گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به تغییرات پیش‌روی صنعت بانکداری و دیگر صنایع وابسته کشور در فضای جدید گفت: رفع تحریم‌ها زمینه و شرایط لازم را برای توسعه بانکداری الکترونیک، تسهیل ارتباطات بانکی با دیگر کشورها و امکان ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور فراهم می‌آورد و فضای مناسبی برای تحول صنعت پرداخت در کشور مهیا می‌کند.


به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، محمد ابراهیم مقدم، که در نشست خبری «نخستین همایش بین‌المللی تراکنش» سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت میزبانی این همایش در مقطع زمانی فعلی گفت: ورود مجدد بانک‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی، نیازمند به‌روزرسانی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ارتباطی است تا امکان مدیریت تراکنش‌های بین بانکی و تبادل الکترونیک اسناد با این بانک‌ها مطابق استانداردهای روز بین‌المللی فراهم آید. مسوول شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی تراکنش افزود: این‌گونه رویدادهای علمی فرصت مناسبی برای حضور همگرا و هم‌افزای بانک‌ها و شرکت‌هایIT ایرانی جهت ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید و بهره‌گیری مشترک از فرصت‌های پیش‌رو ایجاد می‌کند.


مقدم با اشاره به اینکه گشایش در عرصه تجارت خارجی کشور، امکان خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با توسعه بانکداری الکترونیک را بیش از همیشه برای بانک‌ها و تامین‌کنندگان خدمات الکترونیک بانک‌ها تسهیل می‌کند، افزود: در این میان باید توجه ویژه‌ای نیز به بهره‌گیری از دانش و تخصص جوانان فعال و خلاق کشور در صنعت IT داشته باشیم.

مدیرعامل بانک تجارت بر لزوم تغییر دیدگاه بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک به مقوله توسعه صنعت پرداخت در کشور اشاره کرد و یادآور شد: توسعه صنعت پرداخت، علاوه‌بر فراهم آوردن امکان کاهش شعب بانک‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع کشور که صرف دریافت و پرداخت و انتقال فیزیکی پول می‌شود، توان بانک‌ها را برای توسعه خدمات تخصصی متناسب با نیازهای جدید مشتریان افزایش می‌دهد.

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به استفاده بیشتر و بهتر از ابزارهای خدماتی بانکداری الکترونیک گفت: رسانه‌های گروهی نقش بسیار مهمی برای تغییر عادات ذهنی مردم به‌ویژه در اموری چون استفاده از درگاه‌های امن خرید اینترنتی و اعتماد به اسناد الکترونیک دارند.

در ادامه این نشست خبری، محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز «فابا» و دبیر همایش و نمایشگاه تراکنش به تشریح اهداف این رویداد پرداخت. وی مهم‌ترین هدف ITE را ایجاد فرصتی برای کسب‌وکار در دوران پساتحریم دانست. بیات برگزاری این همایش را برداشتن گامی در راستای برنامه ششم توسعه برشمرد و با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ششم گفت: در این ابلاغیه مباحث حوزه فناوری اطلاعات به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و یک‌هشتم آن به فناوری اطلاعات مرتبط است. مدیرعامل مرکز فابا، تعامل اضلاع زنجیره تراکنش را دیگر هدف این رویداد دانست و گفت: ۴ ضلع دولت الکترونیک، شهر الکترونیک، بانک الکترونیک و مشتری الکترونیک با هدف تعامل بین این زنجیره در این همایش در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بیات افزود: بنا داریم امکان انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشور، مخصوصا در زمینه صنایع مالی را فراهم کنیم.


دبیر نمایشگاه تراکنش با اشاره به توانمندی‌های ایجاد شده در دوران تحریم‌ها، سامانه‌های ملی شتاب و شاپرک را نمونه‌ای از این توانمندی‌ها دانست که برخی از کشورهای منطقه مایلند از تجربیات ما در این زمینه استفاده کنند. بیات تقویت بخش خصوصی در دوران پساتحریم و همچنین ایجاد بستری برای راه‌حل‌ها و ایده‌های نو در قالب استارت‌آپ‌ها را نیز از دیگر اهداف رویداد بین‌المللی تراکنش برشمرد.

بیات در ادامه به برنامه‌های نمایشگاه تراکنش اشاره کرد و گفت: در طول سه روز برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های معرفی محصولات و خدمات بانک‌ها، کارگاه‌هایی در موضوعات تخصصی با سخنرانی کارشناسان خارجی و همچنین کارگاه‌های ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های نو برگزار می‌شود. ضمن اینکه در سه روز نمایشگاه، کنفرانس نوآوری‌های بانکی، سمینار کارت و پرداخت و نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد نظام بانکی و شرکت‌های فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد. نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی تراکنش(ITE) طی روزهای 4تا6 آبان‌ماه در مجتمع نمایشگاهی شهر تهران واقع در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.