گروه بنگاه‌ها: جدیدترین آمار شبکه فروش شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد در حالی که به ازای هر یک از نقاط شهری ۲۱ مرکز بیمه‌ای فعال است اما ضریب نفوذ بیمه همچنان کمتر از ۲ درصد است. این در حالی است که فقط ۴ شرکت بیمه‌ای ۸۹ درصد از نمایندگان‌ بیمه عمر را در اختیار دارند. به گزارش «ایران و جهان»، اهم آمار شبکه فروش و خدمت‌رسانی شرکت‌های بیمه تا پایان سال ۱۳۹۲ اذعان دارد که به ازای هر یک از نقاط شهری به‌طور متوسط ۲۱ مرکز بیمه (اعم از شعب، نمایندگان و کارگزاران در شهرها و شهرستان‌ها) در کشور فعال است؛ به‌طوری‌که در ۷ استان (تهران، قم، البرز، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی و مازندران) این میزان بالاتر از سطح ملی است. این در حالی است که تعداد شعب شرکت‌های بیمه (با ۱۷ درصد رشد در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال قبل) به ۱۰۱۲ شعبه، تعداد نمایندگان بیمه به۹۴۲ نمایندگی (۶ درصد افزایش)، نمایندگان بیمه عمر (با ۲۱ درصد رشد) معادل ۴۱۲۶ واحد، کارگزاران بیمه (با ۲۱ درصد افزایش) به ۵۰۱ کارگزاری و ارزیابان خسارت بیمه (با ۷ درصد رشد) به ۱۸۷ ارزیاب در سراسر کشور گسترش یافته است. آمارها نشان می‌دهد تمرکز شعب در ۱۰ استان کشور (تهران، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان، فارس، آذربایجان غربی و هرمزگان) با مجموع

۵۳ درصد سهم از کل شعب کشور صورت گرفته است. همچنین ۷۲ درصد از کل شعب مرتبط با ۱۰ شرکت بیمه (ایران، آسیا، پاسارگاد، پارسیان، البرز، دانا، سینا، کارآفرین، میهن و آرمان) است.

چگالی تعداد نمایندگان بیمه در ۱۰ استان کشور (تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان، گیلان، البرز و آذربایجان غربی در مجموع ۶۶ درصد سهم از کل) بالاتربوده و در ۹ شرکت بیمه (ایران، آسیا، پاسارگاد، پارسیان، کارآفرین، توسعه، دانا، نوین و البرز درمجموع با ۷۳ درصد سهم از کل) تمرکز یافته است. اما تنها ۱۳ شرکت بیمه دارای نمایندگان بیمه عمر هستند؛ به‌نحوی‌که مجموعا ۸۹ درصد از این تعداد بین شرکت‌های بیمه (پاسارگاد، سامان، رازی و کارآفرین) توزیع شده است و ۷۳ درصد کارگزاران بیمه در ۵ استان کشور (تهران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و مازندران)، استقرار یافته‌اند. آمارهای رسمی اذعان دارد که ۷۳ درصد از ارزیابان خسارت بیمه صرفا در ۶ استان (تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و مرکزی) متمرکز شده‌اند؛ اما بحث تعلیق نمایندگی‌های بیمه که در روزهای اخیر خبرساز بود نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۲، تعداد ۴۴۶ نمایندگی بیمه تعلیق شد و در مجموع تا سال ۱۳۹۲، تعداد ۱۴۲۴ نمایندگی بیمه تعلیق شده است. همچنین در سال ۱۳۹۲، پروانه فعالیت ۹۰۲ نمایندگی بیمه لغو و در مجموع تا سال مورد بررسی، مجوز ۵۵۴۱ نمایندگی لغو شده است. البته اقدامات لازم درخصوص تعلیق و لغو پروانه فعالیت کارگزاران رسمی بیمه در قالب ۳۳ مورد از طرف بیمه مرکزی به انجام رسیده است. براساس آمار موجود از ساختار بازار بیمه تا پایان سال ۱۳۹۲ بررسی آمار عملکرد صنعت بیمه از حیث شبکه فروش بیمه با تمرکز بر آمار کلی تعداد شبکه فروش و خدمت‌رسانی بیمه نشان می‌دهد که تعداد کل شعب شرکت‌های بیمه با حدود ۱۷ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۱۰۱۲ شعبه در سراسر کشور رسید. همچنین تعداد نمایندگان شرکت‌های بیمه به ۹۴۲ نمایندگی در سراسر کشور رسید که در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما نمایندگان بیمه عمر شرکت‌های بیمه با حدود ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته معادل ۴۱۲۶ واحد است.

آمارهای بیمه مرکزی بیانگر آن است که تعداد کارگزاران بیمه با حدود ۲۱ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۵۰۱ واحد در کل کشور افزایش یافت و تعداد ارزیابان خسارت بیمه با حدود ۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۸۷ ارزیاب در کشور رسید.