گروه بورس- بازار دیروز با رشد ملایم ۲/۰ درصدی شاخص کل مواجه بود و عمده صنایع بورس شاخص را در این روند همراهی می‌کردند. در این میان سخنان علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس در رابطه با افزایش همکاری میان سازمان بورس و بانک مرکزی به ویژه در خصوص تعیین تکلیف صندوق ضمانت سپرده بانک‌ها و تنوع‌بخشی در اوراق منتشره بازار سرمایه از سوی معامله‌گران با اهمیت ارزیابی شد. حال آنکه عزیمت حسن روحانی به نیویورک خوش‌بینی‌های معامله‌گران را نسبت به آینده تقویت کرد. همچنین، این روزها حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش فروشنده، در برخی از نمادها به فعالان بورس علامت می‌دهد که با احتیاط بیشتر و فارغ از جو مثبت موجود معاملات خود را انجام دهند.

در معاملات روز گذشته، گروه دارویی روند صعودی خود را ادامه داد و «والبر» بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این گروه می‌گوید: با توجه به وابستگی ۹۰ درصدی مواد اولیه گروه دارویی به واردات، کاهش نرخ ارز طی روزهای گذشته بهبود اوضاع این گروه را به همراه داشته است. به علاوه، افزایش قیمت فروش محصولات دارویی از جمله عوامل دیگر رشد شاخص این گروه بوده است.

وی در ادامه می‌افزاید: از منظر تکنیکال، شاخص گروه دارویی برخی سقف‌های قبلی را شکسته و از مرز مقاومتی قبلی عبور کرده است، بنابراین انتظار می‌رود شاخص روند رو به رشدی در پیش گیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با توجه به دلایل عنوان‌شده، انتظار می‌رود در گزارش‌های ۶ ماهه تعدیل‌های مثبت خوبی در نمادهای این گروه شاهد باشیم. از سوی دیگر غذایی‌ها، دیروز افت ملایمی را پس از چند روز رشد قابل ملاحظه تجربه کردند. «وبشهر» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ غذایی بورس بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد. با این حال گروه رایانه‌ای در ادامه روزهای مثبت، دیروز رشد چشمگیر ۶/۳ درصدی شاخص را ثبت کرد و در بیشتر نمادها با صف خرید مواجه شد. «رکیش» و «رتاپ» هم با صف‌های خرید سنگینی به ترتیب به ارزش ۱۷۷ و ۲۰ میلیارد ریال روبه‌رو شدند. این در حالی است که طی روزهای اخیر فروش سنگین حقوقی‌ها در این دو نماد قابل ملاحظه بود.

از سوی دیگر، گروه ساختمانی روند مثبت خود را ادامه دادند. «ثشاهد» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد، در حالی که حقیقی‌ها فعالیت بیشتری در معاملات این نماد دارند، حضور حقوقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده بوده است. در این میان، گروه حمل و نقل روند صعودی خود را ادامه داد. «حپترو» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که فروش عمده سهام توسط حقوقی‌ها قابل توجه است. همچنین، «حکشتی» و «حتاید» صف‌های خرید سنگینی را به ترتیب به ارزش ۱۴۰ و ۷۰ میلیارد ریال تجربه کردند. با این وجود برقی‌ها روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. اما «بترانس» در شرایطی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که طی روزهای اخیر با حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه است. در این شرایط، قندی‌ها روند نزولی خود را در پی کاهش قیمت ارز ادامه دادند. «قثابت» بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که با حضور مطلق حقیقی‌ها در صف معاملات خود روبه‌رو بوده است. همچنین در معاملات دیروز، صف فروش سنگین «قصفها» به ارزش ۲۷ میلیارد ریال قابل توجه بود. از سوی دیگر گروه ماشین‌آلات روند مثبت خود را ادامه دادند.

«وتوشه» یکی از نمادهای با حجم معامله بالای این گروه بود که طی روزهای اخیر حقیقی‌ها را به خود جذب کرده است. همچنین، گروه لاستیک و پلاستیک روند صعودی خود را ادامه دادند و «پسهند» با حضور حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در نهایت گروه کاشی و سرامیک، پس از مدتی اصلاح قیمت روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. «کترام» نیز بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. در معاملات این سهام طی روزهای گذشته عمدتا حقیقی‌ها حضور داشتند، با این حال، حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور نیمه‌فعالی داشتند.

رشد ملایم بورس زیر باران عرضه‌ها

رشد ملایم بورس زیر باران عرضه‌ها