گروه بازار پول: جوسازی معامله‌گران ارزی برای رساندن دلار به سطح 3 هزار و 600 تومانی در روز شنبه شکست خورد و بازار با نزدیک شدن به مرز جدید وارد فاز احتیاطی شد تا نقشه تغییر کانال معامله‌گران نقش بر آب شود. به این ترتیب در اولین روز هفته کاری بازار، دلار با قیمت 3 هزار و 590 تومان بسته شد تا نسبت به آخرین روز هفته قبل 25 تومان افزایش را ثبت کند.

فعالان بازار دلیل افزایش قیمت دلار را «تسویه‌های معاملات خالی‌فروشی» و «تقاضای زائران عتبات عالیات» عنوان می‌کنند. روز گذشته برخی معامله‌گران احتمال تغییر کانال قیمت دلار را می‌دادند، اما دلار پشت مرز 3 هزار و 600 تومان متوقف شد. آنچه مانع رشد بیشتر این ارز شد، احتیاط معامله‌گران در بازار بود که با رسیدن دلار به محدوده 3 هزار و 585 تا 3 هزار و 595 تومان، ایجاد شد. این تردید و احتیاط هیجان افزایشی نوسان‌گیران ارزی را تا حدی متوقف کرد و مانع پیشروی دلار به سطح 3 هزار و 600 تومانی شد. همزمان با رشد قیمت دلار، قیمت سکه نیز در بازار داخلی راه افزایشی را در پیش گرفت و نهایتا با 5 هزار تومان رشد به قیمت 918 هزار تومان رسید. جدا از تقویت نرخ دلار، انتظار برای رشد اونس در روز دوشنبه دیگر عاملی بود که به افزایش ارزش سکه کمک کرد. به گفته فعالان، برخی ‌معامله‌گران داخلی انتظار دارند حوادث تروریستی جمعه شب فرانسه موجب رشد تقاضا برای اونس به عنوان سرمایه امن شود و این موج تقاضا به افزایش فلز زرد کمک کند. به گفته برخی حاضران در بازار، روز شنبه معامله‌گران با این انتظارات خریدهای سکه خود را با هراس کمتری انجام دادند. این در حالی است که حوادث فرانسه، در بازار ارز داخلی تاثیر ملموس و مشهودی نداشت. روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 569 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه این روند افزایشی تا پیش از ساعت 4 بعدازظهر این ارز به قیمت 3 هزار و 595 تومان نیز رسید، اما احتیاط معامله‌گران در این محدوده موجب شد که قیمت کمی از اوج روزانه پایین بیاید و نهایتا روی قیمت 3 هزار و 590 تومان آرام بگیرد. این احتیاط در صحبت یکی از معامله‌گران بازار مشهود بود: «زنده ماندم، چون همیشه با احتیاط معامله کردم.»


اهرم‌های افزایشی

افزایش قیمت دلار در روز شنبه به‌طور کلی تحت‌تاثیر دو عامل قرار داشت: افزایش تقاضای زوار عتبات عالیات و تسویه معاملات خالی‌فروشی. به اعتقاد برخی حاضران در بازار، اعزام متقاضیان به عتبات عالیات در روزهای منتهی به عتبات عالیات موجب افزایش تقاضا شده و قیمت را از لحاظ بنیادی تحریک کرده است. همزمان، زمینه‌های نوسان در سمت معاملات اعتباری بازار نیز ایجاد شده است. به گفته فعالان، تعداد معاملات خالی‌فروشی (فروش صوری دلار) خصوصا در یک هفته اخیر در بازار ارز بالا رفته است. زمانی که قیمت دلار برخلاف انتظار معامله‌گران خالی‌فروش، در مسیر افزایش قرار بگیرد، آنها ناچار خواهند شد، با خرید ارز از بازار، معامله خود را تسویه کنند. در واقع خالی‌فروشی که انتظار داشته با کاهش قیمت دلار کسب سود کند، با افزایش قیمت این ارز غافلگیر شده و مجبور خواهد شد با تهیه ارز از بازار معامله خود را تسویه کند. گویا افزایش دلار در یک هفته گذشته نیز معادلات خالی‌فروشان را برهم زده و موجب حضور دوباره آنها در بازار برای تهیه ارز شده است.

احتیاط بازار در مرز جدید

احتیاط بازار در مرز جدید