گروه بازار پول: اونس که در نخستین روز کاری توانست از انتهای کانال ۱۱۰۰ دلار به کانال ۱۲۰۰ بازگردد، روز سه‌شنبه را نیز به نوسان پیرامون مرز روانی گذراند. روز گذشته تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۱۹۴ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد، به‌ویژه آنکه روز گذشته روز آغاز شهادت‌های رئیس فدرال رزرو بود. اونس که روز جمعه روی قیمت ۱۲۰۳ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه روی قیمت ۱۲۰۱ دلار ایستاد. این ثبات نسبی البته با نوسان زیادی همراه بود. کمترین و بیشترین قیمت ثبت شده در نخستین روز کاری هفته ۱۲۰۱ و ۱۲۱۱ دلار بود، با این همه، اونس در بیشتر مقاطع روند کاهشی داشت. این روند که در مقطعی اونس را به کمترین قیمت در ۷ هفته گذشته رساند عمدتا ناشی از تاثیر روانی توافق یونان و عوامل کاهشی خارجی بود. توافق یونان و اتحادیه اروپا بر سر تمدید ۴ ماهه برنامه‌های کمک مالی روز دوشنبه به افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام منجر شد تا طلا تحت‌فشار قرار بگیرد. تقویت دلار و کاهش قیمت‌های نفت خام نیز به این روند کمک کرد. با این همه، انتشار داده‌های بدتر از انتظار میزان فروش خانه‌های جدید در آمریکا و گزارش شرایط تولید تگزاس به رشد طلا از قیمت کف روزانه کمک کرد. اوپک آخر وقت دوشنبه اعلام کرد که به زودی نشستی اضطراری برای بالا بردن قیمت‌های نفت برگزار خواهد کرد و این امر نیز به رشد قیمت طلا یاری رساند.

مهم‌ترین اخبار بازار ارز در روز دوشنبه افت فرانک سوئیس با کاهش خرید این ارز به‌عنوان سرمایه امن در پی توافق یونان و ادامه افت روبل روسیه بود. پول روسیه دوشنبه پس از کاهش رتبه اعتباری این کشور از سوی موسسه «مودی» در برابر بیشتر ارزهای عمده جهان افت کرد. موسسه مودی رتبه اعتباری روسیه را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده است. این کاهش رتبه به دلیل ادامه تنش‌های شرق اوکراین صورت پذیرفته است. با شکست آخرین دور آتش بس در اوکراین، ماه‌های آینده ممکن است تجربه گر تشدید تنش‌ها در این منطقه باشد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک می‌تواند به نفع طلا تمام شود.

اونس روز سه‌شنبه را نیز مانند روز دوشنبه با کاهش آغاز کرد، اما مانند روز دوشنبه از کف روزانه خود بالا آمد. نوسان روز سه‌شنبه بیشتر در انتظار رسیدن اخباری از جلسه شهادت رئیس فدرال رزرو در کنگره رخ داد. جنت‌یلن روز گذشته در کنگره ایالات‌متحده درباره وضعیت اقتصاد این کشور سخنرانی کرد. پوشش جزئیات این جلسه در این گزارش ممکن نبود، اما اخبار این نشست در گزارش فردای «دنیای‌اقتصاد» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کمترین قیمتی که روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش برای اونس ثبت شد ۱۱۹۴ دلار بود. دلار آمریکا روز سه‌شنبه باز هم با تقویت روبه‌رو بود تا فشار روی فلز زرد حفظ شود.

اما در این گیر و دار تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول درخصوص وضعیت ذخایر طلای جهان هم منتشر شده است. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که ترکیه برای دومین ماه متوالی در ژانویه میزان ذخایر طلای خود را کاهش داده است. منطقه یورو در ماه ژانویه میزان ذخایر طلای خود را ۴۳/ ۷ تن افزایش داده و به بیش از ۱۰۷۹۱ تن رسانده است. قزاقستان نیز که بیست و هشتمین ذخایر بزرگ طلای جهان را دارد، در ماه گذشته میلادی ذخایر طلای خود را افزایش داده و اوکراین نیز برای نخستین بار از آگوست گذشته ذخایر طلای خود را افزایش داده است. روسیه هم برای نخستین بار از آگوست گذشته میزان ذخایر طلا را کاهش داده است، اما بانک‌های مرکزی جهان در ۵ سال گذشته به طور متوالی میزان ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند. بانک‌های مرکزی جهان سال گذشته ۴۷۷ تن به ذخایر طلای خود افزودند که این دومین رکورد در ۵۰ سال اخیر به شمار می‌رود. کشورهای مکزیک و بلاروس نیز در ماه ژانویه میزان ذخایر طلای خود را کاهش داده‌اند. به اعتقاد تحلیلگران شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی جهان امسال نیز میزان ذخایر طلای خود را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن افزایش خواهند داد.