عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار از بررسی مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی‌بر نحوه تعیین مدیریت بانک مرکزی در این شورا خبر داد و گفت: در نحوه تعیین مدیریت بانک مرکزی باید بازنگری شود. محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین مدیریت بانک مرکزی گفت: مدیریت بانک مرکزی بر اساس مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملا دولتی شده؛ درحالی‌که استقلال مدیریت، یکی از لازمه‌های عملکرد مطلوب بانک مرکزی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات‌وزیران و در نهایت حکم رئیس‌جمهور تعیین می‌شود، وی باید پاسخگوی وزیر اقتصاد باشد؛ بنابراین مجبور به اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت خواهد بود و این موضوع به‌نوعی با استقلال مدیریت بانک مرکزی در تضاد است. پور ابراهیمی به نکته مثبت تعیین رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: در این شرایط بانک مرکزی زیر مجموعه وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد و مجلس می‌تواند در صورت لزوم، بانک مرکزی را نسبت به اجرای سیاست‌های نادرست احتمالی پاسخگو کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چه راهکاری وجود دارد تا بانک مرکزی ضمن حفظ استقلال مدیریتی، در صورت اجرای سیاست‌های نادرست، به مجلس نیز پاسخگو باشد، گفت: می‌توان با طراحی شیوه‌های قانونی، رئیس‌کل بانک مرکزی را به مجلس پاسخگو کرد.

پورابراهیمی در تشریح راهکار و پیشنهادی درباره نحوه تعیین مدیر بانک مرکزی گفت: سران سه قوه یا نمایندگان آنها باید در مجمع عمومی بانک مرکزی عضویت داشته باشند تا رئیس بانک مرکزی با یک تصمیم فراقوه‌ای انتخاب شود؛ چراکه اگر رئیس‌کل بانک مرکزی فقط از سوی یک قوه مشخص شود این بانک استقلال کافی در انجام وظایف خود ندارد.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار، از بررسی مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین مدیریت بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: این مصوبه در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به‌دلیل اینکه احساس می‌شود در نحوه تعیین مدیریت بانک مرکزی باید بازنگری شود.