گروه بازار پول: مهمترین خبر بازارهای جهانی طلا در نخستین روز هفته کاری جدید، همان مهمترین خبر هفته‌های گذشته یعنی نوسان اونس فلز زرد پیرامون مرز روانی ۱۳۰۰ دلار بود. اما مهمترین خبر اقتصادی این هفته قطعا برگزاری نشست مقامات بانک‌های مرکزی و وزارت‌های دارایی در آمریکا است. دوشنبه قیمت هر اونس طلا ارقام ۱۳۰۳ و ۱۲۹۶ دلار را نیز ثبت کرد، اما در نهایت روی قیمت ۱۲۹۷ دلار متوقف شد. سه‌شنبه اونس طلا تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۳۰۰ دلار رسید، اما مهم آنکه دامنه نوسانات محدود به حول و حوش همین مرز بود. با این همه نباید فراموش کرد که اخبار سیاسی از بحران‌های ژئوپلیتیک یا اخبار اقتصادی از آمار و گزارش‌های جدید می‌تواند دامنه این نوسان‌ها را افزایش دهد. عصر سه‌شنبه شاخص بهای مصرف و میزان مجوزهای ساختمانی آمریکا اعلام شد که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود.

قیمت آنی اونس طلا روز دوشنبه با ۷ دلار افت نسبت به قیمت بسته شدن هفته کاری گذشته مواجه شد. عمده فشار موجود بر قیمت طلا نتیجه ادامه تقویت دلار در این روز و همچنین عملکرد خوب بازارهای سهام جهان بود. دوشنبه «ریسک‌گریزی» کمتری در بازار طلا مشاهده می‌شد که دلیل آن رشد شاخص‌های بازارهای سهام در دنیا از جمله بازارهای سهام آمریکا بود. این کاهش قیمتی همچنین تا حدی ناشی از اخبار سیاسی روزهای شنبه و یکشنبه بود. آخر هفته میلادی گذشته اعلام شد که آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه پیگیر توافقی برای آتش بس میان جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین هستند. به این ترتیب، عدم تشدید تنش‌ها در «نقاط داغ» ژئوپلیتیک بر روند نخستین روز کاری هفته موثر بود. با این حال، کاهش بازدهی اوراق بهادار ایالات متحده و رکوردزنی پایین اوراق قرضه آلمان نشان می‌دهد که عدم قطعیت همچنان در بازارهای مالی برجسته است.

بدون تردید اخبار اقتصادی نیز جایگاه ویژه همیشگی را خواهند داشت. معامله گران و سرمایه‌گذاران این هفته به نشست سالانه فدرال رزرو در کانزاس آمریکا توجه ویژه‌ای خواهند داشت. گفت و گوهای مقامات بانک‌های مرکزی جهان در گذشته با سخنرانی‌های مهمی در حوزه سیاست پولی همراه شده و سرنخ‌هایی نیز از جهت‌گیری‌های احتمالی بانک مرکزی آمریکا به دست داده است. نشست مذکور که از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد، شاهد سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو و ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا خواهد بود. این نشست به‌دلیل برگزاری در هتل «جکسون هول» به همین نام معروف شده است. اهمیت این نشست وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم پیش از برگزاری نشست جکسون هول صورت‌جلسه نشست‌های قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو منتشر می‌شود. متن گفت و گوهای جلسات قبلی فدرال رزرو امروز منتشر خواهد شد و مانند همیشه با دقت تمام از سوی فعالان و کارشناسان بازار دیده‌بانی خواهد شد. تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که نشست سالانه روسای بانک‌های مرکزی و وزرای دارایی کشورهای بزرگ جهان که از سوی فدرال رزرو کانزاس سیتی برگزار می‌شود، تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا خواهد داشت. کارشناسان بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۸۱ دلار خواهد بود. نخستین سطح مقاومتی قیمت طلا نیز ۱۳۰۴ دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا به‌زودی به ۱۳۱۰ دلار می‌رسد. اما باید توجه داشت که تا ظهر سه‌شنبه قیمت‌ها در بازار طلای لندن شاهد رشدی اندک بودند. خبر مهم روز سه‌شنبه این بود که گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان اعلام کرد ذخایر این صندوق افزایش یافته است. این نخستین ورود سرمایه به این صندوق در نزدیک به ۴ هفته گذشته به شمار می‌رود. روز گذشته در بازارهای جهانی ارز، مهمترین خبر در کنار قوی ماندن دلار افت نیم‌درصدی ارزش دلار نیوزیلند بود. سه‌شنبه دولت این کشور اعلام کرد که پیش‌بینی از رشد و مازاد تجاری را کاهش داده است تا دلار نیوزیلند ۴ درصد با اوج خود در ماه جولای فاصله بگیرد. دلار آمریکا دوشنبه به اخبار خوب از بخش مسکن آمریکا واکنش نشان داد و سه‌شنبه نیز قوی ماند. اسکناس سبز آمریکایی نیز از نشست جکسون هول اثر خواهد پذیرفت. پوند استرلینگ که در سال ۲۰۱۴ از ارزهای قوی بوده، روز سه‌شنبه و به خاطر انتظار برای انتشار داده‌های جدید با کمی افت روبه‌رو شد. بانک انگلستان امروز چهارشنبه گزارشی درباره نرخ‌های سود منتشر می‌کند.