گروه بازار پول: روز دوشنبه، روز افزایش دامنه نوسان شاخص بازار ارز و مقاومت سکه بهار آزادی برابر افت اونس به کمک رشد دلار بود. روز گذشته نرخ فروش دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر با افزایش ۱۵ تومانی به قیمت ۳۴۴۰ تومان رسید. به گفته فعالان بازار «سقوط اونس و رشد نسبی تقاضای سکه بازان برای خرید دلار» مهم ترین دلیل افزایش بهای دلار بود که دو عامل «افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی» و «هیجانات روانی ایجاد شده پیرامون برخی اظهارات در مذاکرات هسته ای» به آن کمک کردند. همچنین در سومین روز هفته با وجود سقوط اونس جهانی به زیر قیمت ۱۲۰۰ دلار، قیمت سکه هماهنگ با رشد دلار حرکت کرد و یک کانال افزایش قیمتی را به ثبت رساند. روز دوشنبه بهای سکه تا ساعت ۳ بعدازظهر با ۳ هزار تومان افزایش به قیمت ۹۸۲ هزار تومان رسید.

افزایش دامنه نوسان دلار

دیروز فضای بازار ارز هیجانی‌تر از روزهای پیشین بود و قیمت دلار در طول روز چندین‌بار بر تابلوی صرافی‌ها جابه جا شد. روز دوشنبه شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۴۲۵ تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز یکشنبه نداشت، اما با گذشت زمان در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا ساعت ۲ بعدازظهر تا بهای ۳۴۴۵ تومان بالا رفت، رقمی که ۲۰ تومان بالاتر از نرخ روز پیشین بود. البته ورود صرافی‌های بانک‌ها به بازار، دلار را از اوج روزانه خود پایین آورد. افزایش قیمت روز دوشنبه در حالی صورت گرفت که بهای دلار از تاریخ ۲۱ بهمن نوسان بالای ۱۵ تومان را تجربه نکرده و فضای بازار در این محدوده زمانی بسیار آرام بود.

برخی از فعالان اعتقاد دارند با آغاز اسفندماه تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش یافته و این عامل تا حدی قیمت دلار را تحریک کرده است، افزایش تقاضایی که منجر به این شده است که در سه روز کاری ابتدایی این ماه، بهای دلار دو افزایش را تجربه کند. گروه دیگری نیز افزایش دو روز اخیر (یکشنبه و دوشنبه) را به برخی اظهارات پیرامون مذاکرات هسته‌ای نسبت می‌دهند. به گفته فعالان، برخی از بازیگران غیررسمی از بعدازظهر روز یکشنبه سعی کردند با ایجاد جو روانی و هیجانی پیرامون برخی اظهارات مقامات غربی قیمت‌ها را نوسانی کنند تا از تغییرات ایجاد شده در قیمت کسب سود کنند. آنچه بیشتر از سوی این بازیگران غیر رسمی برای هیجانی کردن بازار مورد استفاده قرار گرفت، اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود. وزیر خارجه آمریکا در لندن در اظهاراتی گفته بود «اگر ما تا ۳۱ مارس به توافق سیاسی در کلیات و اصول دست پیدا نکنیم میز مذاکره را ترک خواهیم کرد». روز دوشنبه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان پیرامون صحبت‌های جان کری گفت: «تا وقتی ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و ارزشی برای فضاسازی‌های رسانه‌ای قائل نیستیم.»

اما در این بین گروه دیگری از فعالان عامل سومی را در افزایش نرخ ارز موثر می‌دانند و آن تغییرات بهای اونس در بازارهای جهانی است. روز دوشنبه بهای اونس به روند کاهشی خود ادامه داد و تا ساعت دو بعدازظهر به قیمت ۱۱۹۳ دلار رسید. به اعتقاد فعالان بازار سکه این موضوع برخی معامله‌گران سکه را بر آن داشت که تقاضای ارزی خود را افزایش دهند تا مانع ریزش قیمتی سکه تحت‌تاثیر سقوط فلز زرد شوند. به این ترتیب تقاضای این دو گروه به دو عامل قبلی افزوده شد تا دلار یکی از روزهای پرنوسان خود در ۲ هفته گذشته را تجربه کند. روز گذشته تقاضای سکه بازان موجب شد که قیمت سکه بیشتر از شاخص بازار ارز تبعیت کند و با ۳ هزار تومان افزایش به ۹۸۲ هزار تومان برسد. سکه چند روزی است که بالاتر از قیمت واقعی خود معامله می‌شود.

مقاومت سکه با کارت دلار

مقاومت سکه با کارت دلار