گروه بازار پول: رشد هفته گذشته بهای طلا پس از ۷ هفته افت متوالی، باعث شده پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت پس از ۴ هفته «کاهشی» بودن همزمان نظر کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد، «افزایشی» شود، اما چه افزایشی‌ها و چه کاهشی‌های بازار در پیش‌بینی‌های خود، بر اهمیت رفتار بانک مرکزی چین در هفته کاری جدید تاکید کرده‌اند. آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند در هفته کاری جدید رشد قیمت‌ها را شاهد باشند.

در نظرسنجی این هفته، ۳۱۶ مخاطب معروف‌ترین پایگاه خبری فلزهای گرانبها نظر خود را درباره روند کوتاه‌مدت اعلام کرده‌اند که از این میان ۱۸۱ نفر معادل ۵۷ درصد رای‌دهندگان، افزایش و ۸۸ نفر معادل ۲۸ درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۴۷ نفر معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

کارشناسان هم نظری مشابه با مخاطبان کیتکو دارند. در نظرسنجی این هفته کیتکو از کارشناسان، ۱۴ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۷ نفر معادل ۵۰ درصد، افزایش و ۵ نفر معادل ۳۶ درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۲ نفر معادل ۱۴ درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. کارشناسان حرفه‌ای مورد مشاوره کیتکو شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران فنی می‌شوند.

هفته گذشته علاوه‌بر کمک بهبود چشم‌انداز فنی به رشد قیمت طلا، اخبار مربوط به اقتصاد چین، خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن را تشدید کرد. «بانک خلق چین» سه‌شنبه هفته گذشته با اعلام خبر کاهش ارزش یوآن بازار را شوکه کرد. سه روز کاهش عمدی و متوالی ارزش یوآن، پول دومین اقتصاد بزرگ جهان را در کل هفته معادل ۳ درصد کاهش داد.

گرچه بانک مرکزی چین روز جمعه نتوانست قیمت طلا را تحت‌تاثیر اقدامات خود قرار دهد، دو کارشناس معتقدند که قیمت طلا در هفته کاری جدید نیز تحت‌حمایت کاهش ارزش یوآن خواهد بود. آدریان دی، مدیر موسسه مدیریت دارایی «آدریان دی» می‌گوید: «کاهش ارزش یوآن چین، جرقه جنگ ارزی دیگری را در جهان زده است و طلا که تنها شکلی از پول است که تحت التزام هیچ کس نیست و دولت‌ها نمی‌توانند آن را دلبخواه ایجاد کنند، برنده اصلی خواهد بود.» اوله‌هانسون، رئیس بخش پژوهش کالا در «ساکسو بانک» هم می‌گوید: «من رشد قیمت‌ها در هفته جدید را پیش‌بینی می‌کنم. چین هنوز دستکاری ارز خود را تمام نکرده و این امر از فلز زرد حمایت خواهد کرد.»

با این حال، کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی‌مارکتس» می‌گوید انتظار دارد قیمت‌ها در هفته کاری جدید دچار ثبات باشد، چراکه بازار غافلگیری ناشی از اقدامات هفته گذشته چین را هضم خواهد کرد: «اقدام هفته گذشته بانک مرکزی چین شوکه‌کننده بود و من فکر می‌کنم فعلا اقدام بیشتری نخواهد کرد.»

برخی کارشناسان بر اساس تحلیل‌های فنی به این باور رسیده‌اند که چهره طلا مثبت است و از این رو افزایش بیشتر قیمت در هفته جدید ممکن است. برخی از آنها از رسیدن بهای اونس به رقم ۱۱۴۰ یا ۱۱۴۲ دلار هم سخن گفته‌اند. با وجود این، تمام کارشناسان درباره روند کوتاه‌مدت، «افزایشی» نیستند و برخی از آنها از قیمت ۱۰۹۵ دلار سخن گفته‌اند. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید: «من هنوز کاهشی هستم.» با این همه او متذکر می‌شود که طلا هفته گذشته به‌رغم سقوط قیمت نفت و مس، افت نکرد که می‌تواند «نشانه‌ای از افزایش متوسط» طلا باشد. بیکر همچنین با توجه به کاهش عمدی ارزش یوآن می‌گوید: «ثبات طلا در قبال ارزهایی که با کاهش ارزش روبه‌رو بوده‌اند مهم است. اگر طلایی که با یورو و ین قیمت‌گذاری می‌شود، افت کند و به رکوردهای پایین سال ۲۰۱۳ برسد، سقوط به قیمت‌های ۳ رقمی ممکن است.»

چرخش‌پیش‌بینی‌ها پس‌از یک‌ماه

چرخش‌پیش‌بینی‌ها پس‌از یک‌ماه