گروه بورس‌ بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر 5/1 درصدی شاخص کل مواجه بود که معاملات از ابتدای صبح صعودی بود و تا انتهای معاملات این روند ادامه پیدا کرد. اخبار خوش مربوط توافقات هسته‌ای بین ایران و 1+5 بالاخره منتشر شد که مهم‌ترین عامل رشد شاخص و رسیدن آن به کانال 80 هزار واحدی به شمار می‌آید.
طبق متن توافقنامه منتشرشده توسط خبرگزاری تسنیم، هیچ تحریم جدیدی علیه ایران صورت نخواهد گرفت و از میان موارد گذشته تحریم صنایعی نظیر پتروشیمی و خودرو برداشته می‌شوند. به این ترتیب مشاهده می‌شود اقبال سهامداران به سمت بورس و به‌ویژه دو صنعت یادشده افزون شده و رکوردهای جدیدی برای شاخص کل رقم خورد. البته طبیعی است با بازگشت اقبال به سمت گروه‌های بزرگی مانند خودرو و پتروشیمی، برخی از صنایع به ویژه کوچک‌ترها کمی از رونق بیفتد. این در حالی است که صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: «رفع تحریم‌های صنعت خودرو زمانی به طور کامل اتفاق می‌افتد که محدودیت‌های کلان برای بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز برطرف شود.» در این اثنا احمد مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد: تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صنعت پتروشیمی نداشته و شاید تنها ۱۰ درصد کار صادرات محصولات پتروشیمی را مختل کرده بود. همچنین وی با اشاره به اینکه لغو تحریم پتروشیمی روغن ریخته‌ای است که غربی‌ها می‌خواهند نذر امامزاده کنند، می‌افزاید: شاید در اثر لغو تحریم‌ها واردات بعضی قطعات و کاتالیست‌ها آسان‌تر شود؛ اما به طور کلی اثر جدی در حوزه پتروشیمی نخواهد داشت. در ادامه معاملات صنایع کوچک بورسی طی روز گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در این میان گروه دارویی روند مثبت خود را ادامه داد. «دجابر» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر چندان مورد توجه سهامداران حقوقی نبوده است.
از سوی دیگر، حمل و نقلی‌ها روند منفی خود را تغییر داده و رشد قابل‌توجه ۷/۳ درصدی را تجربه کردند. این گروه که پیرو توافقنامه هسته‌ای امیدوار به لغو مجدد تحریم‌ها هستند یکدست سبزپوش شدند. «حکشتی» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که تقریبا تمام معاملات در قسمت فروش توسط حقوقی‌ها انجام شد.
گروه غذایی نیز روند مثبت خود را ادامه داد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد.
در این شرایط، گروه رایانه‌ای در ادامه روند صعودی خود، رشد ۳/۱ درصدی را ثبت کرد. «مداران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد که طی روزهای اخیر عرضه‌های سنگینی را از سوی سهامداران حقوقی شاهد بوده است.
روند مثبت گروه ساختمانی به‌طور ملایم ادامه یافت. «وساخت»، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری ساختمانی، بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پررنگ حقیقی‌ها به خود اختصاص داد.
در معاملات روز گذشته، گروه برقی روند مثبت چند روز اخیر خود را ادامه داد. «بترانس» در حالی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور بسیار پررنگی داشتند.
از سوی دیگر، گروه لاستیک و پلاستیک روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. «پلاسک» به عنوان مثبت‌ترین نماد گروه بیشترین حجم معاملات را نیز در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد. بررسی معاملات این نماد نشان از عدم حضور حقوقی‌ها طی روزهای گذشته دارد. این در حالی است که در معاملات دیروز ۶۰ درصد از فروشندگان را سهامداران حقوقی تشکیل می‌دادند. گروه ماشین آلات روند مثبت خود را ادامه دادند. «تایرا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
از طرف دیگر، قندی‌ها روند منفی خود را با افت ۳/۱ درصدی شاخص گروه ادامه دادند. در این گروه عمده نمادها منفی و با صف فروش مواجه بودند.
کاهش قیمت دلار را می‌توان یکی از دلایل افت این گروه به شمار آورد که زمینه را برای واردکنندگان قند و شکر بهبود می‌بخشد و در نتیجه فضای رقابتی را برای شرکت‌های تولیدکننده قند و شکر دشوار می‌کند. «قصفها» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. همچنین، «قثابت» پس از برگزاری مجمع عمومی مبنی‌بر تقسیم سود نقدی بازگشایی شد.
در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. «کچینی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور قابل‌توجهی داشتند. همچنین، «کلوند» پس از تشکیل مجمع به منظور افزایش سرمایه بازگشایی شد.

بازگشت اقبال به بزرگان بورس

بازگشت اقبال به بزرگان بورس