گروه بازار پول: اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت ۱۲۰۷ دلار به پایان برده بود، هفته کاری جدید را با ثبات نسبی آغاز کرد، اما با هضم داده‌های تازه از اقتصاد چین و ادامه رشد شاخص دلار وارد مسیر کاهشی شد. اونس صبح دوشنبه بیشتر حول رقم ۱۲۰۵ دلار نوسان داشت، اما بعد افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد که بهای آن را به زیر مرز روانی ۱۲۰۰ دلار برد. کمترین قیمتی که تا لحظه نوشته شدن این گزارش ثبت شد، ۱۱۹۶ دلار بود. هر اونس فلز زرد روز دوشنبه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۰۲ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. سقوط روز دوشنبه مربوط به رسیدن آمار بد اقتصادی از اژدهای آسیا و اثرگذاری داده‌های جدید از اقتصاد آمریکا بود. در پی ارائه آمار رسمی از سوی دولت چین مبنی بر کاهش ۱۵ درصدی صادرات این کشور در ماه گذشته میلادی، بازار طلا با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شد؛ چراکه چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان است و نگرانی‌های اقتصادی آن معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. صادرات چین بیشترین افت از زمان بحران مالی جهانی را تجربه کرده است. البته اگر آمار اقتصادی چین بسیار بدتر از انتظار باشد می‌تواند به بالا رفتن قیمت طلا کمک کند؛ زیرا روند اقتصاد جهان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، اما بازار فلزهای گرانبها تنها بازاری نبود که روز گذشته تحت‌تاثیر آمار چین قرار گرفت. کاهش صادرات چین در ماه مارس، ارزش دلار استرالیا را در معاملات روز گذشته کاهش داد. چین مقصد اصلی صادرات منابع طبیعی استرالیا محسوب می‌شود. این آمار همچنین باعث توقف بالا رفتن ارزش سهام در بازارهای اروپایی شد. دیگر خبر بازارهای ارز در روز دوشنبه رسیدن پوند استرلینگ به کمترین ارزش در ۵ سال گذشته بود. ادامه ابهام درباره نتایج انتخابات سراسری آینده در این کشور و همچنین داده‌های بد از بخش صنعت باعث ادامه افت شدید ارز بریتانیا شده است.

دیگر خبر «طلایی» چین در روز دوشنبه این بود که بورس شانگهای چین اعلام کرد قصد دارد روش جدیدی را برای قیمت‌گذاری کالاهای مختلف از جمله طلا معرفی کند. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که روش جدید قیمت‌گذاری قیمت طلا در بورش شانگهای بر مبنای یوان خواهد بود، اما طلا تنها از آمار بد صادرات چین ضرر نکرد. جفری لکر از مقام‌های فدرال رزرو روز جمعه اعلام کرد که افزایش نرخ‌های بهره ممکن است به‌زودی در دستور کار بانک مرکزی آمریکا قرار بگیرد. این سخنان روز دوشنبه بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داد. سخنان لکر روز دوشنبه به نفع دلار و در نتیجه به ضرر طلا تمام شد. در این میان بالا نبودن تقاضای طلای چین نیز به افت فلز زرد کمک کرد. در ادامه هفته آمار رشد چین مهم‌ترین آمار در کنار داده‌های اقتصادی آمریکا خواهد بود. با توجه زیادی که هفته گذشته به جزئیات صورت جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو شد، داده‌های اقتصادی آمریکا در هفته کاری جدید به دقت دیده‌بانی خواهد شد. تردیدی نیست که بازار فلزات گرانبها نیز از این دقت مستثنا نخواهد بود.

تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۰۲ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد، اتفاقی که روز دوشنبه افتاد ولی تا لحظه تنظیم این گزارش تثبیت نشد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۲۰۷ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به بیش از ۱۲۱۰ دلار افزایش خواهد یافت. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا سطح ۱۲۰۰ دلاری برای هر اونس طلا در شرایط کنونی بسیار حساس و تعیین‌کننده است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

تقویم هفته کاری جدید پر از داده‌های اقتصادی آمریکا شامل خرده‌فروشی، تولید صنعتی، تورم و داده‌های بخش مسکن است؛ بنابراین معامله‌گران بازار طلا و دیگر بازارها این داده‌ها را بررسی خواهند کرد تا سعی کنند به‌نظر مقام‌های فدرال رزرو نزدیک‌تر شوند. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روزهای ۲۸ و ۲۹ آوریل نشست مهمی برگزار خواهد کرد.