گروه بنگاه‌ها، فاطمه بهادری: دبیر‌کل انجمن شرکت‌های لیزینگ گفت: یکی از توانمندی‌های صنعت لیزینگ، معجزه آزاد‌سازی سرمایه در گردش است. به‌خصوص در سطح بنگاه‌های کوچک و متوسط این معجزه آثار شگفت‌انگیزی دارد.

محمدهادی موقعی افزود: عدم شناخت نسبت به این توانمندی منجر به ایجاد یک باور اشتباه در درک آن خواهد شد زیرا زمانی که قدرت واقعی خود را کشف نکرده‌اید آنچه که به نمایش و عرضه می‌گذارید فقط باعث گذران امور و حفظ شرایط موجود می‌شود. موقعی با تاکید براینکه در کشورهای در حال توسعه بنگاه‌ها تمایل به تامین تجهیزات و دارایی‌های ثابت دارند، افزود: این گرایش نیاز به تامین مالی از طریق افزایش سرمایه را افزایش می‌دهد؛ زیرا در این شرایط سیستم بانکداری با روش‌های سنتی و تاکید بر تامین مالی کوتاه‌مدت برای بنگاه جاذبه ندارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با حضور لیزینگ منابع مالی که قرار بود برای تامین تجهیزات و دارایی‌های ثابت مصرف شوند، تبدیل به سرمایه در گردش می‌شوند. وی با تاکید براینکه شرایط واگذاری کالا منطبق با نیازهای مشتری نهایی، فروش را تضمین می‌کند و باز هم بنگاه به نقدینگی دست می‌یابد، گفت: شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده تجهیزات و کالاهای با دوام، همواره مایلند تا خود را در کنار یک یا چند شرکت لیزینگ تخصصی قرار دهند. وی ادامه داد: این همجواری باعث ایجاد یک توانمندی هم در سطح تامین مالی تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان اصلی و هم در سطح تامین مالی مصرف‌کنندگان و خانواده‌ها خواهد شد. این معجزه حاصل یک بازار اعتباری بلندمدت با نرخ رشد تقریبا ثابت با یک رویکرد پایدار است که فقط با توسعه مالی به‌دست می‌آید. دبیر‌کل انجمن شرکت‌های لیزینگ افزود: یکی از آثار عدم درک توانمندی در صنعت لیزینگ ایران رایج بودن موازی کاری با سیستم بانکداری در شرکت‌های لیزینگ است؛ یعنی خدماتی را که بانک‌ها ارائه می‌دهند با تغییرات جزئی در ماهیت قرارداد‌ها و فرآیند عملیاتی، توسط لیزینگ‌ها ارائه می‌شود.