گروه بازار پول: خیز دوباره دلار، اونس طلا را دیگر بار به کانال ۱۱۰۰ دلار برده است. هر اونس فلز زرد که در نخستین روز کاری هفته روی قیمت ۱۱۹۸ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۹۵ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز سه‌شنبه رقم خورده باشد. اونس روز دوشنبه ۹ دلار افت کرد، افتی که عمدتا ناشی از بازگشت قوی ارزش دلار بود. نزدیک شدن دوباره شاخص دلار به مرز ۱۰۰ واحد دوشنبه باعث شد بازار فلزهای گرانبها در موضع دفاعی قرار بگیرد. به این ترتیب بازار دوباره بر نرخ ارز متمرکز شده است.

شاخص دلار روز دوشنبه به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رسید و سه‌شنبه نیز به رشد خود ادامه داد. دلار که پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی ماه مارس با تخریب فنی روبه‌رو شده بود حالا دوباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت فوق‌العاده‌ای دارد.

همزمان یورو نیز به کمترین نرخ برابری خود در ۱۲ سال گذشته نزدیک شده است. این روند در بازارهای ارز باعث کاهشی شدن بخش کالاهای پایه از جمله فلزهای گرانبها شده است. دیگر عامل خارجی بازار طلا یعنی بهای نفت خام روز دوشنبه با افزایش روبه‌رو شد تا بخشی از اثر کاهشی رشد دلار

جبران شود.

مهم‌ترین خبر آسیا در این روز اعلام افت شدید صادرات چین بود. افت ۱۵ درصدی صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه مارس باعث ضربه خوردن طلا پیش از اثرگذاری شاخص دلار شده بود. چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا است و آمار بد اقتصادی آن بر قیمت فلز زرد اثر

می‌گذارد.

امروز چهارشنبه میزان تولیدات ناخالص چین اعلام خواهد شد که به شدت مورد توجه است.

روز سه‌شنبه ادامه رشد شاخص دلار فشار را روی طلا حفظ کرد. نفت خام نیز به رغم رشد روزانه روی قیمتی پایین‌تر از دیروز ایستاد. اونس روز سه‌شنبه را با رشد آغاز کرد، اما خیلی زود دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت. کمترین و بیشترین قیمت‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت شد ۱۱۸۲ و ۱۲۰۱ دلار بود.

اونس تا زمان نوشته شدن این گزارش روی قیمت ۱۱۹۵ دلار ایستاد، اما قیمت نهایی دومین روز کاری هفته می‌تواند متفاوت باشد.

کاهش قیمت طلا در حالی رخ می‌دهد که جدی‌تر شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند فشار بیشتری را روی فلز زرد وارد کند.

مهم‌ترین مساله اقتصاد آمریکا در حال حاضر زمان افزایش نرخ‌های بهره است و این مساله خود وابسته به قدرت احیای

اقتصاد آمریکا است.

صورت‌جلسه‌ای که چهارشنبه گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا چندان نگران ضعف داده‌های موجود نیستند تا احتمال افزایش نرخ‌های بهره در همین سال میلادی تقویت شود. به این ترتیب داده‌هایی که در روزهای آینده از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان منتشر خواهد شد کمک بیشتری به معامله‌گران برای پیش‌بینی رفتار سیاست‌گذاران پولی آمریکا خواهد کرد.

دوشنبه گذشته اونس به بالاترین قیمت خود در یک و نیم ماه گذشته رسید، رشدی که حاصل از انتشار داده‌های بسیار بدتر از انتظار از بازار کار آمریکا بود

این گزارش باعث شد برخی کارشناسان از احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ‌های بهره بگویند و دلار نیز افت کند، اما دلار در طول هفته گذشته و روزهای نخست این هفته کاری آن افت را نه تنها جبران کرد؛ بلکه دوباره به بالاترین ارزش خود در ۱۲ سال گذشته نزدیک شد.

جورج گرو، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه آر‌بی‌سی می‌گوید: «چیزی که در شرایط کنونی با آن روبه‌رو هستیم، افزایش ارزش دلار است. این به معنای آن است که تقاضا برای طلا با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

افزایش نرخ بهره آمریکا نیز می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید طلا را کاهش دهد.» طلا به دلار معامله می‌شود از این رو زمانی‌که ارزش دلار صعود می‌کند، برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر می‌شود.

فلز زرد پس از اینکه دلار در برابر سبدی از ۱۰ ارز بزرگ به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۴ به این طرف صعود کرد و همچنین تحت‌تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، در دو ماه گذشته کاهش قیمت داشته است. با این همه یک معامله‌گر کالا در شرکت «آرجی‌او فیوچرز» در شیکاگو معتقد است طلا با وجود صعود دلار همچنان از پشتیبانی بالایی برخوردار است.

تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۰۵ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، تحلیل تکنیکال حاکی است سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۰۵ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۲۱۰ دلار افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت ۱۱۹۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا ۱۱۸۳ دلار نیز کاهش

خواهد یافت.

قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر انتشار آمارهای ناامید‌کننده اقتصادی چین قرار گرفته و این مساله موجب افزایش ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی شده است. شاخص ارزش دلار در برابر ۱۰ ارز معتبر بین‌المللی به ۷۷/ ۹۹ واحد رسیده است.

قیمت جهانی طلا در مبادلات روز گذشته با افت یک درصدی روبه‌رو شده بود که علت اصلی آن کاهش مبادلات تجاری چین

بوده است.