گروه بازار پول: اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۲۱۱ و ۱۲۹۸ دلار ایستاده بود، روز جمعه عجیب‌ترین واکنش ممکن را به آمار اشتغال‌زایی ایالات‌متحده نشان داد. آمار روز جمعه نشان داد که بازار کار آمریکا در سال ۲۰۱۴ بهترین رشد از سال ۱۹۹۹ میلادی را داشته است. اما اونس روز گذشته پس از انتشار این داده که قاعدتا باید طلا را تحت فشار قرار می‌داد با رشد مواجه شد و تا ساعت ۷بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۱۹ دلار رسید.

هر اونس فلز زرد روز چهارشنبه با ۱۱ دلار افت نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه مواجه شد، افتی که عمدتا ناشی از «عقب‌نشینی اصلاحی» و تقویت دلار آمریکا بود. عقب‌نشینی روز چهارشنبه در واقع نتیجه ثبت بالاترین قیمت‌ها در ۳ هفته گذشته در روز سه شنبه بود و تقویت دلار نیز به این عامل کاهشی کمک کرد. مهم‌ترین داده روز چهارشنبه انتشار صورت‌جلسه نشست‌های پیشین فدرال رزرو بود، اما بازار فلزهای گرانبها این صورت‌جلسه را در محاسبات خود به حساب نیاوردند. براساس این صورت‌جلسه، اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو همچنان در حال بحث درباره افزایش نرخ بهره هستند، اما نگرانی‌هایی نیز در مورد عواملی که می‌تواند احیای اقتصادی آمریکا را با مشکل روبه‌رو کند، وجود دارد. روز چهارشنبه خبر حمله افراد مسلح به دفتر یک نشریه فرانسوی نیز تاثیر اندکی بر بازار داشت. دراین روز فشار دلار بر طلا ادامه داشت؛ چراکه شاخص دلار در بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته نوسان می‌کرد.

قیمت نفت خام هم در پایین‌ترین سطح در ۵/۵ سال گذشته ماند تا عامل کاهشی دیگری نیز وجود داشته باشد. مهم‌ترین خبر اروپایی روز بازگشت تورم منفی به اروپا بود. با ثبت تورم منفی دو دهم درصد برای منطقه یورو در ماه دسامبر که بدترین داده از سال ۲۰۰۹ بود، احتمال تصویب برنامه‌های تسهیل کمی در نشست ۲۲ ژوئن بانک مرکزی اروپا بیشتر شده است. اما بازار پنج‌شنبه شاهد ۳ دلار افت دیگر در بهای اونس بود. این افت عمدتا ناشی از کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به دلیل ادامه قدرتمند ماندن دلار بود. طلا در ابتدای فعالیت بازارها در روز پنج‌شنبه به دلیل پوشش کوتاه مدت و سودگیری معامله‌گران با رشد مواجه شد، اما فلز زرد نتوانست روی قله قیمتی خود بماند. رشد شاخص‌های سهام نیز به خروجی شدن سرمایه در بازار فلزهای گرانبها کمک کرد. رشد بازارهای سهام در روز پنج‌شنبه حتی حالت جهش پیدا کرد که در روز جمعه نیز ادامه یافت. بازارهای سهام در هفته کاری گذشته تحت تاثیر نگرانی‌های سیاسی-اقتصادی یونان، اوکراین و اروپا با افت شدید مواجه شدند؛ اما از روز پنج‌شنبه و با ادامه انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا بازگشت خوبی را تجربه کردند. در چهارمین روز کاری هفته، دلار روی بالاترین سطح ارزش خود در ۱۰ سال گذشته و یورو روی کمترین سطح ارزش خود در ۹ سال گذشته نوسان داشتند. نفت خام هم در این روز از سطح روز چهارشنبه افت کرد. بازار طلا روز جمعه را با حرکات سینوسی آغاز کرد که با توجه به انتظار برای انتشار مهم‌ترین داده ماه دسامبر جای تعجب نداشت. اونس تا ساعت ۵ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۱۱ دلار رسید و در این ساعت گزارش اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد. بر اساس گزارش دولت ایالات‌متحده در آخرین ماه سال گذشته میلادی ۲۵۵ هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد شده است. این آمار بهتر از انتظارات بود اما اونس پس از انتشار این خبر رو به افزایش گذاشت. روز گذشته هر اونس فلز زرد تا ساعت ۷ به وقت تهران به بهای ۱۲۱۹ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز آخر هفته کاری ثبت شده باشد.

این نخستین هفته کاری سال ۲۰۱۵ بود و روند قیمتی طلا دراین هفته می‌تواند مسیر فلز زرد در ماه ژانویه را بیشتر مشخص کند؛ اما این ماه تجربه‌گر دو رویداد مهم است که اهمیت آنها می‌تواند از گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه نیز بیشتر باشد. بانک مرکزی اروپا روز ۲۲ ژانویه، نخستین نشست خود در سال جدید میلادی را برگزار خواهد کرد و یونانی‌ها هم در روز ۲۵ ژانویه پای صندوق‌های رای خواهند رفت.