نادیا حسینعلی‌زاده شلمانی: تقاضا در بازار بیمه کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و در واقع نارسایی‌های صنعت بیمه کشور به میزان زیادی از طریق گسترش و تحریک تقاضا قابل حل و رفع است. در کشور ما صنعت بیمه از ناحیه تقاضا محدودیت‌هایی داردکه امید است با تلاش مسوولان و مدیران صنعت بیمه و سایر صنایع مرتبط فرهنگ‌سازی شده و موانع زیر از بین بروند: ۱- وجود اقتصاد دولتی و بودجه متکی بر درآمدهای نفتی

اقتصاد ایران در اختیار دولتی است که سایه گسترده‌ای بر فعالیت‌های اقتصادی دارد و بخش عمده بودجه دولت از درآمدهای نفتی تامین می‌شود. اکثر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی که با ریسک‌های بزرگ مواجه هستند؛ در حوزه نفت و انرژی و دریایی قرار دارند که عمدتا در اختیار دولت هستند که مشکلاتی را به‌وجود آورده است:

الف- عدم توجه مدیران دولتی به بحث‌های مربوط به مدیریت و انتقال ریسک به علت اتکا به بودجه دولتی

ب- ملزم بودن شرکت‌های دولتی به برگزاری مناقصه برای استفاده از خدمات بیمه‌ای

۲- اوضاع سیاسی

به علت تحریم‌های جهانی علیه ایران؛ شرکت‌های بیمه فعال در ایران از سوی سازمان‌های معتبر جهانی رتبه‌بندی نمی‌شوند و در نتیجه مردم و فعالان اقتصادی، دید روشنی از وضعیت شرکت‌های بیمه ندارند و در واقع اطمینانی از آینده شرکتی که می‌خواهند سرمایه خود را نزد او بیمه کنند، ندارند.

۳- توان مالی:

در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مدیران ناگزیر هستند به علت در اختیار نداشتن منابع مالی کافی بین تامین خدمات بیمه‌ای مربوط به درمان و عمر و حادثه کارکنان و پوشش‌های بیمه یا جدید خطرهای تجاری ناشناخته‌تر یکی را انتخاب کنند.

۴- بیمه‌های اتکایی:

در برخی موارد ساختارهای دولتی مشاهده می‌شود مدیران دولتی درک درستی از فرآیند بیمه‌های اتکایی ندارند و جایگاه بیمه‌گران داخلی را در حد یک نماینده یا دلال می‌دانند و گمان می‌برند با مراجعه مستقیم به بروکر خارجی قادر به تهیه پوشش‌های موردنظر خود خواهند بود. حال آنکه بیمه‌گذاران علم و قدرت چانه‌زنی با بیمه‌گران خارجی را ندارند و به این ترتیب هزینه‌های بالاتری را متحمل می‌شوند. در واقع ریسک‌های بزرگ مربوط به نفت و انرژی که اغلب تحت حاکمیت دولت هستند یا تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند یا اینکه پوشش بیمه‌ای از بازارهای بیمه‌ای خارج از کشور خریداری می‌شود. موانع صنعت بیمه از طریق گسترش و تحریک تقاضا قابل حل است. در واقع تلاش در راستای تصویب و اجرای لوایح و ایجاد بسترهای قانونی برای اجباری شدن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای توسط صنایع بزرگ می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.