قائم‌مقام بانک مرکزی عنوان کرد که دارایی‌های بلوکه شده‌ای که آزاد و در اختیار ایران قرار گرفته‌ طبق اولویت‌های بانک مرکزی و نیاز اقتصاد کشور در حال هزینه است. اکبر کمیجانی در گفت‌و‌گو با« ایسنا»، با اشاره به اینکه بانک مرکزی مجاز به بهره‌برداری از دارایی‌های بلوکه شده است، اظهار کرد: این منابع در زمان مورد نیاز از جمله برای ورود کالاهای اساسی و ضروری، مواد غذایی و دارویی و همچنین برای واردات گروه‌های ده‌گانه‌ای که از طریق نرخ ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند مورد استفاده قرار گرفته و مثل سایر ذخایر ارزی بانک مرکزی هزینه می‌شود.

وی در مورد اینکه تاکنون چه میزان از ۴/۷ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده‌ ایران که طبق توافق ژنو آزاد شد، هزینه شده است بیان کرد: نمی‌توانیم علامت‌گذاری کنیم که کدام پول مصرف شده، چون در کنار آن سایر درآمدهای ارزی وجود داشته و بانک مرکزی از مجموع آن استفاده می‌کند؛ بنابراین از منابع واریز شده به حساب بانک مرکزی به حدی که نیاز اقتصاد و تولید برطرف شود بهره‌برداری خواهد شد.

طبق توافقات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در مرحله اول آزادسازی دارایی‌های ناشی از فروش نفت ایران که به‌دلیل تحریم‌ها بلوکه شده بود، حدود ۲/۴ میلیارد دلار و طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شد. همچنین با تمدید مذاکرات توافق شد که ۸/۲ میلیارد دلار دیگر در ۶ مرحله در اختیار کشورمان قرار گیرد که وعده‌ها محقق شد و در پایان مرحله دوم در مجموع حدود هفت میلیارد دلار از منابع ارزی به کشورمان بازگشت، اما با تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای باز هم قرار شد تا در حد ۹/۴ میلیارد دلار دیگر از سرمایه‌های ایران در بانک‌های خارجی در قالب اقساط ۴۹۰ میلیون دلاری آزاد و منتقل ‌شود. این در حالی است که اخیرا اولین قسط ۴۹۰ میلیون دلاری از دور سوم به حساب بانک مرکزی واریز شد و مجموع دریافتی را به هفت میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رساند. بر این اساس با آزاد شدن و دریافت تمامی اقساط باقی مانده حدود ۹/۱۱ میلیارد دلار از دلارهای نفتی بلوکه شده ایران آزاد و در دسترس قرار خواهد گرفت.