گروه بازار پول: روز یکشنبه با افت ۱۰ تومانی شاخص بازار ارز، کمترین قیمت دلار در یک ماه گذشته ثبت شد. روز گذشته قیمت دلار به‌واسطه افت قیمت درهم کاهش یافت و به ۳۳۲۵ تومان رسید. در دومین روز هفته، دلار پتانسیل افت بیشتر به سوی مرز ۳۳۰۰ تومان را داشت، اما فعالان غیر‌رسمی بازار با انجام معاملات صوری با نرخ‌های غیرواقعی این ظرفیت را از بین بردند.

قیمت دلار در ابتدای فعالیت بازار ارز در روز گذشته ۳۳۳۵ تومان و بدون تغییر نسبت به قیمت نهایی روز شنبه تعیین شد، اما در طول روز روند قیمتی دلار کاهشی بود و این ارز در بازه قیمتی ۳۳۲۰ تا ۳۳۳۵ تومان در نوسان بود. در نهایت قیمت دلار در ساعت ۱۵ به قیمت ۳۳۲۵ تومان رسید. به این ترتیب دلار در پایان فعالیت بازار در روز گذشته نسبت به قیمت نهایی روز شنبه ۱۰ تومان کاهش یافت. دلار در حالی با قیمت ۳۳۲۵ تومان به استقبال دوشنبه رفت که این قیمت از ۲۱ فروردین سال جاری تا کنون تجربه نشده بود.

روز یکشنبه در شرایطی دلار ۱۰ تومان ارزان شد که قیمت این ارز در روز شنبه نسبت به نرخ نهایی هفته گذشته ثابت باقی مانده بود. فعالان بازار ارز درباره دلیل افت ۱۰ تومانی قیمت دلار در بازار می‌گویند افت قیمت درهم دلیل اصلی این موضوع بوده است. روز گذشته قیمت درهم در بازار ایران با افت ۳ تومانی در مقایسه با روز شنبه به ۹۰۱ تومان رسید.

روز گذشته افت قیمت درهم باعث شد دلار در بازار تحت‌تاثیر قرار گیرد و حتی قیمت این ارز برای ساعاتی به ۳۳۲۰ تومان نیز برسد. فعالان بازار معتقد بودند به‌واسطه افت قیمت درهم، دلار پتانسیل کاهش قیمت بیش از ۳۳۲۰ تومان را نیز دارد. برخی حاضران بازار معتقد بودند که دلار در صورت شکستن مرز ۳۳۱۸ تومان می‌تواند به قیمت ۳۳۰۰ تومان برسد و این باعث شد که برخی معامله‌گران آتی به تقلا بیفتند.

در واقع در حالی که روز یکشنبه دلار پتانسیل کاهش قیمت را داشت، معامله‌گران فردایی مقاومت خود را در برابر این موضوع نشان دادند؛ به‌طوری‌که برای جلوگیری از افت قیمت و شکسته شدن سد قیمتی ۳۳۱۸ تومان اقدام به انجام معاملات صوری با قیمت‌های کاذب بالاتر از نرخ واقعی کردند. این موضوع موجب شد دلار توانایی خود برای کاهش قیمت را از دست بدهد و پس از رسیدن به نرخ ۳۳۲۰ تومان در مدار صعود قرار گیرد. در نهایت نیز این اقدام بازیگران غیر‌رسمی بازار موجب شد دلار به نرخ ۳۳۲۵ تومان برسد. در پایان بازیگران رسمی نتوانستند با عرضه ارز اثر بازیگران غیررسمی را خنثی کنند.

روز یکشنبه علاوه بر اینکه دلار در بازار ارزان شد، نرخ یورو نیز کاهش یافت. یورو با ۲۰ تومان کاهش نسبت به قیمت نهایی روز شنبه به ۳۷۴۰ تومان رسید. همچنین در حالی که پوند روز شنبه تحت‌تاثیر رشد ارزش پوند در بازارهای جهانی ۸۵ تومان افزایش یافته بود، این ارز روز یکشنبه با نرخ ۵۱۵۰ تومان و بدون تغییر نسبت به نرخ نهایی روز شنبه به فروش رسید.

روز گذشته بازار سکه روز نسبتا آرام و کم‌نوسانی را تجربه کرد. سکه تمام بهار آزادی ساعت نخست فعالیت بازار ۹۴۰ تومان نرخ‌گذاری شد و بعد در طول روز در بازه قیمتی محدود ۹۴۰ تا ۹۴۱ هزار تومان در نوسان بود. در نهایت سکه در پایان فعالیت بازار روی قیمت ۹۴۰ هزار تومان ایستاد که نشان‌دهنده افت ۲ هزار تومانی در مقایسه با نرخ نهایی روز شنبه است. فعالان بازار دلیل اصلی افت ۲ هزار تومانی قیمت سکه را کاهش قیمت دلار عنوان می‌کنند.

بازار ارز مکاره شد

بازار ارز مکاره شد