گروه بازار پول: معاون اقتصادی بانک مرکزی در همایشی که به مناسبت رونمایی از «سامانه جامع آمارهای اقتصادی بانک مرکزی» برگزار شد، با بیان اینکه «در پنج ماه نخست سال جاری، ۳/۵۹ درصد از کل تسهیلات صرف سرمایه در گردش شده است»، از «تحقق هدف ۶۰ درصدی برای سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی که در بسته خروج از رکود پیش‌بینی شده بود» خبر داد. سی و ششمین هم‌اندیشی آموزشی آمار اقتصادی با هدف ارتقای کارآیی و اثربخشی مهارت‌های جمع‌آوری و پردازش آمارهای اقتصادی بانک مرکزی از پنج مهرماه در نوشهر آغاز شد. به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، در این مراسم، علیرضا مقتدایی، مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به سابقه طولانی (حدود ۸۰ سال)

تولید و انتشار آمارهای اقتصادی که ابتدا در بانک ملی آغاز و در ادامه توسط بانک مرکزی پیگیری شد، هم‌اندیشی اخیر را نقطه عطفی در جمع‌آوری آمارهای اقتصادی عنوان کرد؛ چراکه از این تاریخ با استفاده از سخت‌افزار جدید ارسال آمارها بدون استفاده از کاغذ انجام خواهد شد.

مقتدایی در ادامه نیز به تشریح عملکرد مدیریت کل آمارهای اقتصادی در سال گذشته پرداخت و در توضیح اهم این فعالیت‌‌ها به مواردی مثل «کاهش زمان انتشار نرخ تورم و شاخص ‌بهای تولیدکننده»، «اجرای طرح برنامه مقایسه بین‌المللی با همکاری بانک جهانی جهت محاسبه شاخص برابری قدرت خرید (پس از یک توقف ۲۰ ساله در این طرح)» و «تاسیس جایزه دکتر همایون (به‌مناسبت ۸۰ سالگی تولید آمارهای اقتصادی از سال آینده این جایزه به فردی که تحولی در زمینه تولید آمارهای اقتصادی ایجاد کند، اهدا خواهد شد)» اشاره کرد.

همچنین، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، در این مراسم راهبرد این بانک را کاهش تاخیر در انتشار آمارها و افزایش تواتر تولید و انتشار آنها به‌ویژه در مقوله شاخص‌های قیمت دانست و خاطرنشان کرد: آمار نرخ تورم هر ماه حداکثر تا پنجم ماه بعد اعلام خواهد شد. قربانی مروری بر تحولات اقتصادی کشور در دو سال اخیر داشت و اظهار کرد: بعد از روی کار آمدن دولت جدید، تمرکز دولت بر اصلاح شرایط اقتصاد با اولویت کنترل تورم قرار گرفت؛ چراکه بدون مهار تورم، ساماندهی سرمایه‌گذاری و حرکت در جهت بهبود رشد اقتصادی میسر نیست. تجدیدنظر در سیاست‌های پولی از دیگر اقداماتی بود که دنبال شد. نتیجه این اقدامات کاهش تورم و ثبات بازار دارایی‌ها بود که باعث زدودن هرچه بیشتر انتظارات منفی از جامعه شد و منابع مالی جامعه به صورت معناداری به سمت سرمایه‌گذاری و تولید حرکت کرد.

قربانی در ادامه سخنرانی خود اعلام کرد: بانک مرکزی از سه مجرای «هدایت منابع مالی به سمت سرمایه در گردش»، «تسهیل دسترسی به ارز» و «ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد» به رشد سرمایه‌گذاری و تولید در کشور مساعدت کرده است.

وی افزود: در پنج ماه اول سال ۱۳۹۳ مجموعا ۱۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت شده که ۳/۵۹ درصد از آن صرف سرمایه در گردش شده است. حال آنکه در مدت مشابه سال قبل سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی ۱/۴۷ درصد بوده است؛ بنابراین مشاهده می شود که هدف ۶۰ درصدی سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی در سال جاری که در بسته سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود ذکر شده، عملا محقق شده است. ضمنا در پنج ماه سال جاری سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی به بخش صنعت ۵/۷۹ درصد بوده است؛ در حالی که رقم مشابه در سال گذشته ۴/۶۷ درصد بوده است؛ بنابراین نظام بانکی کشور نقش مهمی در مدیریت منابع در جهت بازیابی توان از دست رفته و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی در اقتصاد ایفا کرده است.

در پایان این مراسم، قربانی از سخت‌افزار جدید جهت جمع‌آوری و ثبت آمارهای اقتصادی رونمایی کرد. استفاده از ابزار جدید تحول مهمی در راستای دسترسی سریع‌تر به آمارهای اقتصادی کشور خواهد بود.