گروه بازار پول: جدید‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم هفتگی گروه لبنیات معادل صفر درصد بوده است. همچنین قیمت گروه لبنیات در بازه ماهانه معادل ۳/۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته قیمت مواد لبنی به تناوب افزایش می‌یافت و این موضوع باعث شده بود تورم هفتگی این گروه معمولا بالای ۲ درصد گزارش شود؛ اما پس از گذشت مدتی (حدود دو هفته) مشاهده می‌شود که شوک افزایش قیمت مواد لبنی پایدار نبود و این افزایش قیمت، تاثیر قابل‌توجهی بر تورم هفتگی و ماهانه این گروه نگذاشته است. این روند، تاثیر چندانی در قیمت سایر خوراکی‌های بازار نیز نداشته است؛ به‌نحوی‌که از یازده گروه مواد خوراکی، تورم هفتگی ۱۰ گروه کمتر از یک درصد گزارش شده است. ثبات در تورم هفتگی

جدیدترین گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۳۱ مرداد‌ماه منتشر شد. این در حالی است که گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۲۴ مرداد‌ماه نیز در هفته گذشته منتشر نشد و این دو گزارش در یک زمان (روز گذشته) روی پایگاه بانک مرکزی قرار گرفت. آمار منتشر شده در گزارش هفته انتهایی مرداد‌ماه حاکی از آن است که تورم هفتگی در ۱۰ گروه از ۱۱ گروه مواد خوراکی زیر یک درصد بوده و فقط در گروه «سبزی‌های تازه» عدد تورم هفتگی معادل ۸/۲ درصد گزارش شده است. این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات قیمت مواد خوراکی در دامنه طبیعی به سر می‌برد و شوک قابل‌توجهی به قیمت مواد خوراکی وارد نشده است. در هفته مورد بررسی کاهش قیمت هفتگی قابل‌توجهی نیز به چشم نمی‌خورد و تنها در گروه گوشت مرغ معادل ۱/۲ درصد از قیمت مواد خوراکی کاسته شده است. بر این اساس، در هفته مورد بررسی قیمت هر کیلو گوشت مرغ حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رفته است. در این هفته قیمت لبنیات نیز تغییر قابل‌توجهی نداشت. این گروه در هفته‌های گذشته با تغییرات قابل‌توجه و متناوبی در قیمت برخی از کالاهای خود روبه‌رو بود. این موضوع باعث شده بود که نوسانات افزایش در این گروه به چشم بخورد، اما در این هفته قیمت در تمامی کالاهای این گروه بدون تغییر، گزارش شده است. حتی تورم ماهانه این گروه نیز معادل ۳/۱ درصد بوده است؛ بنابراین افزایش تدریجی کالاهای این گروه شوک قیمتی قابل‌توجهی به بازار مواد خوراکی وارد نکرده است.

آمارهای گزارش خرده‌فروشی در هفته انتهایی مرداد‌ماه نشان می‌دهد به‌طور متوسط طی این هفته ۳/۰ درصد به قیمت میوه‌های تازه افزوده شده است.

اما برخی از میوه‌ها نیز طی این هفته افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند، به‌عنوان مثال طی هفته ۷/۲۲ درصد به ارزش میوه «انجیر» افزوده شده است. قیمت هر کیلو از این ماده خوراکی در هفته مورد بررسی به حدود ۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است، حال آنکه در هفته قبل از آن، قیمت هر کیلو انجیر حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده بود، اما در کالاهای این گروه کاهش هفتگی قیمت هندوانه نیز قابل‌توجه بوده است. قیمت هندوانه طی این هفته ۷/۱۲ درصد کاهش یافته و بهای از آن از ۸۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافته است.

