واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان «ضمانت‌نامه‌های بانکی و مقررات حاکم بر آنها» در روز پنج‌شنبه ۱۰ دی به مدت ۴ ساعت، برگزار می‌کند.ضمانت‌نامه‌های بانکی مهم‌ترین ابزار پوشش ریسک در قراردادهای تجاری محسوب می‌شود. امروزه در بسیاری از قراردادهای تجاری به موضوع ضمانت‌نامه و لزوم ارائه آن پرداخته می‌شود. به همین دلیل علت آموزش ضمانت‌نامه هم برای بازرگانان و هم کارکنان بانک‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنابراین پس از سال‌ها تجربه در امر ضمانت‌نامه‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از علل اصلی مشکلات طرفین در بسیاری از قراردادهای تجاری داخلی و بین‌المللی عدم توجه کارشناسی به موضوع ضمانت‌نامه است. از این‌رو واحد آموزش روزنامه «دنیای اقتصاد» دوره آموزشی با عنوان ضمانت‌نامه بانکی و مقررات حاکم بر آن را در روز پنج‌شنبه ۱۰ دی ماه به مدت ۴ ساعت برگزار می‌کند. مباحث و سرفصل‌های کلیدی مورد نظر در این دوره از سوی آقای سعید تراشیون ارائه می‌شود که این مباحث شامل موارد زیر خواهد بود.

الف- مبانی ضمانت‌نامه‌های بانکی

تعریف ریسک، انواع ریسک و چگونگی مدیریت ریسک - تفاوت ضمانت‌نامه‌های مستقل با ضمانت‌نامه‌های تبعی - روند صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی- متن ضمانت‌نامه (ارکان، ویژگی‌ها و شرایط اختیاری)- انواع ضمانت‌نامه براساس نوع ریسک - بررسی رابطه اعتباری (نوع و میزان وثایق ضمانت‌نامه‌ها)

ب- مقررات متحدالشکل ضمانت‌نامه‌های عندالمطالبه (URDG)

تعریف، تاریخچه و مرجع صدور مقررات URDG- ماهیت حقوقی مقررات URDG- فواید مقررات URDG برای طرفین ضمانت‌نامه (ذی‌نفع، متقاضی و ضامن)- چگونگی کاربرد و اصلاح مقررات URDG در ضمانت‌نامه‌های بانکی

ج - ضمانت‌نامه‌های بین‌المللی

تجارت و بانکداری بین‌الملل - ابزارهای پرداخت و تضمین بین‌المللی- مقایسه اعتبارات اسنادی با ضمانت‌نامه‌های بانکی- روند صدور ضمانت‌نامه‌های بین‌المللی- انواع روش‌های صدور ضمانت‌نامه‌های بین‌المللی

د- اجرای ضمانت‌نامه‌های بانکی

چگونگی تنظیم متن ضمانت‌نامه‌ها- چگونگی تمدید ضمانت‌نامه‌ها- چگونگی ابطال، تقلیل و پرداخت وجه ضمانت‌نامه‌ها

مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص ضمانت‌نامه‌ها

علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.