واکنش طلایی بهمنی به سیف
رئیس‌کل سابق بانک مرکزی به اظهارات رئیس‌کل فعلی این بانک درباره بزرگنمایی در ذخایر طلای کشور واکنش نشان داد و مدعی شد آمار اعلام شده در دوره وی با واقعیت انطباق داشته است. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از این در گفت‌و‌گویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درخصوص آمار ذخایر طلا گفته بود: ارقام اعلام شده درباره ذخایر طلای کشور در دوره قبل خیلی درشت‌تر از واقع بود و با ارقام واقعی مطابقت نداشت. احتمالا به دلیل شرایط خاص آن دوره و با نیت خیر و القای احساس امنیت در مردم، آن ارقام اعلام می‌شد.

بهمنی به خبرگزاری مهر گفت: «دوست بسیار گرامی، بسیار خوب و بسیار عزیز ما (ولی‌الله سیف) توجه داشته باشند آمار اعلام شده ذخایر کشور اعم از طلا و ارز و... دقیقا همان است که توسط مسوولان بخش ارزی بیان می‌شود و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اعلام آمار هرگز خلاف نگفته و نخواهد گفت.» رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در مردادماه سال ۱۳۹۰ در مصاحبه‌ای از ذخایر ۵۰۰ تنی طلا سخن گفته و اعلام کرده بود، میزان مصرف سالانه طلا در کشور رقمی معادل ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم است و در همان تاریخ تاکید کرده بود: افزایش قیمت جهانی طلا از دو سال قبل پیش‌بینی شده بود، به همین منظور در حال حاضر ذخیره خوبی در زمینه طلا داریم و رقم قابل توجهی به ذخایر کشور اضافه شده، میزان ذخایر طلا برای مصرف ۱۵ سال کشور کافی است.


این منازعه کلامی در حالی شکل گرفته است که در گزارش ترازنامه بانک مرکزی برای سال ۱۳۸۹ میزان ذخایر طلای آزاد بانک مرکزی در پایان این سال معادل ۴ هزار و ۶۵ میلیارد تومان درج شده‌است.

بر اساس گزارش‌های پیوست ترازنامه که بهای اونس و نرخ دلار را در پایان این سال مشخص کرده است، موجودی طلای آزاد کشور تقریبا ۹۵ تن است.

این اطلاعات نشان می‌دهد در صورتی که آمار رئیس‌کل وقت بانک مرکزی درخصوص موجودی ۵۰۰ تنی ذخایر طلای بانک مرکزی در اواخر سال ۱۳۹۰ درست باشد، بانک مرکزی طی سال ۱۳۹۰ باید به میزان حدودا ۴۰۵ تن طلا با ارزش تقریبی ۴/ ۲۰ میلیارد دلار یا ۴/ ۲۲ هزار میلیارد تومان طلا به‌طور خالص (خرید منهای فروش) خریداری کرده باشد.

این در حالی است که ترازنامه بانک تغییرات حجم طلا در پایان سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ را اندک (حدود ۴۰۰ میلیارد تومان) نشان می‌دهد. «دنیای اقتصاد» به‌زودی در رابطه با آمار ذخایر طلای کشور گزارشی منتشر می‌کند.