کاهش قیمت میوه‌ها در بازه ماهانه

اما با مقایسه آمار ماهانه تغییرات مواد خوراکی مشاهده می‌شود که نسبت به بازه هفتگی نوسانات قیمتی به مراتب در بازه بزرگ‌تری صورت گرفته است. طی یک ماه گذشته به‌طور متوسط ۹/۱۵ درصد از ارزش میوه‌های تازه کاسته شده است. این گروه بیشترین کاهش قیمت را در بین گروه‌های خوراکی در بازه ماهانه به نام خود ثبت کرده است. در این گزارش عنوان شده تمام کالاهای این گروه طی یک ماه گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. در برخی از میوه‌ها روند مذکور قابل‌توجه بوده است، به‌عنوان مثال در ۳۰ روز گذشته بهای میوه گلابی ۳۰ درصد کاهش یافته است. قیمت این میوه خوراکی از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان افت کرده است. همچنین طی یک ماه گذشته میوه‌های «هلو» و «شلیل» معادل ۱۵ درصد از ارزش قیمتی خود را از دست داده اند. کاهش قیمتی سایر میوه‌ها نیز در دامنه کمتری گزارش شده است. اما بیشترین افزایش قیمتی ماهانه در ۱۱ گروه کالاهای خوراکی به نام گروه «تخم مرغ» ثبت شده است. بر اساس آمار منتشر شده طی یک ماه گذشته ۷/۱۳ درصد به ارزش این گروه افزوده شده است. قیمت یک شانه (دو کیلویی) تخم مرغ در ماه گذشته حدود ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بود، حال آنکه قیمت این ماده خوراکی در این هفته به حدود ۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. برخلاف رشد قیمتی ماهانه این گروه، طی یک‌سال گذشته تغییر چشمگیری در قیمت این خوراکی دیده نمی‌شود و تنها معادل ۱/۱ درصد به قیمت تخم مرغ افزوده شده است. علاوه‌بر گروه تخم مرغ، تورم ماهانه گروه سبزی‌های تازه نیز افزایشی بوده است. آمار بانک مرکزی گویای این مطلب است که به‌طور متوسط معادل ۶ درصد به قیمت سبزی‌های تازه افزوده شده است، اما با نگاهی به کالاهای این گروه می‌توان دریافت که تورم ماهانه در برخی کالاها مانند «خیار» و «بادنجان» به مراتب رقم بیشتری بوده است. قیمت خیار در یک ماه گذشته معادل ۳/۳۶ درصد گران شده است. قیمت هر کیلو خیار از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در ماه گذشته به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هفته مورد بررسی رسیده است. همچنین قیمت بادنجان در ماه گذشته معادل هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو گزارش شده بود، اما در این هفته قیمت آن به هزار و ۶۰۰ تومان تومان رسیده است. در این گزارش از سطح قیمتی برخی از کالاهای این گروه نیز در بازه ماهانه کاسته شده است. بر این اساس قیمت سیب زمینی طی یک ماه معادل ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. قیمت هر کیلو سیب زمینی در ماه گذشته معادل ۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، اما قیمت آن پس از ۲۰۰ تومان کاهش به ۲ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. در این گروه کاهش قیمت سبزی‌های برگی نیز در بازه ماهانه معادل ۱/۴ درصد بوده و قیمت سبزی‌های برگی در هفته انتهایی مرداد‌ماه به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

تورم سالانه منفی در برخی خوراکی‌ها

آمارهای گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد که طی یک‌سال گذشته، از سطح قیمتی برخی از کالاها کاسته شده است. به‌عنوان مثال در گروه سبزی‌های تازه، گوجه فرنگی ۳/۲۳ درصد از ارزش خود را در بازه سالانه از دست داده است. قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در هفته انتهایی مرداد سال گذشته معادل ۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود، اما هر کیلو از این ماده خوراکی در آخرین هفته مرداد سال جاری حدود هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رفته است. قیمت حبوبات نیز طی یک‌سال گذشته به‌طور متوسط ۶/۱۴ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. علاوه‌بر این طی یک‌سال گذشته کاهش قیمت هندوانه معادل ۲/۵ درصد، سیب زمینی معادل ۱/۱ درصد و روغن نباتی جامد معادل ۲/۰ درصد بوده است، اما برخلاف روند کاهشی برخی از کالاها، تعدادی مواد خوراکی نیز در بازه سالانه افزایش قیمت نسبتا بالایی را پشت سر گذاشته‌اند، به‌عنوان مثال قیمت کره پاستوریزه در این مدت معادل ۱۰۴ درصد افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است.

هضم شوک لبنیات در بازار