اقتصاد نیوز: ولی الله سیف رقم دارایی‌های بلوکه شده را 23 تا 24 میلیارد دلار تخمین زد و ادعای بابک زنجانی مبنی‌بر 22 میلیارد یورو دارایی نقدی را کذب محض دانست.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با ورودی که به بازار بین بانکی شده، گشایشی در منابع بانک‌ها ایجاد شود و بانک‌ها بتوانند وام 60 میلیونی مسکن را در دستور کار خود قرار دهند. ولی‌الله سیف در محل تالار گفت‌وگوی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بابیان اینکه بسته خروج از رکود آثار مثبتی خواهد داشت، اظهار کرد: منابع مالی طرح از سوی بانک مرکزی تامین می‌شود و این طرح باعث ایجاد چرخش در اقتصاد خواهد بود.


وی ادامه داد معوقات شرکت‌های خودروساز ارتباطی با بسته ندارد و این طرح کوتاه‌مدت برای تحرک در اقتصاد پایه‌ریزی شده است. او خاطرنشان کرد نباید شرکت‌های خودروساز را خارج از حلقه و زنجیره اقتصاد دید. این شرکت‌ها در یک زنجیره بزرگ اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد کرده‌اند. سیف در رابطه با منابع بلوکه‌شده ایران خاطرنشان کرد؛ بر اساس تفاهمات هر ماه بخشی از منابع آزاد می‌شود که بعد از اجرای برجام آزادسازی کل منابع را شاهد خواهیم بود. او با بیان اینکه دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیارد دلار است، یادآور شد رقم دارایی‌های نقدی بابک زنجانی غیرمنطقی است. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره صحت ادعای بابک زنجانی مبنی‌بر دارایی ۲۲ میلیارد یورویی وی گفت که این یک دروغ بزرگ و کذب محض است و هیچ‌گونه اسنادی در این باره وجود ندارد. وی تصریح کرد: همان‌طور که وی در گذشته تاکنون بارها دروغ‌های زیادی را عنوان کرده است، اکنون هم هیچ‌گونه مبنایی برای اثبات اینکه بابک زنجانی ۲۲ میلیارد یورو دارایی نقدی دارد، وجود ندارد.


رئیس‌کل بانک مرکزی این را هم گفت که تاکنون هیچ یک از بدهی‌هایی که وی قرار بوده به وزارت نفت برگرداند، واریز نشده و هیچ یک از حساب‌ها این موضوع را تایید نمی‌کند. او در رابطه با فعالیت موسسات غیرمجاز تاکید کرد موسسات غیرمجاز که دارای شعب متعددی هستند از گذشته‌های دور در اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند و مجوزهای خود را از نیروی انتظامی و وزارت تعاون دریافت کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص وام 60 میلیونی مسکن هم گفت: بانک‌ها در حال حاضر با کمبود منابع و نقدینگی مواجه بوده ولی بر اساس دستورالعملی به آنها اعلام شده که در حال مهیا کردن زمینه‌هایی برای ارائه وام 60 میلیونی هستند. سیف این را هم یادآور شد که با اقداماتی که بانک مرکزی در دست اجرا دارد و ورودی که به بازاربین بانکی داشته امیدواریم تا گشایشی در منابع بانک‌ها ایجاد شده و بتوانند وام 60 میلیونی مسکن را در دستور کار قرار دهند.