گروه بنگاه‌های اقتصادی: بانکداری نوین بر پایه مشتری‌محوری و شخصی‌سازی خدمات شکل می‌گیرد و این امر با نوآوری در ارائه سرویس‌های بانکی ممکن خواهد بود. به گزارش موسسه دیده‌بان آی‌تی، برنامه اقتصاد فردای این هفته در ادامه گفت‌وگوهای انجام شده در حوزه بانکداری الکترونیکی، موضوع نوآوری در بانکداری الکترونیکی و آینده بانکداری را با حضور مهندس مسیح قائمیان، مدیر فناوری اطلاعات بانک شهر و دکتر علیرضا صالحی، کارشناس مجری برنامه، مورد بررسی قرار داد. مهندس قائمیان درباره آنچه که اکوسیستم بانکداری کشور و به‌ویژه مشتریان را به سمت بانکداری الکترونیک کشانده است، گفت: بانک‌ها فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که یکی گردش‌های مالی جهت سرمایه‌گذاری برای تجار بزرگ یا خود دولت است که مردم عادی با آن درگیر نیستند و دیگری گردش پول‌های خرد و متوسط که گردش مالی اکثر مردم در تمامی اقشار را شامل می‌شود. وی درباره فشاری که امکان دارد همواره آنلاین و در دسترس بودن مشتریان به دلیل استفاده از گوشی‌های هوشمند بر بانک‌ها وارد سازد، چنین اظهار کرد: زمانی بود که جابه‌جایی پول از یک شعبه به شعبه دیگر شاید ۴۵ روز طول می‌کشید.

هزینه‌زایی این روش بسیار بالا بود، اما امروز بانک مرکزی ابزارهایی را برای مدرنیزه شدن نصب کرده که در دنیا درجه یک محسوب می‌شوند و شاهدیم که جابه‌جایی‌ها سریع و در کمتر از دو ساعت قابل انجام است.

وی در پاسخ به این پرسش مجری کارشناس برنامه که بانک‌ها تا ۲۰ سال پیش شعبه‌محور بودند و آیا اکنون مشتری‌محور شده‌اند، گفت: در قدیم بانک شامل یک بانکدار با یک کارتکس و تعدادی کارت بود.

در شعبه نیز مشتری باید برای گرفتن هر سرویس خاص به یک کارمند مشخص مراجعه می‌کرد، اما اکنون همه اطلاعات مشتری در تمام نقاط در دسترس است و این تغییر در شبکه بانکی کشور ایجاد شده که دیگر مکان مراجعه برای دریافت سرویس بانکی مهم نیست و این امر نشانه استفاده از کربنکینگ است. وی افزود: از دید یک بانکدار هیچ شغلی خطرناک‌تر از بانکداری نیست.

مثلا اگر یک مشتری بخواهد خودرو خود را تعویض و کمپانی جدیدی انتخاب کند، این فرآیند کمتر از ۶ ماه طول نمی‌کشد، اما برای انتقال مشتری از یک بانک به بانک دیگر چندثانیه کافی است و به همین سرعت از بانکی به بانکی دیگر می‌رود و این انتخاب مشتریان بانکداران را می‌ترساند و مساله مشتری محوری در بانک‌ها را جدی‌تر می‌کند.