گروه بازار پول: در هفته‌ای که شاخص دلار مرز ۱۰۰ واحد را طبق پیش‌بینی اواسط دی‌ماه «دنیای اقتصاد»شکست، اونس طلا با افت ۱۰ دلاری از قیمت ۱۲۶۸ دلار، کاهشی ۸۵/ ۰ درصدی را برای بهای فلز زرد رقم زد. طلا روز جمعه بالاخره توانست به ۹ روز افت پیاپی خود پایان دهد، اما چشم‌انداز فنی و بنیادین آن با توجه به سقوط در هفته‌های گذشته ادامه دارد. این در حالی است که دلار آمریکا در هفته کاری جدید نیز به شدت مورد توجه خواهد بود.

رشد ۱۱ درصدی دلار از آغاز ۲۰۱۵

ارزش دلار ایالات‌متحده که از جولای ۲۰۱۴ خیزی جالب توجه به خود گرفته است، روز جمعه همان‌طور که «دنیای اقتصاد» در میانه‌های دی‌ماه پیش‌بینی کرده بود، رکورد تازه‌ای برای خود ثبت کرد. شاخص دلار که پول آمریکا را در مقایسه با ۶ ارز عمده جهان یعنی یورو، پوند استرلینگ، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا و کرون سوئد می‌سنجد، روز جمعه ۱۴ مارس از مرز ۱۰۰ واحد گذشت. این درحالی است که بیشتر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رشد اسکناس سبز آمریکایی در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه داشته باشد.

شاخص دلار در آخرین روز کاری سال ۲۰۱۳ به ۰۴/ ۸۰ و در آخرین روز کاری سال ۲۰۱۴ به ۲۸/ ۹۰ واحد رسید تا در بیشتر مقاطع سال گذشته میلادی در بالاترین سطح در ۴ سال گذشته نوسان کرده باشد، اما این شاخص روز جمعه دوم ژانویه در نخستین روز کاری سال ۲۰۱۵ میلادی به بالاترین سطح خود در بیش از ۹ سال پیش از آن رسید. رقم شاخص در این روز ۱۶/ ۹۱ بود، رقمی که از بهار ۲۰۰۶ تجربه نشده بود. این روند تا هفته گذشته ادامه پیدا کرد تا دلار پس از ثبت رکورد ۵/ ۱۱ ساله به اوج خود در ۱۲ سال گذشته برسد.

شاخص دلار در هفته پیش همسو با ادامه اثرگذاری آخرین گزارش وزارت کار آمریکا به رشد خود ادامه داد. بر اساس این گزارش اقتصاد آمریکا در ماه فوریه ۲۹۵ هزار شغل ایجاد کرده تا نرخ بیکاری به

۵/ ۵ درصد برسد. این گزارش بسیار مورد توجه قرار گرفت تا شاخص دلار روز جمعه از مرز ۱۰۰ واحد بگذرد و روی رقم ۳۳/ ۱۰۰ بایستد. این بالاترین سطح این شاخص از آوریل ۲۰۰۳ است. به این ترتیب شاخص دلار که در سال ۲۰۱۴، ۱۲ درصد رشد کرده بود تا این مقطع از سال ۲۰۱۵، به میزان ۱۱ درصد رشد داشته است. جالب اینجا است که ارز واحد اروپایی هم به سقوط خود ادامه می‌دهد. نرخ برابری یورو مقابل دلار روز جمعه به رقم ۰۴/ ۱ رسید. خیز اخیر دلار به تشدید جنگ ارزی نیز مربوط است. بانک‌های مرکزی تایلند و کره هفته گذشته با کاهش نرخ‌های سود خود به کاهش عمدی ارزش پول خود رو آوردند تا دلار از این روند نفع ببرد. این در حالی است که دلار پیش از آغاز جنگ ارزی نیز به دلیل احیای اقتصاد آمریکا رو به جهش گذاشته بود. حالا برخی از رشد ۲۵ درصدی دلار در ماه‌های پیش رو می‌گویند تا احتمال فشار بیشتر بر بازارهای کالاهای پایه از جمله بازارهای فلزهای گرانبها به هیچ روی دور از ذهن نباشد. افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو که احتمالا تا پیش از ماه سپتامبر انجام خواهد شد، قطعا به نفع دلار خواهد بود.

مرور روند هفتگی طلای جهانی

پس از جهش اصلاحی: قیمت اونس در نخستین روز کاری هفته ۲ دلار افت کرد. بهای نهایی روز دوشنبه در حالی نسبت به قیمت نهایی هفته پیش از آن با افت روبه‌رو شد که طلا در مقطعی از روز به قیمت ۱۱۷۵ دلار هم رسیده بود. رشد صبح دوشنبه ناشی از «جهش اصلاحی» پس از ثبت کمترین قیمت‌ها در ۹ هفته گذشته بود، اما عوامل کاهشی باعث فشار روی قیمت‌های بازار شدند. در رشد صبحگاهی طلا «پوشش کوتاه‌مدت» نیز موثر بود، اما چشم‌انداز فنی ضعیف، قدرت رشد را از طلا گرفت. مهم‌ترین خبر بازارهای ارز در روز دوشنبه ثبات نسبی شاخص دلار روی بالاترین سطح در ۵/ ۱۱ سال گذشته بود. یورو هم مقابل دلار روی کمترین ارزش خود در ۱۱ سال گذشته ماند. قیمت‌های نفت هم دوشنبه با افزایش روبه‌رو شدند.

