گروه بنگاه‌ها: بالاترین تصادفات منجر به فوت و نقص عضو متعلق به ایران است. آمارها نشان می‌دهد عامل انسانی ۸۰ درصد تصادفات را رقم می‌زند. کارشناسان معتقدند با ایجاد بانک داده‌ها و اصلاح قانون بیمه باید نقش عوامل انسانی در تصادفات بهتر بررسی و نقش راننده‌ها در حوادث کنترل شود. به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، حسین کریم‌خان زند، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان اینکه پایگاه قوی اطلاعاتی باید میزان تخلفات، نوع تخلف و خسارت‌های راننده را محاسبه کند که در حال حاضر این پایگاه داده‌ای وجود ندارد و باید تلاش شود که بر اساس آمار و تحلیل آن، روش‌های مناسبی برای ایجاد رابطه معنادار بین حق بیمه و ریسک راننده داشته باشیم. حسین کریم‌خان زند افزود: در طرح نمایندگان مجلس باید کلیه عوارض از جمله بهداشت، نیروی انتظامی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی و عوارض مالیات برارزش افزوده از بیمه شخص ثالث برداشته شود. عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در بیمه شخص ثالث یک مشکل آن است که سه گروه در آن مداخله می‌کنند؛ قوه‌قضائیه با تعیین دیه، دولت با نرخ‌گذاری دستوری تعرفه و قانون بیمه شخص ثالث است.

وی با بیان اینکه بالاترین تصادفات منجر به فوت و نقص عضو متعلق به کشور ایران است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد علت تصادفات عامل انسانی و نقش راننده، ۱۰ درصد کیفیت خودرو و ۱۰ درصد مربوط به استانداردهای جاده‌ای است.

کریم‌خان زند عنوان کرد: یکی از مواردی که در قانون وجود دارد، حادثه منجر به فوت، قتل غیرعمد محسوب می‌شود و با آمار و اطلاعات می‌توان گفت کسانی که حداقل تصادفات را داشته‌اند، کمترین تخلفات رانندگی را نیز داشته‌اند و برعکس کسانی که بیشترین تخلفات را دارند، حوادث رانندگی بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند. عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه بیان کرد: یک راننده می‌تواند در سوابق خود حتی تا چندین بار تصادف منجر به جرح و فوت داشته باشد در حالی که باید چنین افرادی مشمول جرایم سنگین باشند. وی ادامه داد: دو عامل خودرو و راننده در اصلاح قانون شخص ثالث باید مورد توجه قرار گیرد و پایگاه قوی داده باید میزان تخلفات، نوع تخلف و خسارت‌های راننده را محاسبه کند که در حال حاضر این پایگاه داده‌ای وجود ندارد.

کریم‌خان زند تصریح کرد: در حوادث نیز دائما به خانواده مقصر توجه می‌شود و کسی به خانواده آسیب دیده و فوت شده توجه نمی‌کند و متاسفانه خسارت‌های اجتماعی ناشی از حوادث مورد توجه واقع نمی‌شود. قائم‌مقام شرکت بیمه ما بیان کرد: وقتی فردی دچار نقص عضو، طول درمان یا فوت می‌شود، هزینه‌های زیادی برای کشور به وجود می‌آورد و طبیعی است که در بررسی حوادث رانندگی باید به میزان تخلفات راننده توجه کرد و مبنای دریافت حق بیمه نیز متناسب با نوع رانندگی راننده تغییر کند.