گروه بازار پول: در هفته گذشته هم بهای دلار و هم قیمت سکه عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشتند. در ۶ روز کاری گذشته سکه بهار آزادی ۲ درصد و شاخص بازار ارز ۶/۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند. افت این دو کالا روز پنج‌شنبه ادامه یافت و قیمت سکه با ۹ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۲ هزار تومان و بهای دلار با ۱۵ تومان کاهش به ۳۴۴۰ تومان رسید. این کمترین قیمت سکه در سه هفته گذشته و کمترین بهای دلار در ۵۵ روز گذشته بود.

در حالی‌ که در ۴ روز ابتدایی هفته گذشته دلار در بازه قیمتی ۳۴۶۰ تومان تا ۳۴۶۵ تومان قرار داشت، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بهای این ارز به قیمت‌هایی پایین‌تر از این بازه نزول کرد. شنبه هفته جاری دلار معاملات خود را با نرخ ۳۴۶۰ تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز پنج‌شنبه نهم بهمن‌ماه نداشت. روز یکشنبه بهای این ارز با ۵ تومان افزایش به ۳۴۶۵ تومان رسید و روز دوشنبه روی همین نرخ معاملات خود را به انجام رساند، اما از روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در چهارمین روز هفته قیمت دلار با ۵ تومان کاهش به ۳۴۶۰ تومان رسید، هر چند بیشترین کاهش در روزهای پنجم و ششم هفته اتفاق افتاد. روز چهارشنبه نرخ فروش دلار با ۵ تومان افت تا رقم ۳۴۵۵ تومان و روز پنج‌شنبه با ۱۵ تومان کاهش تا قیمت ۳۴۴۰ تومان پایین آمد. افت ۱۵ تومانی در ۱۰ روز گذشته سابقه نداشته است. دلار از تاریخ ۲۳ آذرماه سال جاری همواره در بالای سطح ۳۴۵۰ تومان مانده بود. به گفته فعالان «کاهش تقاضا و حجم معاملات»، «عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی» و «تغییر جهت نفت و رسیدن به نرخ‌های بالای ۵۰ دلار» از عوامل اصلی افت بودند. هفته گذشته در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی دلار بیشتر در مسیر کاهشی قرار داشت. در ۵ روز ابتدایی هفته نرخ دلار مبادله‌ای ۴ بار کاهش را تجربه کرد. این روند در آخرین روز کاری دنبال نشد و روز پنج‌شنبه نرخ دلار مبادله‌ای با ۳۶ ریال افزایش تا نرخ ۲۷۵۳ تومان و ۵ ریال بالا رفت.

هفته پیش بهای سکه بیشتر تحت‌تاثیر افت بهای جهانی اونس قرار داشت تا در ۶ روز کاری ۲ کانال قیمتی نزول کند. شنبه گذشته سکه کار خود را با نرخ یک میلیون و ۳۳ هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۲ هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری هفته اول بهمن داشت. تا روز سه‌‌شنبه بهای سکه در همین کانال قرار داشت، اما سکه روز چهارشنبه ۱۱ هزار تومان افت داشت و تا یک میلیون و ۲۱ هزار تومان نزول کرد، افتی که بیشتر تحت‌تاثیر رسیدن قیمت اونس تا نزدیکی مرز ۱۲۶۰ دلار بود. افت سکه در روز پنج‌شنبه هم دنبال شد تا در آخرین روز کاری هفته، بهای سکه با ۹ هزار تومان افت به یک میلیون و ۱۲ هزار تومان برسد. افت روز پنج‌شنبه بیشتر ناشی از نزول قیمتی دلار بود. قیمت نهایی پنج‌شنبه به معنای افت

۲ درصدی سکه در هفته گذشته است. سقوط اونس در روز جمعه ممکن است بازار سکه داخلی را در روز شنبه تحت تاثیر قرار دهد.

رکورد کاهشی 55 روزه دلار

رکورد کاهشی 55 روزه دلار