در چهارمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید، موانع و شرایط حاکم بر روند پیشرفت و توسعه بانکداری الکترونیکی کشور، توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. در نخستین روز این همایش مهندس عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن، دکتر محمد مظاهری، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت توسن تکنو، مهندس کریمی، مدیر فناوری اطلاعات بانک تجارت و مهندس گودرزی، مدیر فناوری اطلاعات بانک صادرات در یک پنل تخصصی با اجرای دکتر علیرضا صالحی موضوع بانکداری الکترونیکی را بررسی کردند.در این نشست تخصصی، مهندس منصوری درباره روند رشد بانکداری الکترونیکی در کشور و تاثیر حضور بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از داده‌های بزرگ در کنار داده‌های ساختاریافته بر سرعت رشد این فناوری به ذکر مطالبی پرداخت. مهندس کریمی در یک نگاه آماری و تحلیلی به بررسی چشم‌انداز بانکداری الکترونیکی و فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در سال ۲۰۲۰ پرداخت و بر هم‌افزایی و تعامل شرکت‌های بخش خصوصی در تولید محصولات مرتبط با بانکداری الکترونیکی تاکید کرد.دکتر مظاهری نیز ضمن تاکید بر لزوم تغییر مدل کسب‌وکار بانکی برای کاهش چالش‌های حاکم بر نظام بانکی و تولیدی کشور به بررسی روند تغییرات بانکداری الکترونیکی در سال‌های اخیر پرداخت. همچنین مهندس گودرزی ورود بانک‌ها به شبکه‌های اجتماعی را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: بسترهای این حرکت در کشور ما نیز فراهم شده است. برگزاری «درس‌گفتار» محسن رنانی

درس‌گفتار محسن رنانی با موضوع «پیش‌شرط‌های فکری و نهادی توسعه: مورد ایران» این هفته در موسسه مطالعات سیاسی- اقتصادی پرسش برگزار خواهد شد. این اقتصاددان از روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ساعت ۱۷ در این درس‌گفتار به بررسی موانع حقوقی، اقتصادی و سیاسی توسعه ایران خواهد پرداخت و برخی راهکارهای گذر از این موانع را برجسته خواهد کرد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درس گفتار می‌توانند با شماره تلفن‌های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰- ۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس بگیرند یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند.

عملیاتی شدن طرح چکاوک در تهران

با راه‌اندازی سامانه چکاوک، افراد در لحظه تحویل برگه چک می‌توانند با ارسال کد شناسه اعتباری مندرج روی برگه چک از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، معاون نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اجرایی شدن طرح چکاوک از پنجم مهر در چهار استان قزوین، زنجان، قم و البرز عنوان کرد: در مجموع ، این طرح در۱۳ استان عملیاتی شده و از ششم دی‌ماه سال جاری به‌صورت جدی در استان تهران هم شاهد عملیاتی شدن این طرح هستیم. مسعود رحیمی با بیان اینکه پذیرش و پردازش چک در این طرح به شکل مکانیزه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کارکرد این سامانه جلوگیری از حرکت و انتقال اصل و فیزیک چک از شعبه واگذارنده به اتاق پایاپای و بانک‌ صادرکننده چک‌ است.