی رخ داد که این مساله از ماه ژوئن بی‌سابقه بوده است. تصمیم باراک اوباما برای حمله هوایی آمریکا به عراق به نفع کردهای عراق بر افزایش قیمت طلا تاثیر داشته است. مارک پروان، تحلیلگر ارشد اقتصادی گروه بانکی ANZ می‌گوید: «تشدید تنش‌های سیاسی بین‌المللی بار دیگر باعث افزایش تقاضا برای طلا شده است. در صورت تشدید تنش‌های سیاسی قیمت طلا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.» در صورت کاهش این تنش‌ها مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار ادامه احیای اقتصادی آمریکا خواهد بود که فشار بر قیمت طلا را افزایش خواهد داد.

اما اعلام خبر حمله هوایی نیروهای آمریکا به «داعش» روز جمعه باعث افت ارزش دلار شد. از ظهر جمعه این خبر اهمیت بیشتری از بحران‌های اوکراین و غزه پیدا کرد تا باعث افت شاخص‌های بازارهای سهام، افزایش قیمت طلا و نفت و همچنین رسیدن دلار به پایین‌ترین ارزش در دو هفته گذشته شود. این در حالی بود که ین ژاپن و فرانک سوئیس به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن درنظر گرفته شده و با افزایش نرخ برابری مواجه شدند.