چهارمین رشد هفتگی اونس ثبت می‌شود؟

گروه بازار پول: بازار طلا هفته جدید کاری را همسو با بیشتر پیش‌بینی‌ها با افزایش قیمت شروع کرد تا احتمال ثبت چهارمین رشد هفتگی طلا تقویت شود. هر اونس طلا که در آخرین روز کاری روی قیمت ۱۲۰۲ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۲۰ دلار رسید که بالاترین قیمت در پنج هفته گذشته بود. بیشترین و کمترین قیمتی که تا لحظه تنظیم این خبر ثبت شد به ترتیب ۱۲۲۴ و ۱۲۱۵ دلار بود.

پیامدهای یک گزارش

عمده‌ترین دلیل این رشد انتشار گزارش اشتغالزایی آمریکا در روز جمعه بود که داده‌هایی بدتر از انتظار داشت، گرچه «شناسایی سود» معامله‌گران نیز به بالا رفتن قیمت‌ها کمک کرد. گزارش روز جمعه نشان داد که اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس بسیار کمتر از انتظارها بوده است. همزمان داده‌های ماه‌های فوریه و ژانویه نیز با بازبینی منفی روبه‌رو شده‌اند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بازارهای جهانی طلا درهفته کاری جاری بیش از هر چیزی از همین گزارش تاثیر بگیرند. با این همه بحث جدی شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو توانسته تا حدی اثر داده‌های بد اقتصادی را کاهش دهد.

ورود بهای اونس به محدوده ۱۲۲۰ دلار در حالی اتفاق افتاده که فلز زرد در آخرین هفته سال ۱۳۹۳ خورشیدی در محدوده ۱۱۵۰ دلار نوسان می‌کرد. آیا اونس خواهد توانست رشد خود را تا پایان هفته جاری حفظ کند؟ مساله این است که دلار نیز چندی است از اوج خود فاصله گرفته و این عامل نیز به رشد کالاهای پایه کمک می‌کند. شاخص دلار که در اسفند ۹۳ از مرز ۱۰۰ واحد نیز عبور کرد و به بالاترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسید، اکنون پیرامون عدد ۹۶ واحد نوسان می‌کند. دلار همچنان بسیار قوی است اما افت آن از اوج ۱۲ ساله خود فعلا به طلا کمک کرده است. دوشنبه بهای نفت خام نیز با افزایش روبه‌رو شد تا طلا از این عامل خارجی نیز نفع ببرد.

سطوح حمایتی و مقاومتی

بازار روز دوشنبه در حالی همچنان تحت‌تاثیر گزارش روز جمعه بود که تحلیل اقتصادی «اینوستینگ» از وضعیت قیمت طلا در روزهای آینده نیز نشان می‌دهد طلا در روزهای آینده همچنان تحت‌تاثیر گزارش اخیر وزارت کار آمریکا خواهد بود و احتمالا افزایش خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، تحلیل‌های اقتصادی حاکی از آن است که عملکرد دور از انتظار اقتصاد آمریکا در زمینه اشتغالزایی در ماه مارس تاثیر زیادی بر افت بیشتر ارزش دلار در روزهای آینده خواهد داشت و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود.

درست است که جدی شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره آمریکا باعث فشار روی قیمت طلا شده، اما انتشار داده‌های بد از اقتصاد ایالات‌متحده ممکن است باعث تاخیر بیشتر در این امر شود. در واقع انتشار گزارش روز جمعه موجب شده تا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده کمتر شود. فدرال رزرو آمریکا در تازه‌ترین نشست خود تاکید کرده است که افزایش نرخ بهره بستگی زیادی به وضعیت بازار اشتغال و نرخ تورم خواهد داشت. شاخص ارزش دلار پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا با کاهش روبه‌رو شده و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نیز این افت نسبی ادامه یابد. به اعتقاد تحلیلگران اینوستینگ، سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۱۶۸ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو می‌شود. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در روزهای آینده ۱۲۲۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا می‌تواند با افزایش بیشتری مواجه شود.

هفته پرخبر

رشد طلا در روز دوشنبه در حالی رخ داد که بازارهای استرالیا، نیوزلند، چین، اروپا و انگلیس در این روز بسته بودند. با باز شدن تمام بازارهای جهانی تکاپوی طلا ممکن است بیشتر شود. در ادامه هفته علاوه بر توجه به شاخص دلار، اخبار دیگری نیز مورد دیده‌بانی قرار خواهند گرفت. روز سه‌شنبه بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را اعلام خواهد کرد و سیاست‌های جدید پولی این کشور منتشر خواهد شد.

مهم‌تر اینکه روز چهارشنبه نیز بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره جدید را اعلام خواهد کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار بیانیه نشست بانک مرکزی ژاپن خواهند بود. اواخر روز چهارشنبه، فدرال رزرو آمریکا نیز متن مذاکرات نشست مارس را منتشر خواهد کرد. روز پنج‌شنبه نیز بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره جدید را اعلام می‌کند. همچنین اواخر روز پنج‌شنبه آمریکا تعداد مدعیان بیکاری را منتشر خواهد کرد. روز جمعه آمار مربوط به تورم چین منتشر خواهد شد و آمریکا نیز گزارش قیمت واردات را

منتشر می‌کند.