گروه بازار پول: براساس جدیدترین گزارش منتشر شده درخصوص تورم مواد خوراکی از میان 11 گروه مواد خوراکی7 گروه کالایی طی ماه افزایش قیمت داشته است. همچنین اغلب این گروه‌ها به شکل هفتگی نیز افزایش اندکی را تجربه کرده‌اند.


در میان 11 گروه مورد بررسی سبزی‌های تازه با 8/ 19 درصد بیشترین تورم ماهانه و تخم‌مرغ با 7/ 10 درصد بیشترین تورم هفتگی را خود نشان داد.براساس گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران عمده گروه‌های کالایی دربازده هفتگی، تورم به نسبت کمی را تجربه کردند. در میان این گروه‌ها لبنیات رشد قیمت اندک 2/ 1 درصدی داشت. اغلب کالاهای لبنی این گروه بدون تغییر قیمت باقی ماندند. با این حال بیشترین افزایش قیمت را ماست پاستوریزه با افزایش 4 درصدی داشت. قیمت ماست پاستوریزه از کیلویی 2 هزار و943 تومان در هفته گذشته به کیلویی 3 هزار و 60 تومان در هفته جاری رسید. پنیر غیر پاستوریزه نیز تنها کالای این گروه بود که کاهش قیمت (معادل 4/ 0 درصد) را تجربه کرد.


تورم هفتگی بالای 10 درصد در یک گروه

در بازده هفتگی در میان ۱۱ گروه کالایی تنها تخم‌مرغ تورمی بیش از ۱۰ درصد داشت. تخم‌مرغ در حالی تورم ۷/ ۱۰ درصد هفتگی را تجربه می‌کند که نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز افزایش ۲/ ۱۲ درصدی قیمت را نشان داده است. قیمت تخم‌مرغ که هفته گذشته هر شانه ۸ هزار و ۳۰۷ تومان بوده در هفته جاری با افزایش ۸۸۶ تومانی به شانه‌ای ۹هزار و۱۹۳ تومان رسیده است.کارشناسان تداوم صادرات و حذف مرغ‌های پیر از چرخه تولید را دو عامل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته می‌دانند. براساس برآورد‌ها نزدیک به ۵/ ۲ میلیون قطعه مرغ پایان دوره از چرخه حذف شده‌اند. این اتفاق طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی رخ داده است تا با حذف مرغ‌های پیر از چرخه، مرغ‌های جوان جایگزین آنها شوند.


۴ گروه کالایی بدون تغییر قیمت

براساس گزارش هفتگی قیمت خرده‌فروشی منتشر شده در 22 آبان سال جاری، 4 گروه کالایی ظرف یک هفته بدون تغییر قیمت باقی ماندند. برنج، حبوب، چای و روغن نباتی چهار گروهی بودند که تورمی را تجربه نکردند. برنج علاوه بر نداشتن افزایش قیمت هفتگی،‌ نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز افزایش اندک 7/ 0 درصدی داشته است. حبوب نیز گرچه در اقلامی چون نخود و عدس تورم را تجربه کرد در مجموع و به دلیل کاهش سایر اقلام گروه به شکل متوسط بدون تغییر قیمت هفتگی باقی ماند. این گروه بیشترین میزان افزایش تورم سالانه را از خود نشان داده و نسبت به هفته مشابه سال قبل 3/ 23 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.چای از گروه‌های دیگر کالایی که بدون تغییر قیمت باقی ماند از جمله گروه‌هایی است که تورم ماهانه را نیز نشان نداده‌اند. قیمت چای نسبت به ماه قبل نیز تغییری نکرده و نسبت به سال گذشته حتی کاهش قیمت نیز داشته است. چای نسبت به هفته مشابه ماه قبل 4/ 1 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. نهایتا روغن نباتی نیز چون چای تورم ماهانه و هفتگی صفر را پشت سر گذاشته است.


کاهش قیمت هفتگی در دو گروه

میوه‌های تازه و گوشت مرغ دو گروه کالایی بودند که در هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند. میوه‌های تازه از جمله گروه‌هایی است که به شکل هفتگی، ماهانه و سالانه کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است. تقریبا تمام اقلام این گروه کاهش قیمت داشته‌اند اما کاهش قیمت ۶ درصدی هفتگی این گروه بیشتر تحت تاثیر کاهش قیمت ۷/ ۱۵ درصدی پرتقال و کاهش ۲۲ درصدی قیمت کیوی رخ داده است. این گروه در ارزیابی ماهانه ۳/ ۸ درصدی و در ارزیابی سالانه ۲/ ۶ درصد کاهش قیمت نشان داده است. تنها کالای این گروه که افزایش قیمت ماهانه و سالانه قابل توجهی داشته هندوانه است. هرکیلو هندوانه که در هفته مشابه ماه قبل ۵۴۰تومان بوده است در هفته جاری۸۶۰ به فروش رسیده است.


گوشت مرغ از دیگر گروه‌های کالایی است که کاهش قیمت هفتگی و ماهانه داشته است. گوشت مرغ 7/ 4 درصد کاهش قیمت هفتگی و 9/ 12 درصد کاهش قیمت ماهانه نشان داده است. گوشت مرغ در هفته مشابه ماه قبل در هر کیلو 6 هزار و 573 تومان، هفته قبل 6010 تومان و در هفته جاری به قیمت 5725 تومان به فروش رسیده است. کاهش قیمت مرغ از دید کارشناسان به دلیل عرضه فراوان و افت تقاضا در بازار رخ داده است. به نظر می‌رسد بخشی از این کاهش تقاضا در ماه آبان به دلیل ورود به ماه محرم بوده است. در این ماه مردم کمتر در خانه غذا تهیه می‌کنند و همچنین به دلیل کاهش جشن‌ها در این ماه تقاضا برای مرغ در این ماه کاهش یافته است.


افزایش ماهانه قیمت‌ها در بیشتر گروه‌های کالایی

بررسی تحولات ماهانه قیمت کالاها نشان می‌دهد از میان ۱۱ گروه کالایی ۷ گروه افزایش قیمت را تجربه کردند. در حالی که گروه‌های لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، سبزی‌های تازه، ‌گوشت قرمز و قند و شکر تورم مثبت را نشان دادند، میوه‌های تازه و گوشت مرغ کاهش قیمت یافتند. دو گروه روغن نباتی و چای نیز بدون تغییر قیمت نسبت به ماه گذشته باقی ماندند. در میان گروه‌هایی که تورم مثبت داشتند، دو گروه تخم‌مرغ و سبزی‌های تازه تورم‌های بالای ۱۰ درصد را نشان دادند. بیشترین کاهش قیمت ماهانه نیز به گوشت مرغ با کاهش ۹/ ۱۲ درصدی تعلق گرفت. تغییرات قیمتی ماهانه لبنیات، برنج و گوشت قرمز چندان قابل‌توجه نبودند. لبنیات تورم ۲/ ۱ درصدی، برنج تورم ۷/ ۰ درصدی و گوشت قرمز تورم ۹/ ۰ درصدی را تجربه کردند. حبوبات ۹/ ۵ درصد تورم ماهانه داشت. عمده این تورم تحت‌تاثیر افزایش قیمت نخود، لپه نخود و عدس بود. در حالی که اقلامی چون لوبیا چیتی، لوبیا سفید و لوبیا قرمز در این گروه کاهش قیمت داشتند.