شادی آذری در روزهای ابتدایی سال نو میلادی نشریه وال‌استریت ژورنال به پیش‌بینی ۷ شاخص کلیدی اقتصاد سال ۲۰۱۵ پرداخته است تا میزان سلامت اقتصاد جهان را در این سال برآورد کند. این ۷ شاخص کلیدی به این شرح‌اند:

حرکت بزرگ جنت یلن

جنت یلن، رئیس فدرال رزرو برای سال ۲۰۱۵ میلادی برنامه افزایش نرخ بهره برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ تا کنون را در دستور کار خود دارد. اقتصاددانان بر جلسه ماه ژوئن فدرال رزرو تمرکز کرده‌اند، چون ممکن است آن اجلاس، نقطه آغاز این افزایش نرخ بهره باشد. اگر با وجود تمام مشکلات یلن بتواند این هدف خود را عملی کند، به معنای آن خواهد بود که سیاست‌های پولی آمریکا پس از مدت‌ها انتظار به حالت طبیعی باز خواهد گشت، اما اندازه و مدت این تغییر نرخ، بسیار حیاتی خواهد بود چون ممکن است موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شود یا آنان را آرام کند.

اشتغال، اشتغال، اشتغال

در ماه نوامبر مشخص شد که بازار کار آمریکا بهترین سال را برای رشد اشتغال از سال ۱۹۹۹ تاکنون تجربه کرده است. اگر این روند یک سال دیگر ادامه یابد، رشد فعلی مشاغل به یک رونق شدید در بازار کار تبدیل خواهد شد، اما در ۵ سال گذشته، چندین بار جهت روندهای اشتغال به ناگهان تغییر کرد و در شرایطی که در ظاهر به‌نظر می‌رسید رشد مشاغل جان گرفته است، آمار مشاغل روندی معکوس را نشان داد. در این مدت رشد دستمزدها هم بسیار ضعیف بود.

دلشوره در اروپا

سرمایه‌گذاران جهان نتوانسته‌اند خواب آرامی داشته باشند، چون بیم آن را دارند که بحران بدهی‌های اروپا هر لحظه ممکن است دوباره جرقه بزند. اکنون بانک مرکزی اروپا خرید اوراق قرضه دولتی را در دست بررسی دارد تا از این طریق بتواند به اقتصادهای اروپا کمک کند. این در شرایطی است که دور جدیدی از بی‌اعتمادی به‌خاطر انتخابات ملی یونان ایجاد شده است که قرار است در ماه ژانویه برگزار شود. در این انتخابات جناح چپ، محافظه‌کاران حزب حاکم را به چالش می‌کشند و می‌خواهند راهکارهای ریاضتی را از میان بردارند. اسپانیا نیز در همین سال شاهد انتخابات خواهد بود و این در شرایطی است که نرخ بیکاری در این کشور به ۲۴ درصد رسیده است. حتی آلمان هم که برای مدت‌ها موتور رشد اقتصادی حوزه یورو بود، در سال ۲۰۱۴ به زمین خورد و اقتصاد آن در فصل دوم ۱/۰ درصد کوچک شد و در فصل سوم ۱/۰ درصد رشد کرد.

بخش ۲ آبه‌نومیکس

ژاپن در شرایطی سال جدید را آغاز می‌کند که بسته نجات مالی ۲۹ میلیارد دلاری را به تصویب رسانده است. بانک ژاپن محرک پولی خود را در ماه اکتبر گسترده‌تر کرد و اندازه طرح خرید اوراق قرضه خود را افزایش داد. آیا فاز جدید استراتژی اقتصادی شینزو آبه، نخست وزیر این کشور، موسوم به آبه‌نومیکس با موفقیت روبه‌رو خواهد شد؟ فاز جدید همچنین شامل محرک‌های پولی و مالی عظیمی خواهد بود. اما اقتصاد ژاپن هنوز از دو فصل سقوط تولید ناخالص داخلی رنج می‌برد، سقوطی که پس از افزایش مالیات فروش در ماه آوریل روی داد.

مسائل روزافزون چین

پس از دهه‌ها میانگین رشد اقتصادی ۱۰ درصدی، اکنون چشم‌انداز اقتصاد چین به‌خاطر بدهی‌های عظیمی که برای تامین بودجه زیرساخت‌ها به‌وجود آمد، جمعیت کهنسال و شهری شدن سریع مناطق غیر شهری، مورد تهدید قرار گرفته است. ایجاد تراز دوباره در اقتصادی که با ۴/۱ میلیارد نفر جمعیت، بیشتر بر هزینه مصرف‌کنندگان تکیه می‌کند، بیشتر به حرف آسان است تا به عمل.

حالا داوجونز چه می‌شود؟

شاخص میانگین صنعتی داوجونز به تازگی رقم ۱۸۰۰۰ را به ثبت رسانده است که نسبت به روزهای بد سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۷۰ درصد رشد داشته است. یک سال دیگر که در آن رکورد داوجونز شکسته شود حتی می‌تواند بیش از این سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهد و اعتمادسازی کند، اما اگر معلوم شود که رونق ۵ ساله دارایی‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود، در ابعاد وسیع‌تر اقتصاد را دچار رکود خواهد کرد.

نوسانات نفتی

فروپاشی قیمت نفت برای مصرف‌کنندگان به معنای بنزین ارزان‌تر بوده است، اما می‌تواند رونق تولید نفت آمریکا را از تگزاس تا داکوتای شمالی به چالش کشد. پرسش این است که آیا کاهش درآمد حاصل از تلمبه‌های نفتی فشار غیرقابل تحملی را بر صنعت انرژی آمریکا تحمیل خواهد کرد یانه. هم‌اکنون نیز سرمایه‌گذاری در این بخش و حفاری‌های آن و اشتغال در این صنعت تحت تاثیر قرار گرفته است.

مدیرعامل بیمه آرمان:

صنعت بیمه فقط «شرکت بیمه ایران» نیست

گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بیمه آرمان گفت: یک‌سری مسائل داخلی است و بیمه مرکزی باید با درایت بیشتری آنها را حل و فصل کند نه اینکه با رسانه‌ای کردن مشکلات مالی صنعت بیمه به جامعه هشدار دهند که صنعت بیمه در وضعیت بحرانی قرار دارد. به گزارش خبرنگارما، علی فتحعلی افزود: آنچه مرا آزرده کرد و باعث شد در سندیکا فریاد بزنم ارائه آمارهای مالی است که صنعت بیمه را زیر سوال می‌برد. بیمه مرکزی و بیمه ایران باید بدانند، صنعت بیمه، بیمه ایران نیست.

وی تاکید کرد: وقتی یک شرکت بیمه‌ای زیان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را فریاد می‌زند؛ یعنی به مردم هشدار می‌دهد که دنبال خرید بیمه نباشید چون صنعت بیمه زیان‌ده است. فتحعلی خاطرنشان کرد: برای هماهنگی با نهادهای ناظر و قانون‌گذار لازم نیست از طریق رسانه‌ها عمل شود؛ بلکه این هنر مدیریت صنعت بیمه است که بتواند با ایجاد ارتباط با مجلس، دولت و قوه‌‌قضائیه مشکلات صنعت بیمه را عنوان و نظر موافق آنها را در حل مشکلات این صنعت به دست آورد.