گروه بنگاه‌ها: رئیس‌کل بیمه مرکزی در مورد اتکایی اجباری گفت: ما باید مصلحت صنعت بیمه و آینده آن را در نظر داشته باشیم. خودمان هم قبول داریم که باید میزان اتکایی اجباری را کاهش دهیم، اما باید جمیع جهات را در نظر داشته باشیم؛ چراکه در شرایط اقتصادی فعلی و وضعیت بین‌المللی، نمی‌توان دست به چنین کاری زد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومی بیمه مرکزی، محمد ابراهیم امین در دیدار کارکنان بیمه‌های اتکایی اشخاص، اتومبیل و مسوولیت با اعلام این مطلب افزود: صنعت بیمه، کسب‌و‌کاری است که با حقوق مردم ارتباط مستقیم دارد.

شرکت‌های بیمه به مردم محصولی می‌فروشند که «تعهد آینده» نام دارد و باید به این تعهدات خود پایبند بمانند. دولت به بیمه مرکزی این نمایندگی را اعطا کرده تا به شکل تعهدات و چگونگی ایفای آن توسط شرکت‌های بیمه نظارت داشته باشد تا آسیبی به حقوق مردم وارد نشود.رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: اگر شرکت‌های بیمه به یک بلوغ مدیریتی برسند و تصمیمات فنی بگیرند، کار برای بیمه مرکزی آسان می‌شود و می‌تواند روی مساله مهم کیفیت حاشیه توانگری شرکت‌های بیمه، متمرکز شود.

در واقع میزان نظارت بیمه مرکزی بر شرکت‌های بیمه با درصد بلوغ بازار و تکامل بنگاهداری شرکت‌های بیمه ارتباط مستقیمی دارد؛ در غیر این صورت بیمه مرکزی باز هم در حوزه‌های گوناگون وارد خواهد شد؛ به‌عبارت دیگر، شرایط بازار و میزان بلوغ شرکت‌های بیمه، محدوده فعالیت بیمه مرکزی را در بخش نظارت، کاهش می‌دهد.امین تصریح کرد: به عقیده من باید «شرکت ملی بیمه اتکایی» تاسیس شود و با ارائه برنامه‌های مدون و سیاست‌گذاری دقیق، جایگاه خود را در منطقه محکم کند و در رتبه‌بندی جهانی هم از وضعیت مناسبی برخوردار باشد. وی افزود: برای تاسیس چنین شرکتی باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت و با پایبندی به قواعد علمی و کارشناسی و تکیه بر اصول بنگاهداری به این سمت حرکت کنیم.امین خاطرنشان کرد: صنعت بیمه یک حرفه بومی نیست؛ بلکه یک دانش بین‌المللی است. آموزش و ارتقای فنی کارشناسان جوان یک نوع سرمایه‌گذاری است که در آینده یک رابطه «برد-برد» را برای صنعت بیمه و متخصصان این حوزه به‌دنبال خواهد داشت.