گروه بازار پول: روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶۵۰ تومان و یک ریال اعلام کرد تا به این ترتیب نرخ مبادلاتی بانک‌مرکزی پس از گذشت ۱۴۵ روز به نرخ محاسباتی بودجه(۲۶۵۰ تومان) برسد. همچنین روز گذشته رئیس‌کل بانک‌مرکزی اعلام کرد: کلیه سیاست‌های ارزی بانک‌مرکزی در جهت فراهم کردن پیش‌زمینه‌های لازم درجهت یکسان‌سازی نرخ ارز خواهد بود، اما تا زمانی‌که تمام پیش شرط‌های لازم فراهم نشود، اقدام نهایی راجع به یکسان‌سازی صورت نخواهد گرفت. به گفته کارشناسان، روشن شدن وضعیت بین‌المللی کشور یکی از پیش شرط‌های بسیار مهم درجهت این یکسان‌سازی است. از طرفی روز گذشته رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «نرخ ارز آزاد از امروز دارای اعتبار است». صحبت‌های این مقام می‌تواند نشانه‌ای از سیاست‌های ارزی دولت درقبال بازار آزاد باشد.

روند نرخ رسمی دلار در سال‌جاری

روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را با ۳۷ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۲۶ هزارو ۵۰۱ ریال اعلام کرد. در آغاز سال‌جاری بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۵ هزار و ۱۰۱ ریال اعلام کرد که اختلافی تقریبا ۱۴۰ تومانی با نرخ مصوب دلار در بودجه داشت؛ بنابراین در ادامه سال، در راستای تعدیل این اختلاف، روند قیمت‌گذاری این ارز به‌طور‌کلی افزایشی بود.درحالی‌که بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را در پایان فروردین‌ماه ۴۰ تومان افزایش داد، در پایان ماه‌های اردیبهشت و خرداد این نرخ به ترتیب ۴ تومان و ۵ تومان افزایش در مقایسه‌ با اولین روز ماه داشت. درواقع شیب افزایش قیمت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به‌دلیل نوسان ارزی در بازار آزاد، بسیار ملایم بود. در آغاز تابستان شیب افزایش نرخ رسمی تندتر شد. نرخ رسمی این ارز در پایان تیرماه با ۵۱ تومان افزایش نسبت به ابتدای این ماه اعلام شد که بیشترین افزایش نرخ رسمی دلار در طول یک ماه در سال‌جاری بوده است. بانک‌مرکزی در ۲۱ روز ابتدایی مرداد نیز نرخ رسمی دلار را ۳۴ تومان بالا برد تا به‌این‌ترتیب نرخ دلار مبادلاتی با نرخ محاسباتی دلار در بودجه (۲۶۵۰ تومان) یکسان شود.

آینده نرخ رسمی دلار

گفته می‌شود نرخ رسمی دلار در ادامه سال‌جاری با افزایش اعلام خواهد شد. به گفته برخی کارشناسان به دلیل اینکه طی ۱۴۴ روز گذشته نرخ دلار مبادلاتی کمتر از نرخ محاسباتی دلار در بودجه بوده است، اگر قرار باشد منابع ارزی دولت که قرار است به ریال تبدیل شود با کسری روبه‌رو نشود، روند تعدیل این نرخ باید ادامه یابد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد روند قیمت‌گذاری این ارز در سال‌جاری همچنان با افزایش ادامه پیدا کند. در این بین تعدادی از کارشناسان اعتقاد دارند بانک‌مرکزی روند قیمت‌گذاری این ارز را با شیب تند تیر و مردادماه ادامه خواهد داد، ولی تعدادی دیگر از کارشناسان باور دارند با اینکه بانک‌مرکزی در ادامه نیز نرخ دلار مبادلاتی را با افزایش اعلام خواهد کرد؛ ولی این افزایش با شیب ملایم‌تری صورت خواهد گرفت.روز گذشته قیمت دلار در بازار با پنج تومان افزایش به ۳۱۳۰ تومان رسید تا به این ترتیب نرخ دلار در بازار آزاد همچنان پس از تمدید مذاکرات از قیمت ۳۱۲۵ تومان پایین‌تر نیامده باشد.

یکسان‌سازی نرخ رسمی و محاسباتی ارز