گروه بازار پول: بهای طلا در نخستین روز کاری هفته جدید با افزایش ارزش اوراق بهادار در بازارهای بورس و همچنین خروج سرمایه از بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان، از بالاترین قیمت در ۳ هفته گذشته افت کرد، اما با توجه به نگرانی‌های ژئوپلیتیک همچنان بالای مرز ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس ماند. در روزی که احتمال آتش بس میان تل‌آویو و نیروهای حماس مطرح شد، تنش مسکو و غرب بر سر اوکراین ادامه داشت اما بازارهای آسیایی که کمی قبل‌تر از بازارهای غربی فعالیت خود را آغاز کرده بودند شاهد کاهش قیمت اونس فلز زرد بودند. با انتشار داده‌هایی از اقتصاد چین که همسو با انتظارات بود و همچنین توافق تقریبا قطعی آتش‌بس در غزه، بازارهای آسیایی قیمت‌های پایین‌تری را نسبت به قیمت بسته شدن بازار درهفته گذشته ثبت کردند. رشد سالانه شاخص بهای مصرف‌کننده چین برای ماه جولای ۳/۲ درصد اعلام شده که مطابق با پیش‌بینی‌ها بود. دوشنبه در بازارهای غربی قیمت هر اونس فلز زرد تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۳۰۸ دلار رسید که نشان دهنده یک دلار کاهش نسبت به قیمت بسته شدن بازار در هفته گذشته بود. با این حال با توجه به ادامه کار بازارها پس از تنظیم این گزارش، هم‌اکنون که شما این نوشته را می‌خوانید احتمالا قیمت‌های متفاوتی ثبت شده است.

افزایش شاخص سهام در بازارهای جهانی موجب کاهش نسبی قیمت طلا در مبادلات دوشنبه شد، ولی ادامه نگرانی‌ها درباره تنش‌های بین‌المللی از افت بهای طلا به کمتر از ۱۳۰۰ دلار جلوگیری کرد. عامل مهم دیگری که بر تحولات قیمت طلا موثر بوده نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به متوقف شدن سیاست‌های انبساطی پولی فدرال رزرو آمریکا بوده است.

جردن الیسئو، اقتصاددان ارشد موسسه ABC Bullion در سیدنی می‌گوید که این هفته بیشتر چشم به آمار تولید ناخالص اروپا و همچنین چشم‌انداز نرخ‌های سود ایالات متحده خواهد داشت. او می‌افزاید: «جهت‌گیری شاخص‌های سهام نیز برای طلا حیاتی خواهد بود. اگر ارزش دارایی‌ها به افت ادامه دهد، طلا می‌تواند با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو‌ شود.» الیسئو می‌گوید به رویدادهای ژئوپلیتیک هم توجه خواهد داشت: «اگر اخباری از صلح در غزه برسد، طلا ممکن است با کاهش خرید روبه‌رو‌ شود، چراکه خرید این فلز به‌عنوان سرمایه امن افت خواهد کرد.»

در حالی که به فصل پاییز نزدیک می‌شویم و تقاضای فیزیکی طلا معمولا در این فصل با افزایش روبه‌رو می‌شود تنش‌های بین‌المللی به خصوص در اوکراین و خاورمیانه رو به افزایش و شدت است و سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گرانبها بیش از هر زمان دیگری توجیه‌پذیر شده است. تشدید تنش‌های بین‌المللی باعث افت شاخص سهام در بازارهای مالی بین‌المللی و در نهایت موجب رشد قیمت طلا خواهد شد. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند عادت کردن بازار به تحولات ژئوپلیتیک و احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند فشار بر طلا را برای دوره بلندمدت افزایش دهد. رونالد لیگ، تحلیلگر بازار طلا به رویترز می‌گوید: «تنها عامل حمایتی برای طلا در حال حاضر، موقعیت ژئوپلتیک است. اگرچه تا حدی شاهد کاهش تنش‌ها بوده‌ایم، اما چالش‌های عمده هنوز حل نشده‌اند. اطلاعات اقتصادی و بازارهای فیزیکی قطعا اثر افزایشی بر قیمت‌ها ندارند. تازمانی ‌که تنش‌های ژئوپلیتیک پا‌برجا باشند، طلا در محدوده ۱۲۸۰ تا ۱۳۲۵ دلار در نوسان خواهد بود.»

اما مهم‌ترین دلیل رشد بازارهای سهام این بود که مسکو اعلام کرده به تمرینات نظامی در جنوب روسیه پایان داده است. این خبر در روز دوشنبه باعث شد بازارهای بورس آسیا و آمریکا با رشد شاخص مواجه شوند. چنان که اشاره شد یک دلیل دیگر افت طلا نیز این بود که ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در جهان روز جمعه ۷۹/۱ تن کاهش یافت و به ۸۶/۷۹۵ تن رسید.

در بازارهای جهانی ارز، جالب‌ترین خبر روز دوشنبه رشد کرون نروژ مقابل یورو تا بالاترین میزان در هفت هفته گذشته بود. دلیل این رشد انتشار خبر رشد تورم نروژ در ماه جولای بود که باعث می‌شود احتمال کاهش نرخ‌های سود کم شود. این خبر اخبار دیگر بازار را کمرنگ کرد. دوشنبه دلار در برابر ین، نیم درصد رشد کرد. این در حالی است که بحران‌های مختلف روز جمعه باعث افت دلار شده بودند. به این ترتیب دلار همچنان قوی مانده تا فشار بر طلا را ادامه دهد.