افت خارجی: اونس طلا روز سه‌شنبه با ۵ دلار کاهش به بهای ۱۱۶۱ دلار رسید که کمترین قیمت در ۵/ ۳ ماه گذشته بود. این افت عمدتا با کمک عوامل کاهشی خارجی روی داد. روز سه‌شنبه هم شاخص دلار قوی که ارزش دلار را به بالاترین سطح در ۱۲ سال گذشته رساند و افت قیمت‌های نفت خام به فلز زرد فشار وارد آوردند. بازار سهام سه‌شنبه شاهد افزایش ریسک‌پذیری بود. داده‌های بهتر از انتظار آخرین گزارش وزارت کار آمریکا موجب شده افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک مطرح شود و این امر ریسک‌پذیری در بازارهای سهام را افزایش داده است، اتفاقی که به افت طلا کمک کرد. سه‌شنبه همزمان با رسیدن یورو به کمترین نرخ برابری در ۱۱ سال گذشته، ین ژاپن هم مقابل دلار کمترین نرخ برابری در ۷ سال گذشته را ثبت کرد.

قعر ۵/ ۳ ماهه: قیمت نهایی روز چهارشنبه ۱۱۵۳ دلار بود. افت

۸ دلاری سومین روز کاری که اونس را روی کمترین قیمت‌ها در سه‌ونیم ماه پیش از آن نگه داشت، عمدتا ناشی از تقویت دلار ایالات‌متحده بود. شاخص دلار در این روز به رقم ۱۰۰ واحد نزدیک شد تا فشار روی کالاهای پایه تشدید شود. رشد شاخص دلار در کنار ادامه سقوط یورو در واقع مهم‌ترین اخبار بازارها در هفته گذشته بودند. در سومین روز کاری هفته شاخص دلار به بالاترین و نرخ برابری یورو مقابل دلار به کمترین سطح در ۱۲ سال گذشته رسید. مهم‌ترین دلیل این روند، واگرایی سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا است. دیگر خبری که در این روز جلب توجه کرد کاهش غیرمنتظره نرخ‌های بهره بود که آخرین نمونه از اقدامات برای کاهش عمدی ارزش پول کشورها است.

روز آرامش نسبی: روز پنج‌شنبه روز ثبات نسبی بود. اونس در پایان چهارمین روز کاری روی بهای ۱۱۵۲ دلار ایستاد. آنچه در این روز فروش طلا را محدود کرد تضعیف شاخص دلار بود. نکته جالب بازار طلا در این روز رشد قیمت‌های آتی همزمان با افت قیمت‌های آنی بود. اونس در این روز به کمک «شناسایی سود» و «پوشش کوتاه‌مدت» رو به رشد گذاشت، اما این رشد در ادامه روز خنثی شد. تضعیف دلار هم اجازه رشد دوباره را به طلا نداد. شاخص دلار پنج‌شنبه شاهد «عقب‌نشینی اصلاحی» از اوج ۱۲ ساله بود. با این حال دلار تا پایان کار بازارها بیشتر افت روزانه خود را جبران کرد. یورو هم در این روز با جهشی ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» مواجه شد. پنج‌شنبه کره جنوبی نیز به جمع کشورهای پرشماری پیوست که با کاهش نرخ‌های بهره به فکر کاهش ارزش پول خود افتاده‌اند. برخی این وضعیت را «جنگ ارزی» خوانده‌اند.

پایان افت ۹ روزه: اونس در آخرین روز هفته به ۹ روز افت پیاپی خود پایان داد. مهم‌ترین خبر روز جمعه عبور شاخص دلار از مرز ۱۰۰ واحد بود، جالب‌تر اینکه طلا در برابر این قدرت‌نمایی دلار مقاومت کرد. اونس روز جمعه را با رشد آغاز کرد و به‌رغم افت در برخی مقاطع در نهایت روی قیمت ۱۱۵۸ دلار ایستاد. اعلام تورم منفی ۵/ ۰ درصدی آمریکا در ماه فوریه تا حدی به افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کمک کرد و همزمان افت شاخص‌ها در بازارهای سهام نیز به این روند کمک کرد. به این ترتیب اونس طلا در هفته‌ای که دلار قدرت خود را به رخ همه کشید حدود یک درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد. حالا همه در انتظار انتشار صورتجلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد در روز چهارشنبه هستند، گرچه هیچ کس به روند ارزش پول ایالات‌متحده بی‌توجه نخواهد شد.

عبور شاخص دلار از مرز 100 واحد

عبور شاخص دلار از مرز 100 واحد